Jag tycker ICA handlaren i Nacka, han som fuskade med köttfärsen, borde betala plastlådeskatten åt oss.
Det var ju hans fusk som gjorde att butiksmalen färs försvann helt, och att vi nu bara kan handla färs i stora plaslådor.
Inför butiksmalet i vaxat papper igen, och spöstraff för den som fuskar.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Toalettpapper är hos oss engångs.

Undrar om de tycker man borde använda det flera gånger.
Finns löv i skogen.

En bekant till mig skiter aldrig hemma. Bara på jobbet eller i skogen :p

Det är kanske dit vi alla kommer. Blir jobbigt bara när det ligger skit exakt överallt för ingen vill köpa dasspapper längre.
 
  • Gilla
  • Wow
optimum och 1 till
  • Laddar…
Läste igenom förslaget, det kommer att göra det svårt att laga mat hemma. Det blir till att äta på restaurang. Jag tittade på engångsförpackningsrna i kylen och många av dessa är svåra att ersätta utan att få kraftigt försämrad hållbarhet.

Förslagen om reduktion på skatten med lägre andel plast I förpackningarna är det som kommer att slå igenom (som 1/2L glassförpsckningarna från Sia, men inte ens dessa skulle godkännas då de har för stort plastinnehåll).

Hela livsmedelsindustrin skulle slås sönder av dessa förslag, man måste exempelvis gå tillbaka till manuella charkar (om plast/papper påblad är OK). Nu har jag manuell chsrk på min lokala affär, men utbudet av leverantörer kommer att behöva krympa. Konkurrensen om mat inom Europa kommer att minska. Mer lokalproducerat kanske?

Omvälvande är nog bara förnamnet...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läste igenom förslaget, det kommer att göra det svårt att laga mat hemma. Det blir till att äta på restaurang. Jag tittade på engångsförpackningsrna i kylen och många av dessa är svåra att ersätta utan att få kraftigt försämrad hållbarhet.

Förslagen om reduktion på skatten med lägre andel plast I förpackningarna är det som kommer att slå igenom (som 1/2L glassförpsckningarna från Sia, men inte ens dessa skulle godkännas då de har för stort plastinnehåll).

Hela livsmedelsindustrin skulle slås sönder av dessa förslag, man måste exempelvis gå tillbaka till manuella charkar (om plast/papper på blad är OK). Nu har jag manuell chsrk på min lokala affär, men utbudet av leverantörer kommer att behöva krympa. Konkurrensen om mat inom Europa kommer att minska. Mer lokalproducerat kanske?

Omvälvande är nog bara förnamnet...
Några exempel från mitt kök:
- smörgåsmargarin, det skulle kanske fungera med tunn plastbeläggning på kartong, men det blir ändå runt 3kr per förpackning.
- charkuterier, det blir att handla kött, korv, skinka över disk.
- ost, det blir över disk
- frysvaror, kraftigt försämrade möjligheter att frysa in varor med hög fukthalt utan plast.
- skafferivaror, kraftigt försämrad hållbarhet på vissa av dessa utan plastförpackningar.

Detta måste fasas in långsamt....
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läste igenom förslaget, det kommer att göra det svårt att laga mat hemma. Det blir till att äta på restaurang. Jag tittade på engångsförpackningsrna i kylen och många av dessa är svåra att ersätta utan att få kraftigt försämrad hållbarhet.

Förslagen om reduktion på skatten med lägre andel plast I förpackningarna är det som kommer att slå igenom (som 1/2L glassförpsckningarna från Sia, men inte ens dessa skulle godkännas då de har för stort plastinnehåll).

Hela livsmedelsindustrin skulle slås sönder av dessa förslag, man måste exempelvis gå tillbaka till manuella charkar (om plast/papper påblad är OK). Nu har jag manuell chsrk på min lokala affär, men utbudet av leverantörer kommer att behöva krympa. Konkurrensen om mat inom Europa kommer att minska. Mer lokalproducerat kanske?

Omvälvande är nog bara förnamnet...
Och under tiden ökar CO2 utsläppen som vanligt med fossil framställning av el och värme.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Någon som har fakta på energiåtgången för olika material i återbruk? Det känns som metall och glas inte är miljövänliga jämfört med att elda kartong.
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Och under tiden ökar CO2 utsläppen som vanligt med fossil framställning av el och värme.
Menar du att det blir mindre CO2-utsläpp om man först tillverkar en plastpåse av oljan innan man eldar upp den?

Kan jag få se den uträkningen tack :)

Detta är inte i första hand en klimatåtgärd så vitt jag vet, men att det skulle förvärra klimatkrisen har jag svårt att se.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Finns löv i skogen.

En bekant till mig skiter aldrig hemma. Bara på jobbet eller i skogen :p

Det är kanske dit vi alla kommer. Blir jobbigt bara när det ligger skit exakt överallt för ingen vill köpa dasspapper längre.
Det klart man skiter på jobbet. Då får man ju betalt för det.
Animerad Elmo-figur som håller upp en skylt med texten "Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop, on company time.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Menar du att det blir mindre CO2-utsläpp om man först tillverkar en plastpåse av oljan innan man eldar upp den?

Kan jag få se den uträkningen tack :)

Detta är inte i första hand en klimatåtgärd så vitt jag vet, men att det skulle förvärra klimatkrisen har jag svårt att se.
Ja en papperspåse är sämre totalt sett för klimatet.

Förvärrningen av klimtkrisen är till del att vi inte fokuserar på rätt saker.

Nr 1, 2 och 3 borde vara att avveckla fossil produktion av el och värme. Och om det misslyckas misslyckas allt.
 
  • Gilla
  • Älska
optimum och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Någon som har fakta på energiåtgången för olika material i återbruk? Det känns som metall och glas inte är miljövänliga jämfört med att elda kartong.

Inga fakta men det sägs ju att en tygpåse måste användas typ 1000 ggr innan den räknas hem.

Elda papper i ett kondesnkraftverk i sverige är effektivt och förnyelsebart.

Men allt är helt meningslöst om vi inte får stopp på kolel i europa, kina och indien
 
Jag hade eg inga problem med att plastkassarna blev dyrare då jag ändå har bättre användning för de i papp då jag lägger i träspill å eldar.
Men då tar Coop på hemorten bort de mindre och har bara de större..... inte så Smart om man ska ha typ 7 saker.
Alternativet med flergångs muppkassar som man antingen inte har lagt ut i bilen igen eller glömmer att ta med in måste vara djävulens påfund...plus att man då ser ut som nån som bryr sig. Typ de där med uppvikta jeans, rutig skjorta och skägg:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
R RoAd skrev:
Menar du att det blir mindre CO2-utsläpp om man först tillverkar en plastpåse av oljan innan man eldar upp den?

Kan jag få se den uträkningen tack :)

Detta är inte i första hand en klimatåtgärd så vitt jag vet, men att det skulle förvärra klimatkrisen har jag svårt att se.
Du måste jämföra med alternativkostnaden (miljöpåverkan) för att tillverka kartong, glas, metall osv av återvunnet material jämfört med plasten. Om plasten i slutänden eldas upp som energiåtervinning så har jag svårt att tro att det är sämre för miljön. Ökade transporter av glas/metall/kartong torde (kvalificerad gissning från liknande jämförelser) bara det ligga i närheten av miljöpåverkan från att elda återvunnen plast så länge transporterna drivs med diesel. Sedan kommer energibehovet för omsmältning till också.

Plast på gator och torg är en sak, men att ta bort plastförpackningar från livsmedelsindustrin är en helt annan sak.

Tänk sedan på en rörnippel (eller nästan vad som helst annat som inte är livsmedel) som är förpackad med både plast och kartong, den kommer att slippa skatten trots att den borde kunna säljas med bara en prislapp på hyllkanten...

Jag hoppas verkligen att inte detta går igenom rakt av. Det lär knappast vara i miljöns intresse.
 
L lordi skrev:
Det klart man skiter på jobbet. Då får man ju betalt för det.
[bild]
Jag klarar inte av det. Alltid någon som rycker i dörren, ringer på arbetstelefonen eller något annat :p

Hemma är bäst. Och jag skiter i om skatten skulle höjas :)
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Ja en papperspåse är sämre totalt sett för klimatet.

Förvärrningen av klimtkrisen är till del att vi inte fokuserar på rätt saker.

Nr 1, 2 och 3 borde vara att avveckla fossil produktion av el och värme. Och om det misslyckas misslyckas allt.
Jag tror personligen att vi kan göra flera saker för både miljö och klimat samtidigt, så för mig är det inte frågan om "antingen eller".

Jag har svårt att se hur en papperspåse kan orsaka större utsläpp av växthusgaser än en oljebaserad. Kan du ge mig en länk för det låter intressant?

OM det är så bör vi se över och åtgärda det problemet istället för att fortsätta med plastpåsar. Jag kan inte se något oöverkomligt problem med att få pappersprodukter klimatneutrala. Det är trots allt en cellulosaprodukt vilket gör råvaran klimatneutral.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har alltid valt en papperskasse framför en plastpåse. Känns som packningen av varor blir lättare, dessutom är dem enormt praktiska att ha till källsortering.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.