Ikeas mellanpåse för 5 kr är billigare än en ICA-påse nu. Och överlever antagligen tills ryssen invarderar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Fann det någon tid innan plastpåsen, att andra länder är outvecklade kan ju inte vi lastas för.
Det är inget som jag har skrivit heller
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Fann det någon tid innan plastpåsen, att andra länder är outvecklade kan ju inte vi lastas för.
USA t.ex. är väl inte så så outvecklat land? Det fanns inga plastpåsar i matvarubutikerna när jag var där senast. Förstår att du gärna vill fortsätta att använda plastpåsar. Det är dock nya tider nu när vi är informerade om vad plasten ställer till med för problem för miljön och klimatet. Att man styvnackat vill hålla fast vid plastkassar förstår jag mig inte riktigt på när du vet vad plasten ställer till med.
 
MultiMan
H HEM2121 skrev:
Det är inget som jag har skrivit heller

USA t.ex. är väl inte så så outvecklat land? Det fanns inga plastpåsar i matvarubutikerna när jag var där senast. Förstår att du gärna vill fortsätta att använda plastpåsar. Det är dock nya tider nu när vi är informerade om vad plasten ställer till med för problem för miljön och klimatet. Att man styvnackat vill hålla fast vid plastkassar förstår jag mig inte riktigt på när du vet vad plasten ställer till med.
Såhär i Corona-tider, vet du om hur plasten räddar liv i sjukvården i allmänhet och i intensivvård i synnerhet? Det är vad plasten "ställer till med".

Varför glöms det så ofta bort i debatten? Förbjud plast och vi skickar vårt samhälle till stenåldern.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H
MultiMan MultiMan skrev:
Såhär i Corona-tider, vet du om hur plasten räddar liv i sjukvården i allmänhet och i intensivvård i synnerhet? Det är vad plasten "ställer till med".

Varför glöms det så ofta bort i debatten? Förbjud plast och vi skickar vårt samhälle till stenåldern.
Vi får vi väl ta ett steg i taget. Plastpåsen är ju inte livsviktig precis. Det kommer säkert fram säkra material som inte är i plast så småningom. Sjukvårdsmaterial hamnar heller inte i naturen. Att byta till bättre och hållbara material kallas utveckling!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är inget som jag har skrivit heller

USA t.ex. är väl inte så så outvecklat land? Det fanns inga plastpåsar i matvarubutikerna när jag var där senast. Förstår att du gärna vill fortsätta att använda plastpåsar. Det är dock nya tider nu när vi är informerade om vad plasten ställer till med för problem för miljön och klimatet. Att man styvnackat vill hålla fast vid plastkassar förstår jag mig inte riktigt på när du vet vad plasten ställer till med.
USA har tunna plastpåsar som man får använda 5-10 stycken av för att dom är så klena.
Och nej plastpåsar i Sverige är inte ett miljöproblem tvärtom, papp och tygpåsar är värre för miljön.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
H
T twoody skrev:
USA har tunna plastpåsar som man får använda 5-10 stycken av för att dom är så klena.
Och nej plastpåsar i Sverige är inte ett miljöproblem tvärtom, papp och tygpåsar är värre för miljön.
Papp och typppsar kan naturen ta hand om men plast, gäller all typer av produkter i plast klarar inte naturen av att bryta ner. Jo, till micro/nano partoåiklar som vi får i oss från olika vägar bl.a. från fisk.
 
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Såhär i Corona-tider, vet du om hur plasten räddar liv i sjukvården i allmänhet och i intensivvård i synnerhet? Det är vad plasten "ställer till med".

Varför glöms det så ofta bort i debatten? Förbjud plast och vi skickar vårt samhälle till stenåldern.
Plast är en ändlig resurs som är väldigt bra i sjukvården så man behöver spara på den i andra sammanhang så det under lång tid framöver finns plast till sjukvården.
 
  • Gilla
Daniel:) och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jo, till micro/nano partoåiklar som vi får i oss från olika vägar bl.a. från fisk.
Vi får väl se till att beskatta dessa, så har vi tacklat det problemet.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
H
Fotografen Fotografen skrev:
Vi får väl se till att beskatta dessa, så har vi tacklat det problemet.
Ser mer att skatten är till för att vi ska avhålla oss för att köpa plastpåsar, pengar pratar och det brukar vara ett bra sätt för att få folk att avstå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Plast är en ändlig resurs som är väldigt bra i sjukvården så man behöver spara på den i andra sammanhang så det under lång tid framöver finns plast till sjukvården.
haha, oljan kommer aldrig att ta slut vad siare än säger. Att den slutas tas upp lär vara av andra anledningar.

Och den som skrev att sjukhusmaterial inte hamnar i naturen: Det gör bara mina sopor OM kommunalägda sophämtaren kastar mina sopor i skogen/havet, inte troligt där heller med andra ord.
 
BirgitS
Tokslut Tokslut skrev:
haha, oljan kommer aldrig att ta slut vad siare än säger. Att den slutas tas upp lär vara av andra anledningar.
På slutet kommer oljan förstås vara så dyr att det t.ex. inte går att tillverka material till sjukvården av den, men låt oss skjuta den tidpunkten så långt fram det går så att vi återigen inte står inför att sjukvårdspersonal bär med sig smitta mellan patienter för att det inte finns någon skyddsutrustning.
 
H
Tokslut Tokslut skrev:
haha, oljan kommer aldrig att ta slut vad siare än säger. Att den slutas tas upp lär vara av andra anledningar.

Och den som skrev att sjukhusmaterial inte hamnar i naturen: Det gör bara mina sopor OM kommunalägda sophämtaren kastar mina sopor i skogen/havet, inte troligt där heller med andra ord.
Vet inte vad tillgången av olja har med plastpåsar att göra??? Det handlar ju inte om det! Det finns väl fler personer än du i västvärlden, eller? Alla slänger inte sina plastpåsar på rätt ställe, sopor som västvärlden exporterar till Asien hamnar många gånger heller inte på rätt ställe. Antar att du inte har tagit det i beaktande?
 
Exporterar vi sopor till Asien?
Jag har snarare för mig att vi importerar sopor, för att hålla våra sopförbränningsanläggningar igång?

Dessa är fö i framkant, vi är bra på att göra energi av sopor istf att elda olja. Jämför med jänkarna som fortfarande har en soptipp utanför varje by/samhälle/stad, där man bara gräver ner/täcker över skiten med jord...beskriv en svensk modern sopförbränningsanläggning som gör fjärrvärme och el av sopor för en amerikan och du möts av förvåning. Elektrisk luftvärme och gasolpannor är vanligt därborta, även på platser där det blir kallt på vintern.
Det var en utvikning.

Det är inte många svenska plastpåsar som hamnar i naturen, de flesta blir el eller fjärrvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
H
Fotografen Fotografen skrev:
Exporterar vi sopor till Asien?
Jag har snarare för mig att vi importerar sopor, för att hålla våra sopförbränningsanläggningar igång?

Dessa är fö i framkant, vi är bra på att göra energi av sopor istf att elda olja. Jämför med jänkarna som fortfarande har en soptipp utanför varje by/samhälle/stad, där man bara gräver ner/täcker över skiten med jord...beskriv en svensk modern sopförbränningsanläggning som gör fjärrvärme och el av sopor för en amerikan och du möts av förvåning. Elektrisk luftvärme och gasolpannor är vanligt därborta, även på platser där det blir kallt på vintern.
Det var en utvikning.

Det är inte många svenska plastpåsar som hamnar i naturen, de flesta blir el eller fjärrvärme.
Du har inte sett dokumentärer eller rapporter från undersökande journalister? På TV:en har de visat en del också. Bl.a. när folk plockar hur mycket skräp och plast från stränder och i naturen. Du kan ju titta på bifogad länk också som bara är ett exempel av många. https://www.hbl.fi/artikel/atervunnen-plast-dumpas-i-asien/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Exporterar SVERIGE sopor till Asien som hamnar i naturen där?

Fö har jag sett asiatiska sopberg med egna ögon, men det stod varken Ica, Willys eller Konsum på påsarna.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.