G GargamelSE skrev:
Jag köpte 6 kartonger á 500 platspåsar i varje för cirka kronan styck (frakten inkluderat). :D
jag handlade en kartong med 500påsar. Har en 1/3 kav av förra, så klarar mig 10+ år :cool:
 
  • Haha
GargamelSE
  • Laddar…
I morgon 1 maj höjs på priserna på både plastkassar till 7 kronor och de små sk fruktpåsarna till 30 öre. Priserna är väl inte huggna i sten utan bara priser jag själv hört i media.

Coop har jag sett redan ersatt de små fruktpåsarna med små papperspåsar. Åtminstone på Coop Giraffen Kalmar.

För egen del kommer jag att satsa på antingen tygkassar. Har sett att Dollar Store har några riktigt vettiga tygpåsar. Alt en stor plastback att förvara i kundvagnen som man enkelt och praktiskt bara lyfter i- och ur bilen före - och efter shoppingen.
Både JULA, Rusta och IKEA har sådana i perfekt storlek.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tjohooo vilken viktig politisk seger!

(Den här tråden åldrades inte väl när ödet satte frågor av faktisk betydelse på agendan.)
 
Redigerat:
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
engs
I Kalifornien har man tydligen i pandemins fotspår temporärt tagit bort lagen mot engångsplastpåsar. Man vill inte att kunderna drar med sig flergångspåsar hemifrån in i butikerna som ytterligare ökar potentiell yta för viruset att tjuvåka på / spridas med.

Med tanke på det är väl tajmingen för införandet här kanske inte det bästa?
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
I Kalifornien har man tydligen i pandemins fotspår temporärt tagit bort lagen mot engångsplastpåsar. Man vill inte att kunderna drar med sig flergångspåsar hemifrån in i butikerna som ytterligare ökar potentiell yta för viruset att tjuvåka på / spridas med.

Med tanke på det är väl tajmingen för införandet här kanske inte det bästa?
Hur menar du att viruset skulle ta dig från din medhavda påse in i lungorna på någon annan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Tygkassar är ohygieniskt. Väldigt få tvättar dem.
Vi går från ett samhälle med hygien i fokus till skitsamhälle.
Platskassar är inget problem i Sverige utan bara påhittat eftersom svensken återanvänder dem som soppåsar.

Likt en flock av vilda djur följer vi strömmen oavsett om det leder oss åt fel håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 13 till
  • Laddar…
engs
raveper raveper skrev:
Hur menar du att viruset skulle ta dig från din medhavda påse in i lungorna på någon annan?
Du får fråga Gavin Newsom. Men tydligen har man ansett risken tillräckligt stor.
 
Köpte precis 250 plastpåsar som jag kan ha istället för de dyra i affären. Så jag kommer ta med mig plastpåsar varje gång jag handlar. Kommer ha liggandes i bagaget på bilen. Sen använder jag dem till soppåse hemma som jag alltid gjort.
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tygkassar är ohygieniskt. Väldigt få tvättar dem.
Vi går från ett samhälle med hygien i fokus till skitsamhälle.
Platskassar är inget problem i Sverige utan bara påhittat eftersom svensken återanvänder dem som soppåsar.

Likt en flock av vilda djur följer vi strömmen oavsett om det leder oss åt fel håll.
För det första är jag väldigt skeptisk till att tillföra staten ännu mer skatter, därför väljer jag hellre min egna shoppingkasse. Nedanstående köpte jag på Dollar Store för 30 kronor.

För det andra misstänker jag mina matvaror som snurrar fram på kassornas transportband blir bra mycket "skitigare" på bandet än vad min egna shoppingkasse blir en bakteriehärd.

Tycker för övrigt att det är roligt att komma in dagligen till byhålan Borgholm för att kunna köpa min dagliga mjölk och brödranson. En daglig cykeltur gör hjärtat och benmusklerna gott. :D

STÖRRE BILD

elektronikfreak-shoppingkasse-nylon-shoppingbag.jpg
 
  • Gilla
Kemisten och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag köpte 6 kartonger á 500 platspåsar i varje för cirka kronan styck (frakten inkluderat). :D
Varifrån? Hur är kvaliteten?

Jag använder oftast tygpåse, men ibland behöver man en plastpåse (som naturligtvis återanvänds som soppåse). Tänkte därför köpa en 100-pack påsar.
 
G
Z ZipLock skrev:
Varifrån? Hur är kvaliteten?

Jag använder oftast tygpåse, men ibland behöver man en plastpåse (som naturligtvis återanvänds som soppåse). Tänkte därför köpa en 100-pack påsar.
Tingstad.
Precis som ica/coop/mfl-påsarna.
Kommer i 500-pack.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
G
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
För det andra misstänker jag mina matvaror som snurrar fram på kassornas transportband blir bra mycket "skitigare" på bandet än vad min egna shoppingkasse blir en bakteriehärd.
Fördelen med självscanning är att du lägger varan direkt i påsen, och betalar med allt färdigpackat, slipper köa 25 minuter till kassan och sedan plocka upp allt på bandet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
F FRS05 skrev:
Köpte precis 250 plastpåsar som jag kan ha istället för de dyra i affären. Så jag kommer ta med mig plastpåsar varje gång jag handlar. Kommer ha liggandes i bagaget på bilen. Sen använder jag dem till soppåse hemma som jag alltid gjort.
När kommer rumänerna utanför affären kasta mcdonaldsmuggen och istället börja sälja plastkassar som de tar med från hemlandet?
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Är dom kvar hos er? här är det en utan för ett av systembolagen samt en utanför stora coop och bägge har nu varit där i snart 10år , resten har försvunnit. Tidigare var det ju nån utanför varje affär så det är nog 98% som är borta.
 
G GargamelSE skrev:
Tingstad.
Precis som ica/coop/mfl-påsarna.
Kommer i 500-pack.
Kan du länka? Hittar inget på Tingstad som ser ut som en vanlig plastkasse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.