R Rkarlsson skrev:
Räkna på det.
4.7 miljoner hushåll i sverige. Snitt 80 påsar om året blir 376000000 påsar om året. Och då säger artikeln per person så enligt den är det betydligt mycket mer.
Om alla i sverige går och köper låt oss säga 4st tygkassar, eller flergångskassarna du kan köpa i tjockare material så är vi nere på 18800000 på ett år.
vår äldsta flergångskasse har hållt i säg typ 4 år, för jag vet inte hur länge. Vi har 3 st idag men klarar oss på 2 oftast per vecka.
På riktigt måste en sådan flergångskasse vara betydligt bättre än en påse som du oftast använder en gång och sen slänger.
Istället för att köpa 80 påsar per år köper man 4 per 4-5e år. Visst ibland köper man ju påsen men det är ju aldrig när man planerar inköpen.
Vi har ju problem med skräp, inkl påsar. Öppna ögonen bara.
Är man snål så lönar det sig med en flergångskasse
 
P Putte 9497 skrev:
Här borde bönderna ta mer ansvar och ha detektorer som känner av plåtburkar
Nja...
Man kan ge fan i att kasta ut skiten...
Mer än en gång har vi stannat raggarbilen och tvingat en passagerare att kliva ur bilen och ta upp efter sig, en gång en kvinnlig släkting i högklackat som fick trippa ner i ett djupt dike och hämta en ölburk :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Pga denna tråden har jag börjat leta efter plastpåsar i vattnet eller i naturen. Och visst hittar man många pantburkar och flaskor och annat skräp, men idag i hamnen hittade jag en fin ansamling med skräp. Man ser många burkar och flaskor, lite byggskräp, men på förgrunden ser man även en plastpåse som svävar lite under vattenytan. Den ser man såklart bara från rätt vinkel när det inte finns för många vågor på vattnet.
För mycket fritid?
 
nino nino skrev:
Nja...
Man kan ge fan i att kasta ut skiten...
Mer än en gång har vi stannat raggarbilen och tvingat en passagerare att kliva ur bilen och ta upp efter sig, en gång en kvinnlig släkting i högklackat som fick trippa ner i ett djupt dike och hämta en ölburk :)
Att skräpa ner naturen med plast och ölburkar ska man inte göra men hur miljövänligt är det att köra raggarbil?
 
A
P Putte 9497 skrev:
För mycket fritid?
?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Att skräpa ner naturen med plast och ölburkar ska man inte göra men hur miljövänligt är det att köra raggarbil?
Med tanke på att ena bilen är 51 och den andra är 59 år och båda rullar några 100mil totalt varje år så tror jag dom är rätt miljövänliga...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Är man snål så lönar det sig med en flergångskasse
För min del handlar det nog mest om att det är fan så mycket lättare att packa i en flergångskasse. En plastpåse är som en dynghög och faller ihop varje gång du lagt i en vara i den. Flergångskassarna står stolt gång efter gång.

Sen är jag snål därefter på skitsaker ;) På material eller grejjer som skall hålla i många år lägger jag däremot mer pengar på.

Men när siffrorna ställs så, då ser man ju att det handlar om en hel del påsar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Här borde bönderna ta mer ansvar och ha detektorer som känner av plåtburkar
Jag tror att det fanns fungerande sådana på den tiden burkarna var gjorda av stålplåt, med magneter alltså.
Men med aluminium är det nog mycket besvärligare.
Mycket lättare att inte slänga ut burkarna från bilen...
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
optimum
R Rkarlsson skrev:
Räkna på det.
4.7 miljoner hushåll i sverige. Snitt 80 påsar om året blir 376000000 påsar om året. Och då säger artikeln per person så enligt den är det betydligt mycket mer.
Om alla i sverige går och köper låt oss säga 4st tygkassar, eller flergångskassarna du kan köpa i tjockare material så är vi nere på 18800000 på ett år.
vår äldsta flergångskasse har hållt i säg typ 4 år, för jag vet inte hur länge. Vi har 3 st idag men klarar oss på 2 oftast per vecka.
På riktigt måste en sådan flergångskasse vara betydligt bättre än en påse som du oftast använder en gång och sen slänger.
Istället för att köpa 80 påsar per år köper man 4 per 4-5e år. Visst ibland köper man ju påsen men det är ju aldrig när man planerar inköpen.
Vi har ju problem med skräp, inkl påsar. Öppna ögonen bara.
Vi har också ett gäng kassar man kan använda hundratals gånger men vi måste stödja skattesystemet och köpa plastkassar för annars kommer pengarna inte räcka till skolböcker åt barnen.

Inse att denna skatt är ett skämt. Ett tappert försök att visa att man gör något. Ungefär som dagens corona-presskonferens där 7 muppar stod och berättade sådant som svenska folket redan visste.
Visst är de duktiga.
Stefan Löfven som ställer in sin Syd-Afrika resa. Ja bättre att skicka honom till Wuhan, norra Italien eller kanske Iran.

Nej en bluff är det med plastkassar och man klarar inte av de riktigt miljöproblemen i Sverige.
Vi har tidigare fått tips här om skiten med tomburkar som tar livet av tusentals djur varje år.
Det är riktiga miljöproblem.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej en bluff är det med plastkassar och man klarar inte av de riktigt miljöproblemen i Sverige..
Skrämmade svaret är väl: Vi såg det inte komma
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Att skräpa ner naturen med plast och ölburkar ska man inte göra men hur miljövänligt är det att köra raggarbil?
Ford Mustang E?
 
Sverige ska vara ett föregångsland när det gäller det mesta och även miljön.

Men att som politiker stå och lura i oss svenskar att miljön och klimatet blir bättre genom att minska vår användning av plastpåsar etc är ett hån.

Men svensken är så lättlurad att hen står med mössan i hand och tackar och bockar för vad politikerna hittar på.

Bort med Miljöpartiet 2022 i riksdagen så vi får det bättre
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men svensken är så lättlurad att hen står med mössan i hand och tackar och bockar för vad politikerna hittar på.
Bort med Miljöpartiet 2022 i riksdagen så vi får det bättre
Det är bra att du är smartare än alla andra och förstår att ett 4%-parti är det som egentligen styr hela Sverige.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, plocka på.
Jag tänker inte plocka skit efter andra obegåvade, räcker att ta reda på skiten efter sig själv
Frågan är vem som äger skräpet som en sopbil är på väg att hämta men vinden tar tag i så en lätt sopa flyger iväg.
Denna lätta sopa hann då aldrig nudda sopbilen.
 
harry73
A Alexn72 skrev:
Frågan är vem som äger skräpet som en sopbil är på väg att hämta men vinden tar tag i så en lätt sopa flyger iväg.
Så fort den landar på din mark, äger du i alla fall problemet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.