R Rkarlsson skrev:
hehe =) Jag väljer nog hellre att hoppa ner i sopor än att putte kör på mig. Kanske jag får med mig någon burk upp och går i förtjänst på turen.


Vägarna är till för alla. Utom motoväg/motortrafikled. Det lärde man sig när man tog körkort. Det har även ändrats till att du får använda dig av bilvägen med cykel även om gc väg finns.
Löpare springer oftast inte mitt i vägbanan, precis lika lite som man skulle springa uppe på en räls.


Bra jobbat. Jag plockar veckovis i vårt kvarter. Ofta brukar jag plocka burkar i byn när jag springer. De gånger jag springer i skogen så tar jag med så mycket jag kan bära.
Ok, då antar jag att du kallas för den alkoholiserade löparen. Varenda kotte i ditt närområde tror att du ölar istället för att springa.

Men vad ska folk tro när du kommer med flera Norrlands i nävarna:rofl::rofl:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Att det ligger ölburkar och liknande i naturen är för att de troligen kommer från annat land där panten inte går att använda.
Där tar du nog fel!
Jag plockar, som tydligen många andra här, upp skräp som ligger i dikeskanten vid mina promenader i grannskapet.
Och det är, som @Rkarlsson skriver, sällan utländska burkar som ligger där.
Fastän jag bor så långt söderut, så nästan allt alkoholhaltigt kommer in illegalt över gränserna.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, du skrev motorfordon och jag har aldrig sett en fotgängare med motor
Återigen, du missade hela poängen...

Du skrev att vägarna är till för bilarna, vilket är felaktigt. Det finns vissa vägar som är reserverade för motorfordon, de flesta andra är inte det.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Där tar du nog fel!
Jag plockar, som tydligen många andra här, upp skräp som ligger i dikeskanten vid mina promenader i grannskapet.
Och det är, som @Rkarlsson skriver, sällan utländska burkar som ligger där.
Fastän jag bor så långt söderut, så nästan allt alkoholhaltigt kommer in illegalt över gränserna.
Varför plocka skiten efter andra?
Då kan folk aldrig lära sig. Lättare att slänga skiten i naturen än att ta reda på det själv när de har vetskapen om att en och annan som har för mycket fritid plockar upp efter dem.

Vart tog "Håll Sverige Rent" vägen?
 
P Putte 9497 skrev:
Ok, då antar jag att du kallas för den alkoholiserade löparen. Varenda kotte i ditt närområde tror att du ölar istället för att springa.

Men vad ska folk tro när du kommer med flera Norrlands i nävarna:rofl::rofl:
Stora fickor =) Det kan se roligt ut om jag har en i varje ficka till och med. Haha vilken tur att jag mestadels är ute i mörkret ändå.
Men jag kan säga som så att jag skäms tamejtusan inte heller.
 
optimum optimum skrev:
Finns ingen frisk som åker till Tyskland och köper alkohol om priset är samma på systembolaget här.
USA legaliserade knappast heroin, kokain och meth mm. Men det är en annan diskussion.
Jo om det ändå går att tjäna pengar på smugglet. Alkohol är likväl en stor kassako och det kommer aldrig hända att Staten Sverige någonsin sänker den kassakon. Men jag håller med dig att de gärna får sänka med tanke på att jag kan tjäna in soppan på att köra skåne-puttgarten på 1 (EN) flaska finsprit.
Men då är risken för att fulspriten kommer igen. Men de är annat ämne som sagt =)
 
optimum
R Rkarlsson skrev:
Jo om det ändå går att tjäna pengar på smugglet. Alkohol är likväl en stor kassako och det kommer aldrig hända att Staten Sverige någonsin sänker den kassakon. Men jag håller med dig att de gärna får sänka med tanke på att jag kan tjäna in soppan på att köra skåne-puttgarten på 1 (EN) flaska finsprit.
Men då är risken för att fulspriten kommer igen. Men de är annat ämne som sagt =)
Nej det kommer nog inte hända, precis som du skriver om.
I sådan lägen står miljön längre ned på deras lista.

Skatteintäkter är viktigare än miljön.
Bra då vet vi prioriteringen.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför plocka skiten efter andra?
Av omtanke.
Många av grannarna har hästar, och vi har kor på bete på vår mark under sommarhalvåret.
Och det är inte h´kul om dessa djur får i sig speciellt plåtburkar när de betar, men plast är nog inte heller den perfekta dieten.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tyvärr är det en plastbaserad väv i tepåsarna
IKEAS ser ut att vara i plast tyvärr. Men de allra flesta är papper och är fullt komposterbara.
 
hsd
Riv lite i "papppåsen", kolla fibrerna
Till och med vanligt torkpapper är plastförstärkt
 
hsd hsd skrev:
Riv lite i "papppåsen", kolla fibrerna
Till och med vanligt torkpapper är plastförstärkt
Nej det är inte plast i varken papper eller tepåsar.
Ja det finns teppsar i plast men det syns tydligt.

Om det är plast i papper så är det nå ovanligt.
Jag vet många som tror det är plast i hushållspapper men som sagt det är helt fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd
Torkpapper och tepåsar (bland annat) är polyester-förstärkta
 
hsd hsd skrev:
Torkpapper och tepåsar (bland annat) är polyester-förstärkta
Länka vilka produkter du menar.
Papper med polyester är nå form av specialpapper.
Tepåsar så det enda man hittar med plast är dom som är uppenbara gjorda i plast.
Alla andra är komposterbara.

Du får det att låta att plast finns i allt.
Men det är en myt
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
Har vi blivit blåsta?

"För att matcha plastpåsen som det miljövänligaste alternativet, sett till alla 15 kategorier, skulle en tygkasse i ekologisk bomull behöva användas 20 000 gånger och en tygkasse i ”vanlig” bomull 7 100 gånger, enligt studien."

Det är nog få tygkassar som används mer än 1000 gånger.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ar-plastpasen-verkligen-samre-for-miljon-an-tygkassen

Jag hävdar att plastkassar inte är ett svenskt problem. Men vi har blivit påprackade det och missar samtidigt de verkliga miljöproblemen. Jag håller med om det som skrivits i tråden att det är helt åt helvete med skräp som sedan djuren får i sig när de äter. Plåtburkar som slängs ut på gärden där mat till djuren odlas och kommer med i deras mat. Fruktansvärt.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Av omtanke.
Många av grannarna har hästar, och vi har kor på bete på vår mark under sommarhalvåret.
Och det är inte h´kul om dessa djur får i sig speciellt plåtburkar när de betar, men plast är nog inte heller den perfekta dieten.
Självklart är det inte bra med skräp där det betar kreatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.