Hej!

Tänkte att jag skulle lägga upp en tråd med planeringen av pannrummet.

Feedback och synpunkter mottages tacksamt.

Första utkastet till rördragning bifogat. Kvar att göra är att ansluta varmvattenslingor och matning till golvvärme samt måttsätta ritning.

I korthet är husfakta följande:
Timmerstomme från 1886
172kvm + 80 källare
Radiatorer på markplan och våning 1. Vattenburen golvvärme ska installeras i källaren.

(Pannrummet är steg 1 i källarprojektet som omfattar nytt avlopp, vatten, värme, el, nytt golv med radonsanering under)

På sikt kommer även lillstuga med ca120 kvm boyta värmas från pannrummet via kulvert och slavtank. (Boende för uthyrning...)
 
Se till att du har en rejäl luftfälla om du ska ansluta från panna till tanken uppepå. Kanske bättre att ansluta på sidan av tanken och ha avluftning uppe på tanken?
 
Blir svårt med avluftning uppe på tanken eftersom den är oisolerad och ska byggas in. Får blir luftfälla m.a.o.
 
Bara dra ut ett rör från toppen av tanken utanför isoleringen.
 
Skolexempel på rördragning för luftproblem...
 
Ja det är väl bra att någon kan bidra med skolexemplen också!?d^_^b Ännu bättre är ju att få ett förslag på lösning:D
 
Finns många trådar om det, men till att börja med anslut endast en manuell avluftning i toppen av tanken.
 
Finns lambda 60 som part att få tag i någonstans? eller har du gjort din själv?
 
Om du verkligen måste ha röret i toppen skulle jag ha satt en kulventil och en automatisk avluftare, dock inget skräp för 80:- utan en riktig Spirotop eller liknande med luftfälla.

Har sett en lambda 60 med energimätare lämna närmare 90kW med finklyven björkved och då är det inte kul om laddpaketet börjar suga luft...

Det bästa är ju som nämnts tidigare att ladda i sidan och dra ut ett rör från toppen med en manuell luftare.
 
Uppdaterad modell på G. Man ska ju hinna jobba också...:)
 
Nya skisser. Tack för feedbacken, hade helt glömt avluftningen!

Har förändrat modellen så att tankens top avluftas och pannan ansluts mot sidan av tanken.
Saknas dock en del kulventiler, SYR-ventil, ventilpaketet till expansionskärl osv. Så se detta som ett utkast.

Hann inte med att få in avluftning på matningen till tanken, men det skulle väl inte skada? Vad rekommenderar Ni där, en till spirotop eller ska man gå på motsvarande spirovent?

Har även en fundering kring anslutningen panna->tank. I det jag har läst har jag förstått det som att det är önskvärt att ha en konstant stigning från panna till tank. Är det enbart med hänsynt till avluftnnigen eller är det en förutsättning för bra laddning? M.a.o jag göra dragningen enligt skissen.

Tack på förhand!

EDIT: Försökt lägga till filer men får det inte att funka EDIT
 
Redigerat:
Nytt försök på filer
 
Det ska inte behövas någon avluftning på matningen panna-tank då man ska ha stigning på den mot tank.
 
Jepp är med på det, problemet är att jag har svårt att få till det i mitt pannrum eftersom takhöjden är begränsad vilket gör att tankens höjd blir begränsad om jag ska få dit vettigt med isolering. (Höjdskillnaden mellan utlopp panna och inlopp tank ligger runt 100mm)

Ett alternativ skulle vara att låta inloppet på tanken vara så högt upp som det bara går, med nackdelen att varmvattenberedningen inte blir prioriterad.

(Det hade syns tydligt om bara filerna gick att ladda upp....status är "pågår" under min användare....)
 
Skulle inte en stigning på 100 mm räcka? Låter lite som att du fått nåt om bakfoten? Men det kanske klarnar med ritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.