Har lagt LK's golvvärme i hallen.
Det är ett nytt system med spårad frigolit som kan klinkas rakt på.

Jag följde deras instruktioner och la sen klinkers.
När jag skulle foga gjorde jag som jag brukar men med ett nytt märke på fogen och den "skiktade sig" översta lagret släppte här och var.

Jag blev väldigt upprörd och fick pengarna tillbaka på fogen.
Körde till nästa ställe och köpte det märke jag brukar använda.

Karvade upp fogen för hand som för övrigt släppte jättelätt!

Fogade om idag och ser nu på kvällen att samma sak hänt igen.

Är det att golvet rör sig eller vad är problemet?
 
  • 1381436115909.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1381436179933.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M
Jag gissar att plattorna rör sig lite när du går på dom. Samtidigt kan jag tänka mig att både fix och fog tar mycket längre tid för sig att härda då det är en tät cellplastskiva under...

Känns konsitgt att klinkra rakt på cellplast... hmmmmm.....
 
D09
MaxPax skrev:
Jag gissar att plattorna rör sig lite när du går på dom. Samtidigt kan jag tänka mig att både fix och fog tar mycket längre tid för sig att härda då det är en tät cellplastskiva under...

Känns konsitgt att klinkra rakt på cellplast... hmmmmm.....
Håller med, låter skumt att lägga klinkers direkt på cellplast...

Borde vara rörelser, inte tillräckligt stumt som gör att fogen spricker.
 
Har du gjort exakt enl anvisningarna? med deras föreskrivna lim och fix?

vad hade du för undergolv som du la skivorna på?

Är det släpp över hela golvet eller på vissa ställen?
 
Varför skulle jag gjort annorlunda?
Jag chansar inte med klinkers.
Det ligger på det gamla spånskivorna.
 
Helt klart är det svikt, det är inte fogen det är fel på.
 
där har du nog felet.... det ska vara ett fast undergolv, alltså betong golv eller liknande, golvspån på cc 600mm är inte tillräckligt böj styvt.

Ring annars LKs tekniska support och fråga men jag är rätt säker på att man inte kan lägga det på golvspån... (hoppas jag har fel)
 
Jag har lagt det där på golvspån(cc 30) i tidigare hus men då flytspackla jag in det.
 
D
thure1982 skrev:
Jag blev väldigt upprörd och fick pengarna tillbaka på fogen.
Körde till nästa ställe och köpte det märke jag brukar använda.
.
.
Fogade om idag och ser nu på kvällen att samma sak hänt igen.
Gick du tillbaka till den första butiken och betalade för fogen igen?

Jag antar att du har försäkrat dig om att golvvärmen är avslagen?
 
Många frågor nu.
Golvet har reglar cc300mm
Ja värmen är avstängd.
 
Saxat ur monteringsanvisningar:
********************
Skivorna ska läggas på en bärande golvkonstruktion. Som bärande golvkonstruktion avses betonggolv eller ett 22 mm golvspånskivegolv förlagt på ett regelavstånd max c/c 600 mm. Vid förläggning med keramik ska golvkonstruktion med 22 mm golvspånskiva motsvara den styvhet som uppnås för regelavståndet max c/c 300 mm, innan golvvärmeskivorna monteras.
Keramik eller natursten. Torra utrymmen. Golvvärmeskivorna limmas mot underlaget. Keramik/natursten limmas/sätts direkt på golvvärmeskivorna. Minsta tillåtna plattstorlek är 10x10 cm.
Vid limning av golvvärmeskivorna mot undergolvet är det särskilt viktig att golvvärmeskivorna pressas ner i limmet för att få erforderlig vidhäftning. Det kan vara nödvändigt att använda sandsäckar/vikter eller skruva skivorna mot underlaget för att få god vidhäftning.
******************

Bärighet motsv cc300 !? Om du inte gjort något åt ditt spån så har du knappast bättre än cc600... EDIT du hade 300 såg jag nu !
Limmade du EPSen med vikter ovanpå ? Det är risk för att det blir för lite "kontakt %" mellan eps och golv annars. Då kan nog EPSen fjädra mot undergolvet.
Du skulle kanske kunna prova med en väldigt flexibel fog. Den finns väl grejor att blanda i för det !?
Jag la motsvarande i hallen för 5 år sedan. Men ökade bärigheten på spånet samt skruvade golvgips över EPS-skivorna.
 
Ringde precis LK.
Mitt golv räknas som bärande och 16mm varianten som jag har av spårskivor har ingen svikt så det "ska inte röra sig".
 
felposst
 
Jo jag har cc300 i golvet och 22mm spån på det.
Jag skruvade ner eps-skivorna vid limning för att vara säker.

Allt är gjort enligt instruktionerna.

Jag får väl skaffa fog med plast i istället.
Jag börjar bli less på att skrapa loss fog. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.