Men vad är det för grad på skadorna, är det omfattande eller bara konstaterat angrepp?
 
shadowfire skrev:
Spontant efter den resa som jag själv har gjort med ett sjukt hus, så ryser jag i hela kroppen när jag hör vad du beskriver. Det där är inga små punkter och att bo i ett hus med mögel, fukt, kanske elak lukt, det är ingen barnlek.

Se för farao till att ni har utrymme i ekonomin för att ta hand om ännu mer än det som redan finns på listan, för är det ett "sådant hus" som ni beskriver nu, så räkna med att hitta mer än vad som syns i besiktningsprotokollet.
Jag följer just nu en sådan blogg hittade den häromdan om en glad snickare jag gick ingenom 300 sidor på 2 dagar började läsa och läste över 2 timmar innan jag var tvungen att avsluta för att fortsätta nästa dag, verkligen intressant det blir alltid med än man räknat med när man renoverar, värre är när man inte vet vad man köper och det blir en överaskning.
 
Andy78 skrev:
Jag följer just nu en sådan blogg hittade den häromdan om en glad snickare jag gick ingenom 300 sidor på 2 dagar började läsa och läste över 2 timmar innan jag var tvungen att avsluta för att fortsätta nästa dag, verkligen intressant det blir alltid med än man räknat med när man renoverar, värre är när man inte vet vad man köper och det blir en överaskning.
hahaha :D
Ja, verkligen.

Till TS; reagerar på om det är stående vatten till den grad att det är en pöl under huset. Frågan är ju var det vattnet kommer ifrån. Är det 100% luftfuktighet och vattenutfällning eller kommer det av markförhållanden som gör att vatten rinner ner mot husgrunden? Eller är det rentav grundvatten? En trasig dagvattenledning?

Beroende på hur grunden nu ser ut, men är det så pass mycket vatten i grunden, så ett stort frågetecken på hur syllar och annat mår. Utgå inte från att det bara är dränering som behövs, utan kalkylera även på att det kanske behövs markåtgärder i grunden, sorptionsavfuktare och annat. Även om det inte är problem nu, så kan det bli det i framtiden om det inte åtgärdas.
 
Det kanske inte är så farligt, kanske inte hunnit bli några skador, grund och dränering måste ju göras i alla fall.
Att besiktningsmannen hittar dessa punkter skulle jag säga är normalt i ett hus från 70 talet där det inte gjorts något sedan huset byggdes.
 
Mycket av skadorna är typenligt a la 70 tal - det var så man gjorde på den tiden.
Man tapetserade direkt på betong, la plastmatta direkt på betonggolv, la parkett direkt på betonggolv(även ifall detta är gjort på 2000-talet)

Mäklaren hävdar starkt att de skador/problem som finns är pgr av standarden man hade när man byggde det.

Men att taket läckt in beror ju på att säljaren inte skött huset, eller att ingen dränering finns beror på samma anledning.

Verkar iaf kört att få något avdrag på priset...
Mäklaren hävdar hela tiden att det är enligt standarden då.

Men vi kommer t ex inte kunna flytta in i huset förens källaren är utriven och all mögel är borta.
Vi kommer säkert inte kunna försäkra badrummen då det inte är våt skikt under plastmattorna?

Vi vill inte pruta för prutandet skull men dessa saker har vi hittat efter första besiktningen med en snickare, nu skall vi göra besiktning nummer 2 och hoppas bli klokare på hur omfattande skadorna är.
 
Vad ingår i besiktning #2?
 
Självklart säger ju mäklaren (säljaren) att ni inte kan pruta. Ni bör ändå dra er ur affären och komma med ett motbud. Ni vet ju själva att er kalkyl redan har spruckit mot ett uppskattat marknadsvärde redan innan dessa saker var kända. Nu blir det ju ännu värre.
 
Vad jag kan se av det du skriver så är det ju inte så väldigt mycket jobb eller pengar för att få det bra.
Vinkelslipa eller ånga bort tapeten i källaren kommer du få göra oavsett. Det tar säkert två helger om du går på med vinkelslip och diamantklinga (jag har själv gjort det i vår källare). Det som är jobbigt är badrummen. Särskillt om ni ska göra stambyte, vilket ni säkert åker på då ni ska ändra placering av dusch liknande.
 
henkop skrev:
Vad jag kan se av det du skriver så är det ju inte så väldigt mycket jobb eller pengar för att få det bra.
Vinkelslipa eller ånga bort tapeten i källaren kommer du få göra oavsett. Det tar säkert två helger om du går på med vinkelslip och diamantklinga (jag har själv gjort det i vår källare). Det som är jobbigt är badrummen. Särskillt om ni ska göra stambyte, vilket ni säkert åker på då ni ska ändra placering av dusch liknande.
Och vad ska det tjäna till om det är fuktvandring genom väggarna?
På mindre än en månad så kommer den nya tapeten se likadan ut igen.
 
harry73
Avbryt köpet och ta några veckors paus och läs Shadowfires blogg (det var väl den Andy78 började läsa?) och är den fortfarande till salu om några veckor försök igen, men kom då med ett rimligt bud. Lyckas mäklaren sälja huset innan dess, då har säljaren tur (men ni också)
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Visst är det väl trist med "lockpriser".
Men lockpris ska man väl gnälla på innan budgivningen är igång, om det nu är så uppenbart.
En säljare är väl inte mer människa än en köpare? Säljare kan ju inte spå om vilka som är intresserade av deras kåk. Det kan ju teoretiskt sett vara så att de andra budgivarna heter Bert Karlsson och Ingvar Kamprad...

Är man nu så säker på att det är ett lockpris, så gnäll då inte i efterhand. Det borde man väl då själv vetat på förhand.
 
Priset upp 35 % innan du "vann" budgivningen tyder på ett visst intresse och alla är kanske inte okunniga när det gäller hus från 1970-talet. Det borde betyda att det finns intresse från andra, kanske något att tänka på innan du försöker pruta på ditt eget bud. Men din budget i utgångsläget verkar för liten om du inte tänkt göra allt själv. Med nu kända problem så lär det innebära dubbelt boende och högre kostnader enbart för att få huset beboeligt utan risk för hälsoproblem.
 
Andy78 skrev:
Det kanske inte är så farligt, kanske inte hunnit bli några skador, grund och dränering måste ju göras i alla fall.
Att besiktningsmannen hittar dessa punkter skulle jag säga är normalt i ett hus från 70 talet där det inte gjorts något sedan huset byggdes.
Att ha stående vatten under huset skulle jag säga inte "hör till 70-tals hus", utan bör ses som allvarligt tills man hittat rotorsaken och bokstavligen talat källan till vattnet. Det är en sak med en äldre husgrund som har förhöjd fukthalt, men även vid 100% så fälls vattnet mer ut som dagg "bara".
 
Dags skrev:
Taket hade läckt in på sina ställen, ner på träplanket. Är det bara fläckar som torkat eller är det så illa att det runnit ner längs med väggar?
Med tur så är det bara till att byta fuktskadad/mögelangripen råspont.
Har det däremot runnit ner vatten i bjälklag, så kan det innebära merarbete (men behöver inte göra det). Hur ser takstolar och annat ut?

Dags skrev:
Mögel på tapet som lagts direkt på betogen, mot yttervägg.
I de flesta äldre källare om det inte är rena betongväggar, får man börja med att riva ut allt organiskt på och mögelsanera, så det kan man nästan säga är standard.

Dags skrev:
Blåbetong på sina ställen.
Har radonmätning gjorts? Behöver inte innebära förhöjda halter, men kan göra det. Ha det i åtanke för kalkylen.

Dags skrev:
Öppnade inspektionslucka i källargolvet ner mot grunden, där var det en stor pöl o en massa sand = fukt delux.
Jag hade väldigt gärna velat se en bild på detta, men det är som sagt var inte normalt. Det låter på beskrivningen som att källaren inte står dikt an på marken, utan att det finns en husgrund under källaren? Tar man sig ner där och kan arbeta där? Med lite tur är det en sprucken dagvattenledning eller bara att terrängen i sig för in vatten mot husgrunden och in under huset. Då åtgärdas det när ni dränerar. Har ni otur så kan det vara mycket mer arbete än så, t.ex. om det skulle vara grundvatten.

Dags skrev:
De har lagt plastmatta på vissa golv i källaren vilka också var väldigt fuktiga undertill.
Även detta kan nästan anses som standard i "äldre hus - riv ut all skit"-kalkylen :)


Lycka till med besiktning nr2, återkoppla gärna vad ni kommer fram till.
 
Kan du inte ta bilder på grunden och taket så vi kan se? Jag hade inte litat en sekund på vad mäklaren häver ur sig, oftast har de ingen koll över huvud taget på den tekniska biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.