imported_Benno skrev:
Låt gärna panelen torka en tid sedan den spikats upp innan den täckmålas eftersom varje bräda krymper någon millimeter på bredden.
Eller så grundar man + en färdigstrykning innan monteringen och ser då till att måla ända ner på fjädern, så slipper man att se fel färg i springorna.
 
Jo, vi bor nog i en annan tidszon, däremot trodde jag inte att Rospiggen var så frammåtsträvande att det skulle vara frammåt i tiden... ;)
 
Här känner jag mig föranledd att svara på båda frågorna. Vi har just satt pärlspont målad i grönjord i vår hall. Foder och lister sitter utanpå. MEN jag har efter det sett otaliga original, bland annat i Gysinge, där de sitter i jämnhöjd. Troligtvis slösade man inte dyr pärlspont genom att sätta den där den ändå skulle täckas av foder. Är det bara rejäla dimensioner på foder och lister så funkar det jättebra.

Grönjord blir som grön umbra men grönare, precis som det står. Starkare brytningar än 50% är olivgrön, men ju svagare destå gråare.

Här är bild: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/84961-faergsaettning.html 20% på vägg och >50% på foder
 
TorpSara skrev:
MEN jag har efter det sett otaliga original, bland annat i Gysinge, där de sitter i jämnhöjd.
Är huset i gysinge original? (har ingen aning)

Jag har sett alla varianter. Inte för att det behöver vara representativt för hela Sverige på något vis, men tycker att det vanligaste verkar vara att man har dörr och fönsterfoder i liv med pärlsponten men golv och taklist utanför densamma. Ofta sticker ändå fodret ut en liten bit ändå då det är lite tjockare.
 
TorpSara skrev:
MEN jag har efter det sett otaliga original, bland annat i Gysinge, där de sitter i jämnhöjd. Troligtvis slösade man inte dyr pärlspont genom att sätta den där den ändå skulle täckas av foder. Är det bara rejäla dimensioner på foder och lister så funkar det jättebra.
Äntligen det svar jag ville ha! :) Jodå, fodren är av ansenlig tjocklek, och lär väl sticka ut ytterligare när diverse masonit försvinner. Ska testa och se hur det verkar.

TorpSara skrev:
Grönjord blir som grön umbra men grönare, precis som det står. Starkare brytningar än 50% är olivgrön, men ju svagare destå gråare.
Då kör vi på det.

TorpSara skrev:
Här är bild: [länk] 20% på vägg och >50% på foder
Otroligt fint.
 
Tack, tack. Du kan ju alltid testa!
 
Om man ska ta bort foder kan man göra det försiktigt med att slå in kilar bakom. Det finns färdiga träkilar i förpacning om 10 -20 st hos byggvaruhusen. Jag har anänt mig av den metoden och fodren har lossnat utan att skadas. Efter färgborttagning så kan de återanvändas igen
 
Hej. Lycka till med pärlspånten. Ett litet tips, använd bara ärliga matrial. Inget av dom nyare matrialen åldras på ett vackert sätt. I synnehet inte i hus som inte är uppvärmda året om.Tex denna pärlspånt som var fräst ur en MDF.
 
Här är det varmt eller åtminstone uppvärmt dygnet runt, året runt. Och garanterat MDF-fritt. Nu och så långt in i framtiden jag får bestämma.
 
Mellandagspysslet nästan klart. Dörrfodret fick sitta kvar, fungerade ok tycker jag. På med lite färg, så blir det ett klart lyft jämfört med masonit och väv.

Kunde inte låta bli att pilla bort en fulplatta i taket också, för att beundra pärlsponten där.... men det blir nästa projekt.

Som tur var kom jag ihåg att plåta av tidtabellen för tåget också, innan jag spikade över timret. :)
 
  • PICT2901.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tidning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grattis till den MDF-fri pälspånten.
 
Ja, det var ett enkelt val.
 
Hann du med tåget? Eller hade det redan gått? hi hi. Fint vart det i alla fall.
 
Tyvärr inte. Hade varit en bra affär annars, för det var visst gratis returresa under julen, eller nåt sådant.
 
Roligt med "Jernvägen"! Kanske kan fota av lite senare på de tidningar jag har i på väggen vedbodslängan... Om en som minns 60-70-talet (Utgivet 1925), moderna ulster från London mm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.