G OMathson skrev:
Du svarade inte på VAD denna "bättre" energi/el som vi ska använda NU finns. Vi har REDAN stängt Ringhals 1&2 samt Barsebäck.
Nej, men tack för frågan!
Det handlar om mindre väderberoende kraftgenerering, som tex det Minesto sysslar med.
De har räknat ut att det runt kuststräckor intill större städer finns tidvatten och vattenströmmar med potential i storleksordningen hela världens samlade kärnkraft. Kan bli nästa Vestas, kom ihåg vem ni fick tipset av.
Till detta kommer geotermisk energi som inte bara kan utvinnas på Island utan på många håll runt om i världen.
Sedan har vi sol i Sahara förstås även om det kanske känns bättre att förlita sig på el från närmare håll för oss.
Araber kan ju utnyttja det dock och fasa ut sin egen oljekraft.
 
Göran.W
Det stämmer inte riktigt att vattenkraften inte kan reglera snabbt för det kan den.
Alla vattenkraftverk har ett minimum flöde som dom kan reglera ner till snabbt.
Även upp reglering kan ske snabbt för alla vattenkraftverk går aldrig fullt samtidigt så där finns alltid några som kan reglera upp snabbt.
Det som begränsar upp regleringen är snarare överföringen och inte vattendomar.

Kärnkraften kan reglera ner väldigt snabbt genom att dumpa ånga förbi turbinen direkt till kondensor så dom kan gå ner från full effekt till tex 50% på under 1 minut.
Dock görs detta bara i nödfall vid tex fel i överföringsnätet för det sliter något fruktansvärt på reaktortanken bland annat iom den snabba trycksänkningen.

Kärnkraftverk får inte gå fort upp i effekt även om det är tekniskt möjligt för det medför säkerhetsproblem och en fruktansvärd belastning för reaktortanken.
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Nej, men tack för frågan!
Det handlar om mindre väderberoende kraftgenerering, som tex det Minesto sysslar med.
De har räknat ut att det runt kuststräckor intill större städer finns tidvatten och vattenströmmar med potential i storleksordningen hela världens samlade kärnkraft. Kan bli nästa Vestas, kom ihåg vem ni fick tipset av.
Till detta kommer geotermisk energi som inte bara kan utvinnas på Island utan på många håll runt om i världen.
Sedan har vi sol i Sahara förstås även om det kanske känns bättre att förlita sig på el från närmare håll för oss.
Araber kan ju utnyttja det dock och fasa ut sin egen oljekraft.
Våg och tidvatten-energi har varit på tapeten länge, det är inget nytt och inget att tappa brallorna av upphetsning över. Alla försök hittills har gjort upptäckten av vilken förödande kraft vattnet har är när det blir våldsamt och vilket slitage miljön innebär.

Solenergi är mitt tips på vad som ligger i framtiden, en framtid rätt långt fram dock, och kommer bli människans dominerande energikälla. Men det ligger som sagt rätt långt bort i framtiden, men klimatförändringarna händer nu. Jag ser ett problem. :thinking:


Solenergi är bra för att i de flesta delar av världen, i de mest tätbefolkade delarna, så är effektbehovet störst när solen ger mycket.
Långt norrut på norra halvklotet funkar det dock ej, dvs halva Ryssland, Kanada Norden etc. Så här kan kärnkraft (helst i en modern form som bränner utbränt kärnbränsle till energi en gång till). Sen finns det mer gott om vattenkraft per capita i dessa områden så det behövs inte så mycket kärnkraft.
Så ja, i en kommande framtid då.
Geotermisk energi är också en framtidsvinnare, men den kan i princip endast ge uppvärming, dvs i princip endast användbart i dessa norra delar (och sydligaste) på jorden.


Framtida solkraft kommer kanske inte bli enorma arealer med solceller, det finns andra intressanta tekniker.
För Europas del och norra delen av Afrikanska kontinenten så är placering av solkraft längs hela norra delen av Afrika en intressant tanke. Överföringsavstånden är inget egentligt problem. Problemet är politiskt. Jag har svårt att se att något enda Europeiskt land kan tänka sig vara beroende av Algeriet, Libyen, Egypten, Tunisien etc, för sin energitillförsel.
Då är t.o.m Putin-gas mer stabil och säker ... :cool:
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Visst leder det kortsiktigt till mindre export från Sverige, det fattar ju alla.
Men innan vindkraften kom så hette det att det var omöjligt att ersätta så mkt kärnkraft med något då känt energislag utan ökade utsläpp.
VSB.
Långsiktigt så kommer det mycket mer och bättre alternativ än vind. Och lite elbrist på kontinenten ökar bara på den takten.
Du får ett gilla här. För jag tycker du har rätt i allt (utom meningen?! "VSB", för det var väl inget du bevisade här).

Däremot ligger kommande energiformer tyvärr lite långt fram i tiden, och problemen finns redan nu. Problem med klimatet och problem med elnäten.
Men jag håller med, lite eld i baken behövs ofta för att en omställning ska ske.

Vad jag suckade över att glödlampor skulle förbjudas.
Men förbudet ledde till en fantastisk utveckling av LED, som annars troligen hade tagit mycket längre tid. Och för något år sedan kunde jag kasta iväg de glödlampor jag köpte och hamstrade... då jag insåg att jag aldrig mer kommer skruva in en vanlig glödlampa här hemma. :cool:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
En omställning är det iaf. Från ett energislag till ett annat.
Vi har överskott och vi exporterar.
Mer än vi importerar.
Vi har därmed inte ökat Sveriges koldioxidutsläpp.
Jag måste bara replikera på detta också.
Då är du även med på att Norge kan skrota ett stort antal av sina vattenkraftverk, de kan ju återskapa några älvar till sitt naturliga lopp.
De producerar ju jättemycket mer än de konsumerar. Så det spelar ju ingen roll ifall de drar ner sin vattenkraftsproduktion med 30-40%
 
Räcker att kolla på Tyskland som exempel. Stenhård satsning på vind och solkraft... får ses som en ”no go” tyvärr. Då ligger ändå Tyskland en smula sydligare än vad vi gör.

Detta är ingen lösning, se rapporten från McKinsey som länkades ovan i en refererad kortversion. Finns en länk till den fulla rapporten på tyska för de som behärskar detta någorlunda.

Helt vansinnigt av Sverige att försöka replikera det tyska ”Energiewende”-misslyckandet.

Detta går inte att snacka bort, nu måste vi ställa krav på politikerna så vi inte hamnar i samma elände som tyskarna gör inom kommande år. Vi kanske har en viss chans att undvika de värsta konsekvenserna av nedläggning av ytterligare CO2-neutral kärnkraft men det kräver aktion.
 
Redigerat:
Göran.W
K karlmb skrev:
En omställning är det iaf. Från ett energislag till ett annat.
Vi har överskott och vi exporterar.
Mer än vi importerar.
Vi har därmed inte ökat Sveriges koldioxidutsläpp.
Nu var vi där igen att vi inte ökat Sveriges utsläpp.
Om vi inte kan exportera lika mycket el som innan iom kärnkraftverk stängts så ökar utsläppen någon annanstans och det är det som räknas.
Sveriges stängning av kärnkraften skapar mer utsläpp någon annanstans och det är det som räknas och inte vad Sverige släpper ut.
Man måste se helheten och inte som miljöpartiet och deras anhang, bara se allt kortsiktigt och totalt blunda för att utsläppen ökar någon annanstans när vi stänger kärnkraften.

I dag har Sverige importerat el under 2 timmar trots det inte är direkt kallt.
Normalt hade vi exporterat under dom timmarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag är litet förvånad att detta ska vara så svårt att förstå... mina senaste 5 inlägg har handlat precis om de vidare systemeffekterna, jag har gett referenser till analyser. Ändå är det tydligen svårt att begripa.

Ställ frågor om det är något som inte begrips så ska jag försöka svara efter bästa förmåga,
 
  • Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Göran.W
Nätjättarnas serverhallar kan leda till elbrist, rapporterar Aftonbladet.
Elmarknadsinspektionen listar flera regioner som hotas, och vissa av hallarna drar upp till 500 megawatt.
Man kan säga att det är i storleksordningen ett halvt kärnkraftverk, säger Lennart Söder, professor i elkraft på KTH, till tidningen.
Storbolagen Google, Amazon och Facebook fortsätter sin etablering av serverhallar i Sverige.
I en ny rapport som Elmarknadsinspektionen skickat till regeringen, och som Aftonbladet tagit del av, konstaterar myndigheten att det kan leda till stora problem med elförsörjningen.
Det kan bli akut kapacitetsbrist, enligt myndigheten, eftersom serverhallarna slukar så pass mycket el.
En av ansökningarna som fick godkänt handlar om en serverhall som drar 461 megawatt, och en annan 500 megawatt. Det är nästan dubbelt så mycket el som Uppsala förbrukar, skriver Aftonbladet.
”Tre gånger Enköping”
Svenska kraftnät har just nu inneliggande ansökningar på 2 015 megawatt, bland annat Google, Amazon och Microsoft. Amazons nya serverhallar i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm väntas dra 420 megawatt.
Det låter väldigt mycket. Det är ungefär tre gånger Enköpings maximala förbrukning som ska få plats i nätet, på varje hall, säger Elon Axberg, analytiker på Energimarknadsinspektionen, till Aftonbladet.
Enligt Energimarknadsinspektionens väntas inte problemet vara löst innan 2030 då överföringskapaciteten i näten ska vara fullt utbyggd.

Så blir det om man stänger fungerande kärnkraft innan man säkrar upp nätet och har en stabil och pålitlig ersättning för el förlusten när kärnkraften stängs.
Ericssons datahallar i Rosensberg ska enligt uppgift nu gå på reservkraft och förbruka 30 kubik olja om dagen på grund av effektbrist.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
...Och för något år sedan kunde jag kasta iväg de glödlampor jag köpte och hamstrade... då jag insåg att jag aldrig mer kommer skruva in en vanlig glödlampa här hemma. :cool:
Detta är iofs ett sidospår men jag väljer att nappa på det:
- faktum är att just klassiska gamla glödlampor är exakt vad som behövs i tex min gamla Philips ”Wakeup light”, funkar absolut inte med LED i den grunkan.

Tråkigt att det inte går att köpa denna typ av lampor längre men glad att jag har en liten ”stash” för vissa ändamål tex detta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Nätjättarnas serverhallar kan leda till elbrist, rapporterar Aftonbladet.
Elmarknadsinspektionen listar flera regioner som hotas, och vissa av hallarna drar upp till 500 megawatt.
Man kan säga att det är i storleksordningen ett halvt kärnkraftverk, säger Lennart Söder, professor i elkraft på KTH, till tidningen.
....
En av ansökningarna som fick godkänt handlar om en serverhall som drar 461 megawatt, och en annan 500 megawatt. Det är nästan dubbelt så mycket el som Uppsala förbrukar, skriver Aftonbladet.
”Tre gånger Enköping”
Svenska kraftnät har just nu inneliggande ansökningar på 2 015 megawatt, bland annat Google, Amazon och Microsoft. Amazons nya serverhallar i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm väntas dra 420 megawatt.
Det låter väldigt mycket.
....
Detta är en annan aspekt av svensk energipolitik. Rätta mig om jag har fel men dessa storförbrukare betalar en ytterligt låg energiskatt på elförbrukningen jfr privatkonsumenter. Stora frågan är givetvis VARFÖR i ljuset av den krympande tillgången på elkraft i och med nedstängning av den baskraft som gav Sverige ett stabilt och lågt elpris tidigare i ett Europeiskt perspektiv.

Man måste fråga sig vad som ligger bakom dessa etableringar... är det bara ”die dummen Schweden” eller går det djupare?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Detta är en annan aspekt av svensk energipolitik. Rätta mig om jag har fel men dessa storförbrukare betalar en ytterligt låg energiskatt på elförbrukningen jfr privatkonsumenter. Stora frågan är givetvis VARFÖR i ljuset av den krympande tillgången på elkraft i och med nedstängning av den baskraft som gav Sverige ett stabilt och lågt elpris tidigare i ett Europeiskt perspektiv.

Man måste fråga sig vad som ligger bakom dessa etableringar... är det bara ”die dumme Schweden” eller går det djupare?
Kvällstidningarna hade artiklar om detta i november (tror jag det var). Politikerna tror att det leder till jobb...
 
Mikael_L
Inte många jobb/MW i alla fall. :crysmile: :cool:
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Serverhallar lär vara rätt befriade från behov av manuella moment av Svensk arbetskraft... i stort sett allt kan skötas på distans gissar jag?

Från Indien, Pakistan, whatever.
 
Mikael_L
Åtminstone 2 anställda kan det nog bli.
Det måste ju finnas någon på plats som kan flytta en kabel eller byta en nätdel etc.
Säkert en del annat hands-on som kräver en fysisk hand.
Sen ska väl någon gå och sopa golvet ibland ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.