Göran.W
Att jämföra elförbrukningen 2010 med dom senaste 52 veckorna är nog inte riktigt rätt för industrin har ju inte rullat på som vanligt i år.
Och sen var det extremt kallt hela vintern 2010 som drog upp förbrukningen.
I skåne land hade vi snö från november månad och hela vintern.
När det var som kallast hade jag -24 grader i Tomelilla.
Det var typ en 10 års vinter.
Så rimligen borde förbrukningen vara några TWh högre nu om industrin inte varit bromsad av coronan och om det varit en 10 års vinter under dom senaste 52 veckorna..
Slänger med en bild hur det såg ut vintern 2010 i Tomelilla Djupt snötäckt landskap med byggnader och en hund i Tomelilla, daterad vintern 2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PierrePierre och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Var den högra värmepumpen i bruk?
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Nä ingen av dom var i bruk.
Använder dom bara vår och höst och under sommaren om det är för varmt inne.
Använder vedpanna kopplad till ackumulator tankar övrig tid..
 
Göran.W Göran.W skrev:
Nä ingen av dom var i bruk.
Använder dom bara vår och höst och under sommaren om det är för varmt inne.
Använder vedpanna kopplad till ackumulator tankar övrig tid..
Har du kollat upp vad du sparar i vedförbukning/vedkostnnad och allt pyssel med detta om du skulle köra värmepumparna för uppvärmning? Man kan bli förvånad.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är lugnt allihopa. Jag har precis läst en artikel som tydligt visar att vi inte har någon elbrist. Allt är ett missförstånd! Tråden kan stängas, bara massa onödigt gnäll här!
https://www.expressen.se/debatt/kd-har-missuppfattat-energiutmaningen/

Lyssna här bara, vi har ju ett enormt överskott!
KD pratar om elbrist, inget kunde vara mer felaktigt. Sedan den rödgröna regeringen tillträdde 2014 har överskottet av el ökat för nästan varje år som gått. Förra året hade vi ett så stort överskott att det motsvarade hela fyra kärnkraftsreaktorer.
Sanningen är den motsatta, aldrig tidigare har Sverige haft ett så stort elöverskott som nu. Med mer vind, sol, vätgas och batterier kommer den tunga industrin att kunna ställa om och det är precis det som just nu sker.
:crysmile:
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Göran.W
H Harald Blåtumme skrev:
Har du kollat upp vad du sparar i vedförbukning/vedkostnnad och allt pyssel med detta om du skulle köra värmepumparna för uppvärmning? Man kan bli förvånad.
Jag förlorar pengar varje jag värmepumparna går för jag har gratis ved.
Dock så sparar jag nog närmare 10 kubik ved vår och höst.
 
berisen berisen skrev:
Det är lugnt allihopa. Jag har precis läst en artikel som tydligt visar att vi inte har någon elbrist. Allt är ett missförstånd! Tråden kan stängas, bara massa onödigt gnäll här!
[länk]

Lyssna här bara, vi har ju ett enormt överskott!




:crysmile:
Helt uppenbart har MP inte mycket koll på skillnaden mellan effekt och energi. De försöker sig på att prata om lagring av energi, men man har uppenbarligen ingen aning om vilka enorma mängder energi som krävs för detta.

Ett praktexempel på att amatörer inte kan få tillåtas ha inflytande av svensk energipolitik...

:cry::mad::cry::mad::cry:
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
berisen berisen skrev:
Det är lugnt allihopa. Jag har precis läst en artikel som tydligt visar att vi inte har någon elbrist. Allt är ett missförstånd! Tråden kan stängas, bara massa onödigt gnäll här!
[länk]

Lyssna här bara, vi har ju ett enormt överskott!




:crysmile:
Tomtar är vad dom är.
Dom har rätt i att vi har ett överskott av el motsvarande 4 kärnkraftverk om man räknar över hela året.
Dom har hela tiden glömt räkna på hur mycket el det finns att tillgå när vi förbrukar som mest.
Dom är helt besatta av grön skatteväxling till varje pris och saknar helt kompetens att ens räkna ut att man kan inte räkna el tillgången på årsbasis utan måste räkna på den när förbrukningen är som störst.
Ett barn kan räkna ut det men inte miljöpartiet.
 
  • Gilla
  • Älska
Limpan4all och 4 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Tomtar är vad dom är.
Dom har rätt i att vi har ett överskott av el motsvarande 4 kärnkraftverk om man räknar över hela året.
Dom har hela tiden glömt räkna på hur mycket el det finns att tillgå när vi förbrukar som mest.
Dom är helt besatta av grön skatteväxling till varje pris och saknar helt kompetens att ens räkna ut att man kan inte räkna el tillgången på årsbasis utan måste räkna på den när förbrukningen är som störst.
Ett barn kan räkna ut det men inte miljöpartiet.
Ja det kommer bli intressant framöver. Minst sagt. :thinking:

"Vi har varit naiva."
"Vi såg det inte komma."
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tommib
A Alexn72 skrev:
Mitt på dagen sommartid ligger inte spotpriset på 1 öre per kwh. Alltså kan man dra slutsatsen att den används. Om solen skiner då så kommer solelen att användas och det finns ett behov av den. Värre är det mitt i natten när det har hänt att elen kostar 1 öre eller värre.
Att vi behöver ännu mer el på vintern är kanske sant men solelen är nyttig när den finns. Laddar jag dessutom min elbil på dagtid under sommaren så gör jag det teoretiskt sett med elen hemma från solcellerna även om jag är på jobbet. Jag ökar inte Sveriges behov av el sommartid.
Vintertid laddar jag elbilen på natten och tankar billigt. Dessutom på min senaste elräkning så köper jag elen för 24 öre per kwh och säljer 40 öre per kwh. Dvs min solel gör mer nytta än vad elen jag köper... Dvs jag säljer när det behövs och köper när det är mindre efterfrågan.

Dock köper jag mer än jag säljer(oktober)
Solelen är nyttig när den finns, visst är det så. Det är, när investeringskostnaden är betald, väsentligen gratis energi.*

Problemet är inte att använda elen. Problemet är vilken effekt sol (och vind) får på det totala systemet. Detta har många andra redan pratat om. Osäkra/ej planerbara energikällor som sol och vind gör elmarknaden instabil och förstör den ekonomiska kalkylen för kärnkraft. Eftersom kärnkraft kostar väldigt mycket att bygga och relativt lite att köra vill man köra den på maximal designad effekt i så stor utsträckning som möjligt. Att behöva reglera ner för att det blåser eller att solen lyser är en kostnad. Man kan, på ytan, avfärda detta som gnäll från onda kapitalister som bara vill tjäna pengar men då bortser man från systemeffekten. Kärnkraften är extremt tillgänglig och i stor utsträckning planerbar. Den finns** när man behöver den.

Om man vill kan man naturligtvis eliminera kärnkraften ur mixen. Då får man acceptera att man kan få effektbrist och att det blir svart i stugorna eller så får man acceptera att man startar upp kondenskraft (kol/olja/naturgas/biomassa) vid dessa tillfällen (hej CO2-utsläpp och värre).

I tillägg till detta problem orsakar effektbrist och prisvolatilitet på elmarknaden problem för industrin. De vill ha långsiktig planerbarhet och stabilitet. Att behöva stänga ner produktionen för att det inte blåser kostar mycket pengar. I vissa industrier kanske det inte ens är möjligt (har dålig koll här medger jag men jag misstänker att det blir problem om man stoppar saker som körs i kontinuerliga processer). Visst finns det finansiella instrument för att hantera detta (eloptioner, försäkringar osv) men även detta är en kostnad. Om industrin får välja på ett Sverige med volatil energipolitik och ett land som inte har det så kommer de troligen välja det senare. Som "bonus" kanske man flyttar till ett land som inte är så noga med andra regleringar som utsläpp osv.

Att du köper el för 24 öre/kWh och säljer för 40 är pga subventioner, som ytterligare slår undan benen för stabil baskraft till förmån för ökad prisvolatilitet, dvs ekvivalenten med att skjuta sig i foten, med eftertryck.


* Inte egentligen, eftersom paneler och växelriktare åldras och behöver bytas ut, men det finns ingen bränslekostnad som för många andra energislag.

** ja, kärnkraften har också oplanerad nedtid, vilket vi fått exempel på i denna tråd. Den är fortfarande betydligt mer leveranssäker än vind och sol.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
.....att du köper el för 24 öre/kWh och säljer för 40 är pga subventioner, som ytterligare slår undan benen för stabil baskraft till förmån för ökad prisvolatilitet, dvs ekvivalenten med att skjuta sig i foten, med eftertryck.....
.
Det finns ingen subvention inräknad i mina siffror. Jag säljer enligt nordpoolspris. Dvs mitt på dagen när solen skiner har det under oktober månad inneburit att jag sålt när elen kostade 40 öre. Själv behövde jag inte så mycket el då. Men på kvällen och natten så har jag köpt el när elpriset legat runt 24 öre...
Subvention jag får är däremot 60 öre per kwh. Dvs under oktober fick jag 100 öre per kwh jag producerade.
 
tommib
Ok, så du drar nytta av prisvolatiliteten då. Bra för dig. Det ändrar inte grundproblemet.
 
Göran.W
Problemet i det hela är att miljöpartister bara ser här och nu.
Det är många år sen vi hade kallt i hela Sverige samtidigt utan vi har haft ganska varma vintrar dom senaste åren och då räknar dom på det.
Då går ekvationen ihop.
Skulle vi nu råka få en "riktig" vinter så reder vi inte ut det utan att starta smutsiga kraftverk.
Det enda landet i norden som har ett överskott vid en 10 års vinter är Norge med 1000 MW överskott.
I övrigt är det underskott i norden och ett gigantiskt underskott i Tyskland.

Vad man än tycker om kärnkraft så är vi beroende av den nu och kommer vara det tills den dagen överskottet dom dagarna det blåser mycket lagras för att tas ut senare.
Dom kan bygga hur mycket nya ledningar dom vill utan att dom ändrar grundproblemet.
 
Lorentz Tovatt är bland de värre förvillarna i svensk politik.
Men han är välklädd :)
https://twitter.com/lorentztovatt/status/483873777588391936

Solel? Apropos att Piteå har lika många soltimmar som södra Tyskland.
Otur att de till 90% infaller på sommarhalvåret, då Norrland redan har ett gigantiskt elöverskott.
Och otur att många av de timmarna infaller 18-06 då solen står i norr.
På baksidan av solfångarna.
Men med propaganda kan man sälja allt.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Det är inte klokt att ett sånt litet parti kan skapa så mycket oreda.
Det är priset man får betala med en svag regering som är beroende av miljöpartiet.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.