Det kan ju vara så men de som monterar solceller är inte några elektriker, elektrikern kommer veckan efter att det är monterat han går inte ens upp på taket allt är framdraget till platsen där växelriktaren skall vara.

De som monterade mina var unga män som endast monterade infästningar och paneler samt drog kabel, de var inte ens anställda av solcellsföretaget utan var inhyrda till ett byggföretag som sedan hyrde ut dem till solcellsföretaget, däremot så var elektrikern anställd av solcellsföretaget.

Så det räcker tydligen att ha en ansvarig elektriker anställd på företaget, vilket möjliggör att man kan ha en behörig elektriker som sen har vanliga arbetare som gör installationerna.
 
  • Gilla
bcskogen och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Så det räcker tydligen att ha en ansvarig elektriker anställd på företaget, vilket möjliggör att man kan ha en behörig elektriker som sen har vanliga arbetare som gör installationerna.
Så funkar ju allt elinstallationsarbete numera sen den nya lagstiftningen kom för några år sedan. Det viktigaste är vem som är anställd på företaget, inte vilken kompetens som finns...
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Detta är väldigt intressant för mig eftersom jag också har 45% lutning med papptak. Taket är 17 år gammalt så det är inte högaktuellt att i ögonblicket byta men jag misstänker/hoppas att utbudet av integrerade solcellstak är större inom en 10årsperiod. Turligt nog är min elförbrukning låg.
 
A
L Lilllen skrev:
Det finns ju paneler som sitter på väggar, så nog går det ju att lösa. Prata med fler företag.
sällan man har papp på väggen va?
 
  • Gilla
Mido11
  • Laddar…
A Aunty skrev:
sällan man har papp på väggen va?
Där har du förstås en poäng får jag erkänna :) Får skylla på att jag läste i lite för många trådar parallellt…
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Det kan ju vara så men de som monterar solceller är inte några elektriker, elektrikern kommer veckan efter att det är monterat han går inte ens upp på taket allt är framdraget till platsen där växelriktaren skall vara.

De som monterade mina var unga män som endast monterade infästningar och paneler samt drog kabel, de var inte ens anställda av solcellsföretaget utan var inhyrda till ett byggföretag som sedan hyrde ut dem till solcellsföretaget, däremot så var elektrikern anställd av solcellsföretaget.

Så det räcker tydligen att ha en ansvarig elektriker anställd på företaget, vilket möjliggör att man kan ha en behörig elektriker som sen har vanliga arbetare som gör installationerna.
De vi skulle få offerten av är vår Nätägare.. just för vi ville samla "allt" där och ha så lite problem som möjligt med att kopplas till deras stolpar och nät :) (de i sin tur lejer ut arbetet, men då hade vi iaf gått igenom nätbolaget)
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så funkar ju allt elinstallationsarbete numera sen den nya lagstiftningen kom för några år sedan. Det viktigaste är vem som är anställd på företaget, inte vilken kompetens som finns...
Så har det varit hur länge som helst, jag känner en som har arbetat som elektriker sedan han var 14 år och aldrig haft behörighet och nu är han 75 år. Men däremot så tror jag han kan mycket om el för de brukade anlita honom vid olika installationer där man behövde kunskap som han hade.

Så det är ju ganska enkelt att lösa jag startar ett företag anställer min svärson som har behörighet eller min svägerskas barn som också ha behörighet, sedan monterar vi och när jobbet är klart så stänger vi firman.
Vid frågor så var det ingen lönsamhet i detta och därför var vi tvungna att avsluta företaget, men det är monterat enligt lagen
 
  • Gilla
  • Wow
jonle336 och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Så det är ju ganska enkelt att lösa jag startar ett företag anställer min svärson som har behörighet eller min svägerskas barn som också ha behörighet, sedan monterar vi och när jobbet är klart så stänger vi firman.
Vid frågor så var det ingen lönsamhet i detta och därför var vi tvungna att avsluta företaget, men det är monterat enligt lagen
Bra tanke! Frågan är om det krävs några kostsamma certifieringar för företaget, eller liknande? Borde ju annars gå att gå in som underleverantör under en befintlig elektriker, om man har eget bolag inom annat område?
 
Jag vet flera som har monterat hela solcellanläggningen själv och låtit en ackrediterad elektriker installera all el.
Innan hade givetvis jobbet diskuterats med elelktrikern som okejade dealen och lite placeringar av saker.

I dessa tider med rejält neddaget byggande skulle de förvåna mig om det blir svårt att hitta en elfirma som går med på upplägget.

Tror det är stötte chans att takmonteringsjobbet blir bra utfört om man gör det själv.
Bara att hyra en sele och sätta igång.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Många saker hade jag kunde tänkt mig att ett solcellsföretag kunde anmärka på hos oss vid montering.. men jag hade inte en tanke på att att de skulle stoppa offerten för att vårt tak lutade 38 grader..

Enligt montören/installatören monterade de inte på papptak med lutning över 35 grader.. (för att garantin ska gälla - det verkar ha blivit högre krav på sistone..)

Lite snopet när den optimala lutningen i skåne borde vara runt 40 grader! :thinking:
Någon annan som stött på ett liknande problem/krav?

(observera att det nu gällde montering på papp/gummi/lertegel/shingel/carbonit mfl.. samt att de inte monterade på tak äldre än 1990)

Lite irriterande :( vi har väntat ett halvår på att de skulle öppna för nya offerter, för att vi ville gärna ge dem första tjing.. (hade vi varit nöjda hade vi nog inte ens tänkt oss att ta en offert till).. och nu har vi hållit på och mätt upp och offerten är eg klar.. men då "stoppades" den av montören.. :poop:

Visst vi kan smacka upp ett plåttak och så försvinner problemet.. men det är fortfarande irriterande!
Ska du ändå lägga om taket samtidigt så kolla med midsummer, ingen aning om de har liknande regler med taklutning men värt att fråga.
 
Rickard.
Man undrar ju vilken garanti dom syftar på. Jag vet åtminstone ett stort jobb där solceller monterats på papptak i 45° och det verkar fungera bra i dom flesta hänseenden.

Det kan såklart bli farliga snöras som man kanske inte fått med bara papp.
 
  • Gilla
Jovisst
  • Laddar…
Här står om CW Lundberg plattor för bitumentak som ett papptak ju är.
Det står att deras tidigare platta inte längre sedan 1 jan 2022 är godkänd för solceller. Men deras nya platta är det. Jag tycker mig inte se något om en maximalt tillåten takvinkel.
https://www.cwlundberg.com/se/info/infästningsplatta-tätskikt/
 
  • Dokument visar instruktioner för montering av infästningsplatta för solpaneler på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Eftersom du bara monterar på ena sidan huset går problemet att lösa med några kraftiga domkrafter. Sen när monteringen är klar kan du ju hissa ner igen om ni ogillar uppförsbacken i vardagsrummet.
 
  • Haha
  • Gilla
jonle336 och 12 till
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nej tyvärr, precis som TWK skriver så får man varken montera själva cellerna eller ens koppla in dom med kontaktdonen som sitter på :(

Detta har elsäkerhetsverket förtydligat de senaste åren. Troligen eftersom spänningen för en solcellsinstallation snabbt kan bli många hundra volt, och felkopplingar eller om man kopplar in solcellerna innan dom är riktigt anslutna till controllerna kan resultera i skador och tom dödsfall (solcellerna ger ju el så fort det kommer ljus på dom), och dessutom kan det finnas skyddssystem i själva montaget.
Elföretagens lobbyarbete fungerar jättebra tycker alla involverade...
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De vi skulle få offerten av är vår Nätägare.. just för vi ville samla "allt" där och ha så lite problem som möjligt med att kopplas till deras stolpar och nät :) (de i sin tur lejer ut arbetet, men då hade vi iaf gått igenom nätbolaget)
Det är nog ett vanligt sätt att resonera, utifrån en upplevd känsla av trygghet. Skulle dock vilja säga att det finns ingen särskild fördel med att välja nätägaren som totalentreprenör för en solanläggning. De fallgropar som finns är:

1) ditt lokala elnät har otillräcklig kapacitet, så anläggningen kan inte kopplas in.
Detta kanske är en fördel med att gå genom elnätsbolaget då de borde ha rakare linjer till att kolla upp saken. Men det här ska du kunna kolla upp i förhand via elnätsbolaget själv också. Om det inte går, se till att den offert du skriver på har en klausul som gör att du kan avbryta affären utan kostnad om det skulle visa sig att du inte får koppla in anläggningen.

2) anläggningen blir undermåligt utförd.
Denna risk finns med alla entreprenörer men risken är inte mindre genom ditt elnätsbolag. De använder, som du redan konstaterat, underentreprenörer själv så vad man får för kvalitet kan du inte veta. Hade tagit in offerter från andra solinstallatörer, som 1komma5, Svea Solar eller Everöds elbyrå. De två första är stora regionalt, har sett deras jobb och det är bra utfört. Den sista är en lokal firma som gör mycket soljobb nu och de lämnar väldigt gediget intryck.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.