Brobacken - berätta gärna hur det går!
 
Jag håller med om att olika kulörer är bättre (eller kanske subjektiva favoriter) hos olika tillverkare, synd för jag blandar inte gärna olika tillverkares kulörer om det inte är något enstaka man ska måla. Gysinges grön umbra är bizzart seg outspädd. Ogörligt att måla med den outspädd, kokt linolja om man inte har bråttom och lösningsmedel med sickativ om man har bråttom. :) Dessutom verkar det vara som de har andra pigment i sin färdiga färg än i sina lösa pigmant, jag försökte blanda egen grön umbra med deras pigment en gång men den skilde sig helt klart i ton åt brunt jmf den färdigblandade. Gysinges ockra och engelst röda är sådär i kulör tycker jag, dessutom har den gula provburk jag använt gett ett sånt där grynigt resultat som man kan få ibland.
 
Sophie skrev:
Jag håller med dig där Per_N. Det beror verkligen på vilken kulör man arbetar med. Grön Jord är jättetrevlig och Grön Umbra seg. Sen är Engelskt Röd också lätt men Bränd Umbra svår... fast jag ska testa Ottossons...om bara min 10-liters spann med vit från Gysinge ville ta slut :)
Ja, vissa burkar börjar jag misstänka att jag får dras med livet ut. :) Seg eller ej, det blir billigt att måla med linoljefärg i alla fall.
 
Jag använder också Ottossons färg, riktigt bra färg.
Blandar in kokt linolja efter behag, aldrig terpentin eller sickativ, både inomhus och utomhus.
Det tillåter att måla med småbarn springandes och resultatet blir toppen utan att kräva tyngdlyftarmuskler.
 
Asta - blev du nöjd med slutresultatet, och är du fortfarande nöjd? Är också inne på att måla trappan med linoljefärg och söker lite inspiration. Du har möjligtvis ingen bild att bjuda på?
 
Inte mig du frågade men jag kan dela med mig av en bild på vår trappa iallafall. :D Målades med linoljefärg och sen bodde vi kvar ett och ett halvt år ungefär innan vi köpte nytt hus. Kan därför inte säga hur slitaget etc blivit på längre sikt men under tiden vi bodde där var vi jättenöjda. Vi sprang ju i trappan flera gånger varje dag så den användes flitigt.
 
  • hallen nere3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du vad fint. Tack, Sophie! Ser precis så där mjukt och ombonat ut som jag hoppades. Längtar till den dag vi får vår trappa att se ut så där. Nuvarande skick är beigeaktig plastmatta på stegen, med bruna plastkydd längst ut, samt heltäckningsmatta emellan stegen. Jo, det är sant! Hoppas bara vi kan få bort plastmattan utan att skada trät (träet?) under.

Kommer du ihåg vilken kulör ni målade med? Och pärlsponten - är det antikvit?
 
Ja det blev verkligen bra. blir så där matt som iallafall jag vill ha det. Vi målade med Gysinges linoljefärg då och det är en blandning av vitt och grön umbra. Kanske 20% grön umbra och resten vitt. Väggen är målad med samma färg fast mindre % grön umbra. Skulle gissa 7-10% kanske. Minns inte riktigt och brukar blanda tills det ser bra ut.

Vår trappa var fernissad och lackad med nåt som satt som berget och bara kletade ås jag lät det vara och bara målade. Linoljefärgen fäster på allt verkar det som. Värre för er som har mattor och sånt. Hoppas de som gjort det slarvat eller använt dåligt lim!! :D
 
För min del är jag nöjd med färgen. Tyvärr målade jag när det var väldigt kallt och vi höll på med andra renoveringar samtidigt. Det ledde till att färgen torkade långsamt och jag fick en del damm i den. Kanske slipar jag lite i sommar och målar en gång till eller så nöjer jag mig med den som den är. Man tänker inte på det där dammet efter ett tag. Min trappa ser ut så här.
4376800124_70fb63286e.jpg
 
Dammet syns i alla fall inte på bilden. Trappan ser jättefin ut! Såg i ett tidigare inlägg att du också använt grön umbra. Din trappa ser ut att vara mycket gråare än Sophies. Men det kanske är en synvilla för att dina väggar är ljusare?
 
Kan det nog vara. Den färg jag använt är grön umbra 15% färdigblandad från Gysinge. Men det kanhända att deras blandningar är mörkare för jag har använt deras 2% grön umbra till väggar (dock inte dessa) och den har helt klart varit ljusgrå. De som blandat själva här säger att 2% grön umbra är vit.
 
Intressant att veta att det kan skilja på färgen från olika tillverkare. Jag vet att det kan slå lite från gång till gång när man bryter med naturliga pigment men inte att det kunde vara så stor skillnad.

Jag har 5% grön umbra på mina husknutar (utvändigt) och de upplever man i princp som vita om man inte har något vitt brevid att jämföra med.

Min är blandad på beställning hos Ovolin.
 
Aldrig använt lösningsmedel till linoljefärgen.
Penseltvätt med såpa eller Marseilletvål.
Vi har målat det mesta med Ottossons, utspätt med lite kokt linolja.
Inga problem, inga skadliga ångor, två strykningar sedan får det vara.
Dryg färg som funkar fint.
Här slarvigt målat med vitt och Dalablå pigment på trärent panel.
Dörren målas i år, vi gillar inte vitt :p


dsc00711.jpg
 
AstaS skrev:
För min del är jag nöjd med färgen. Tyvärr målade jag när det var väldigt kallt och vi höll på med andra renoveringar samtidigt. Det ledde till att färgen torkade långsamt och jag fick en del damm i den. Kanske slipar jag lite i sommar och målar en gång till eller så nöjer jag mig med den som den är. Man tänker inte på det där dammet efter ett tag. Min trappa ser ut så här.

Det där med torktiden kan vara ett problem i trapp-sammanhang, inte bara för att man får ta jättekliv när varannat steg är nymålat. Hos oss har dammet helt klart inte vett nog att hålla sig borta tills färgen torkat. Men det blir rätt ok ändå, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.