Jag har målat halvvägs utan spädning just nu.Tar en liten paus - det är inte världens bästa arbetsställning att måla trappa.
Känns som att det går bra i alla fall.
 
Vår trapp är målad med outspädd Gysingefärg (grön umbra). Inga problem - så länge man kliver rätt. Varannat steg är det som gäller - så det blir ju ett ganska utdraget projekt, särskilt med små invånare i huset...
Inomhus målar jag uteslutande utan terpentin. Fungerar fint.
 
AstaS skrev:
Kulturhantverkarna tänkte jag inte på. Har varit på massor av andra ställen däremot. Men det stämmer där står det inte något om spädning, målningen i övrigt minns jag att jag läst om där och gjort enligt den beskrivningen. Jag hittade någon dansk sida där det stod just att torktiden blir bara marginellt längre. Två dagar mellan varje strykning är vad jag brukar räkna med när jag har spätt färgen också. Tack för mera erfarenheter - alltid bra att få höra.
Kulturhantverkarnas färg - åtminstone den jag testat - är väl utspädd från början? Den är i alla fall tydligt tunnare än tex Gysinges.
 
OK- det kanske den är - utspädd alltså.
Men jag har kört igenom hela trappan nu med outspädd färg och det känns som det gått bra i alla fall. Säkert vet jag ju inte förrän jag är klar. Har också kört vartannat steg så det kommer att ta sin lilla tid, men det får det ju ta. Och det kommer inte att stinka terpentin för våra nyårsgäster.
 
Jag målar också bara helt outspätt och tycker vid det här laget att det blir bättre resultat än när jag tidigare använde terpentin. Inte bara för luktens skull utan även ytan blir bättre när man är klar. Det mattas fortare och får en annan yta liksom, lenare och mjukare än när man spär. Andra strykningen kommer vara mycket lättare för dig och sista allra enklast. Fast samtidigt är det svårare att få det bra i mellanstrykningen och slutstrykningen eftersom penseln glider lättare då och det är lite lättare att missa att dra ut färgen överallt.
 
Håller med Sophie, vi målade vår trappa vit med Gysinge outspätt (späder aldrig), kan vara bra att ha en lite mindre pensel som kommer in i vrårna för att stryka ut ordentligt där + den stora tjocka penseln. Vi målade varannat steg och la skor där man fick gå, andra har målat hälften hälften har jag hört och gått på höger/vänster sida.

Förstår inte varför det skulle vara så svårt att måla en trappa outspädd som några ovan skriver, det är ju bara att jobba på med penseln... Golv och trappor mm måste ju vara enklare än möbler, brädorna sitter ju liksom fast när man drar. Vi målade en stor hall, det däremot kändes i armar och handleder, men trappan, inga problem!
 
Per_N,
ja, Gysinge och Allbäcks (heter dom väl?) är dom jag hittat som bara innehåller pigment och linolja, andra späder redan i fabriken.
 
Ottossons linoljefärger innehåller ine heller lösningsmedel och den ska vara lätt att stryka även outspädd. Jag har köpt en liten burk men inte testat ännu.
 
Jag målade vår köksinredning med Ottossons, nu spädde jag i och för sig för jag tänkte inte något annat. De sista strykningarna var dock outspädda. Jag gillade Ottossons väldigt mycket. Jag hittade dock inte något ställe där jag kunde köpa färdig grön umbra 15% (ville inte ge mig på att blanda själv) så därför blev det Gysinges istället. Nu har jag dock hittat att Ovolin verkar bryta Ottossons så det kanske blir shopping därifrån nästa gång.
 
AstaS: Är det stor skillnad? Jag är så van att bryta själv att det känns konstigt att köpa färdigbruten, men jag har hört många säga att Gysinges är svårstruken om man jämför.
 
Vi strök Gysinges på väggarna och på taket och så hade vi Ottossons på köksinredningen så jag målade med båda samtidigt. Jag upplevde Ottosons som mer lättstruken och lättare att få jämn plus att Gysinges flera gånger rann för mig trots att jag målat tunt, men det hände aldrig med Ottossons. Och jag målar verkligen tunt för jag får nästan jämt köra fyra strykningar, men det gick förmodligen helt enkelt inte att få det lika tunt med Gysinges. Och så var det något mera, som jag har svårare att förklara, som helt enkelt gjorde att jag trivdes mycket bättre med Ottossons. Låter lite dumt, men ibland är det svårt att säga exakt vad som gör skillnaden.
 
Gillar också ottosson då den känns lättstruken. Men brukar också få stryka 4 ggr då de två första strykningarna blir väldigt tunna. Den där devisen "När man målar med linoljefärg så ska det vara mer färg i burken när man slutar än när man började måla", känns nästan som att den uppnås
 
lenny skrev:
Gillar också ottosson då den känns lättstruken. Men brukar också få stryka 4 ggr då de två första strykningarna blir väldigt tunna. Den där devisen "När man målar med linoljefärg så ska det vara mer färg i burken när man slutar än när man började måla", känns nästan som att den uppnås
Kanske dags att prova något nytt, som det verkar. Men när det gäller Gysinge tycker jag att det kan vara ganska stor skillnad mellan de olika kulörerna. Målar just nu (och för det mesta, känns det som...) mycket grön jord, och den är fantastiskt trevlig. Medan grön umbra är seg som tjära i outspädd (och sparsamt bruten) version.
 
Jag håller med dig där Per_N. Det beror verkligen på vilken kulör man arbetar med. Grön Jord är jättetrevlig och Grön Umbra seg. Sen är Engelskt Röd också lätt men Bränd Umbra svår... fast jag ska testa Ottossons...om bara min 10-liters spann med vit från Gysinge ville ta slut :)
 
Har målat med Ottossons färg, utan att späda med lösningsmedel. Deras standardrekommendation för lösningsmedelsfri målning är att först olja in trät, och därefter göra två strykningar med outspätt.

Jag gjorde så, men upplevde att färgen (gräddvit) inte täckte så väl utan jag fick stryka en fjärde gång, vilket kändes tungt med tanke på att jag har många stora ytor kvar att måla. Kontaktade Ottossons för råd och fick följande:

För att färgen ska flyta ut något jämnare kan du tillsätta kokt linolja, men 5% bör räcka. Om du har mer att måla, kan du nästa gång blanda färg i grundstrykningen (ca 25% färg, 75% kokt linolja), för att undvika flammigheten.

Har inte provat det ännu men ska göra det till helgen när jag börjar måla köket. Hoppas att det funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.