GoC GoC skrev:
Då kan det inte vara VV beredaren, den bör du oavsett ha på minst 65 grader för att undvika legionella.
Och du skulle ha ett ständigt kokande i den om den konstant drog 1500W. Däremot är peaken i kurvan när VV-beredaren producerar varmvatten. Så bara att sluta gå på gymmet så sänker du den :)
Eller duscha på gymmet :)
 
  • Gilla
CatharinaX och 5 till
  • Laddar…
Har inte lust läst allt men du hade fått ett svar som påstod att du stängt av elvärmebatteriet i FTX agg men jag ser inte att du skrivit just det däremot att du stängt av elpatronen i pannan. Så har du inte redan felsökt FTX värmaren testa den, väldigt vanligt när jag jobbade på elverket i stan att temrostaten lagt av så elvärmen i FTX agg låg på fullt ös året om. Ligger på någonstans 1-2kw så det kostar massor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!

Lite tipps.
1. FTX har eldriven tillsattsvärme som är till för att det inte skall bli kalldrag när värmeåtervinningen inte räcker till för att värma upp tilluften. Kolla temperaturinställningen bör ligga på max 20°C.
2. Kolla även fläkthastigheter på FTX. Och att det inte är för varmt på golvvärmen i badrummen. För den värmen drar FTX ut direkt. Man kan göra så att man sänker fläktarna på natten och vid den tidpunkten när folk inte är hemma.
3. Kolla elektriska handdukstorkar, dessa kan dra några kW per dygn. Fixa en tidsstyrning så att den bara går två timmar efter dusch.
4. Kolla torktumlaren så att det är en kondenstumlare.
Jag har ett nytt hus på 125m² bergvärme och FTX. Gör av med ca 9000kWh/år.
Hasse
 
  • Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
Jag skulle prova med att stänga av golvvärmen i båda toaletterna.
 
  • Gilla
chris47 och 1 till
  • Laddar…
Hej, har bara scannat tråden på slutet, men undrar ifall du har ROTERANDE värmeväxlare i FTXen?

Kolla isåfall att den verkligen roterar, inte bara att motorn går, den kan vara remdriven och remmen är av.
 
  • Gilla
D-Lundmark och 3 till
  • Laddar…
A
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
Vårt nya hus har snygga vita plastmattor i badrummen. Byggfirman sa att klinkers med el under är en stor energitjuv, dessutom är klinkers inte lika lätta att städa och tappar man nåt på klinkers så gådet sönder lätt. Klinkers är en modegrej som man kan vara utan. Prova att stänga av värmen helt och lägg mjuk matta istället.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!

Halloj,

Vad ni kan göra är att köpa elmätare på t ex Biltema eller Kjell & Co för mer kontroll över vad som drar.

https://www.kjell.com/se/produkter/...m/energimatare/luxorparts-energimatare-p50003

Även - har ni elpatron jämsides med pellets i pannan? Kolla hur den är inställd så att den inte kör onödig elpatron parallellt, för det drar iväg ngt hiskeligt, av egen erfarenhet.

Ladda hem Greenely appen. Där ser man dag för dag hur mycket el som går, så kan man testa sig fram.

MVH

Robert
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
[bild]
enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
[bild]

På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!

Dom ljuger i annonsen för att locka köpare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Luftvärmepump. Juni, juli och augusti var den på under sommaren. Ca 3 grader över lufttemperaturen.

Jag tror att jag möjligtvis hittade en bov i dramat. Började fundera på att det säker sitter en elpatron i varmvattenberedare för att spetsa upp om pannan inte orkar med.

Kollade lite på det och den var ställd på 75 grader. Jag misstänker att det helt enkelt har gjort att varmvatten har gått på elpatronen. Beredaren har en effekt på 3kW.
Det i kombination med uppvärmningen av inkommande luft kan nog ha gjort att vi har krutat på med en hel del direktel.

Har nu sänkt värmen på den till 60 grader.

Jag hoppas nästan att jag har fel och problemet inte har varit att jag helt enkelt trott att grejerna självklart var rätt inställda sedan tidigare haha.

Återkommer imorgon när jag får tillgång till dagens mätningar och så får vi se om förbrukningen fick fritt fall vid 21:30.
Jag värmer också poolen (28 grader)med värmepump,uv lampa och saltklorinator. Ligger på ca 1000kw per månad under sommaren vilket är 350-400 kw mer än innan pool.
 
  • Gilla
Christina Forsström
  • Laddar…
Om pelletspannan har "Underhållsfyr", rekommenderar jag att du slår på den när det är väldigt kallt.
Då slipper pannan starta värmeaggregatet för att tända varje gång temperaturen går ner i pannan.
Vi bytte från pellets till bergvärme för 2 år sedan. Har nu en Thermia Diplomat som är bra på att producera varmt tappvatten. Har 4 tonårsdöttrar... Har inte ångrat en sekund!
Jo, förra veckan när jag märkte att kompressorn slagit ifrån och hela systemet värmdes med elslingan! Vet inte hur länge den gjort det, men jag kommer får en saftig räkning från elbolaget!
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Som andra har skrivit. Köp en RMS tångamoeremeter så är det en baggis att hitta strömsjuven.
 
om du bortser från värmen då du eldar med pellets
och tittar på de värdena som du faktiskt har på din energi dekleration .. 16200 kwh och du har fått 23000 kwh(kan förstå fel här ) 10 000 i hushålls el och vvb 5800
du pratar om att byta till Bergvärme där man inkluderar värme och vvb .. 30000 kwh borde minska med ca 70% men det kvarstår hus hålls elen .. och "övrig el" som jag ser det är det skillnaden mellan 16200 kwh och den faktiska energimängden .. här kan ju akvariumet , långa duschar etc spela in ...
 
  • Gilla
Arneram
  • Laddar…
M memike skrev:
Jo hurså? Att man har en radonsug och elpatron som går bör inte göra att man har en förbrukning på den nivån ändå. Något annat har ju inte framkommit i tråden. Så känns ju lite orimligt då han värmer med pellets också.

1500kWh är ju alltså 15 000 watt timmar. en elpatron på 650w som inte går konstant blir ju låt säga 650X0,5= 325Wh eller 0,325kWh för 30min = 0,48 öre vid ett pris på 1,50/kWh, för 30min elpatron osv. Att bränna 15 000W timmar på den och en radonsug låter ju rätt orealistiskt.

Därav min fråga om det finns fler eltjuvar i hemmet.
Den matten låter inte rätt? 1500kWh blir väl 1500000 wattimmar?
 
  • Gilla
lidholmen och 1 till
  • Laddar…
När du provat alla goda råd här utan att finna effekttjuven så ska du definitivt kontakta ditt elnätbolag. Jag gissar, utan att veta, att du har fel konstanter på din elmätare vilket innebär felaktig avläsning och felaktig debitering. Detta är ovanligt men det förekommer.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Om man kunde omvandla all energi som folk sparar genom att inte läsa hela tråden till el och skänka till dig så skulle problemet va löst! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.