R Rollerörkrök skrev:
Ja det stämmer ju att det är såpass värme i berget,men inte när stort sett hela vintern gått då brukar ju berget vara nerkylt.Jag har fortfarande har mellan +8-9 grader nu.Jag tror inte vattnet rör sig så mycket här för då skulle ju som du skriver värmen bara försvinna.Detta var en ren chansning som gick hem.Fördelen med ett sånt här system är också att men till en billig peng kan få aktiv kyla i huset och även där ha nytta av värmen i berget senare.
Kylannär det bästa, och även jag har det.
Men när man mäter grundvattenflödet blir man alltid förvånad hur mycket det rör sig.
 
MultiMan
M MagicFingers skrev:
mina föräldrar har skaffat nytt hus och vi rensar det gamla, dom har 2 frysar i källaren, vi slog av den ena och elförbrukningen gick ner med ca30kwh PER DAG så ja...dyraste frysta frukten ever! (vinbär björnbär mm)
Det finns ingen kompressor i en konsumentfrys (oavsett ålder) som kan ta över 1000W kontinuerligt, så ni måste ha mätt fel.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
A
Kul att några gillade mitt inlägg om hur man kan spara el. Kommer här med mer tips.

Är ledig idag för nu är fabrikanten som byggde vårt hus här efter några månader och justerar lite saker, dörrar m.m. som behöver injusteras och andra små saker som behöver fixas till.

Här är en bra lista på el-sparande åtgärder som fabrikanten har gett oss:

1. Bygg inte klinkersgolv med värme i badrum. Istället snygga plastmattor och man kan ha badrumsmatta på om man vill. Sparar massor av el.
2. Stäng av el-patronen i värmepumpen eller sätt den på 15 °C som säkerhet om man är bortrest. Sparar mycket el. Systemet blir lite trögare då, men knappt något vi märkt när det var -17°C utomhus i flera dagar. 6 kW värmepump räckte, men duschade man mycket blev det lite kallare i huset några timmar.
3. Ha inte vattenburen golvvärme. Istället element under fönster. Sparar kanske 10% och man slipper kalldrag.
4. Ha inte för många och för stora fönster. En vägg isolerar mycket bättre än fönster.
5. Ha bara något öppningsbart förster i varje rum. Precis vartenda fönster behöver inte vara öppningsbart, sparar el.
6. Ha dubbel entrédörr och altandörr. Vi valde istället för dubbla entrédörrar en liten svale istället. Vår altandörr går inåt på insidan och kan lätt med kassetter byta från glas till myggnät på sommaren. Utsidan går utåt.
7. Köp och sälj el till olika bolag om man har solceller. Kan bli bättre lönsamhet då.
8. Ha överhuvudtaget inga klinkersgolv i ett hus eftersom de isolerar sämre än allt annat och de känns kalla att gå på och då skruvar man upp värmen mer i huset.

Vi räknar med att antalet kWh skall bli 0 för årsförbrukningen vissa år pga det integrerade solcellstaket. Men vi borde få ändå en liten årskostnad för elen eftersom den är dyrare när man köper än de tider man säljer. Även nätavgiften på 68 öre/kWh är med i spelet. Har inte räknat på det. Men får se i slutet i år vad det totalt kommer att gå på.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
W Wollmer skrev:
Hur mycket pengar lägger du på pellets/ år ? :)
Ca 4 pall pellets sedan vi installerade värmepumpen tror jag. Pelletspriset varierar ju lite, men räkna högt på 2500 per pall så är det 10000 ca. Då värmer vi vattnet på det på vintern också. På sommaren kör vi elpatron för att värma vattnet.

(Har handlat pelletspallar för 2500 såväl som 2190 förra året så lite skillnad är det mellan gångerna)

Edit: Nånstans mellan 3-4 pall är det nog snarare.
 
Magnus Filip skrev:
Kul att några gillade mitt inlägg om hur man kan spara el. Kommer här med mer tips.

Är ledig idag för nu är fabrikanten som byggde vårt hus här efter några månader och justerar lite saker, dörrar m.m. som behöver injusteras och andra små saker som behöver fixas till.

Här är en bra lista på el-sparande åtgärder som fabrikanten har gett oss:

1. Bygg inte klinkersgolv med värme i badrum. Istället snygga plastmattor och man kan ha badrumsmatta på om man vill. Sparar massor av el.
2. Stäng av el-patronen i värmepumpen eller sätt den på 15 °C som säkerhet om man är bortrest. Sparar mycket el. Systemet blir lite trögare då, men knappt något vi märkt när det var -17°C utomhus i flera dagar. 6 kW värmepump räckte, men duschade man mycket blev det lite kallare i huset några timmar.
3. Ha inte vattenburen golvvärme. Istället element under fönster. Sparar kanske 10% och man slipper kalldrag.
4. Ha inte för många och för stora fönster. En vägg isolerar mycket bättre än fönster.
5. Ha bara något öppningsbart förster i varje rum. Precis vartenda fönster behöver inte vara öppningsbart, sparar el.
6. Ha dubbel entrédörr och altandörr. Vi valde istället för dubbla entrédörrar en liten svale istället. Vår altandörr går inåt på insidan och kan lätt med kassetter byta från glas till myggnät på sommaren. Utsidan går utåt.
7. Köp och sälj el till olika bolag om man har solceller. Kan bli bättre lönsamhet då.
8. Ha överhuvudtaget inga klinkersgolv i ett hus eftersom de isolerar sämre än allt annat och de känns kalla att gå på och då skruvar man upp värmen mer i huset.

Vi räknar med att antalet kWh skall bli 0 för årsförbrukningen vissa år pga det integrerade solcellstaket. Men vi borde få ändå en liten årskostnad för elen eftersom den är dyrare när man köper än de tider man säljer. Även nätavgiften på 68 öre/kWh är med i spelet. Har inte räknat på det. Men får se i slutet i år vad det totalt kommer att gå på.
Fråga:
Har du räknat med både den fasta elnätas avgiften och den fasta el-överförings avgiften?
Elnäts-avgiften där jag bor med 20A huvudsäkring är 540kr / mån ... och den går ju f** inte bli av med... (undantag om man kör med en total offgrid lösning)
 
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
2. Stäng av el-patronen i värmepumpen eller sätt den på 15 °C som säkerhet om man är bortrest. Sparar mycket el. Systemet blir lite trögare då, men knappt något vi märkt när det var -17°C utomhus i flera dagar. 6 kW värmepump räckte, men duschade man mycket blev det lite kallare i huset några timmar.
Jag förstår inte denna punkt, vad är det som avses ha en effekt på 6kW? Det låter minimieffekten som elpatronen i en normal frånluftsvärmepump har. Men samtidigt står det att el-patronen ska vara avstängd? Är det samtidigt -17 grader ute tror jag inte att en kompressor på säg 0,5 kW klarar av att både värma vatten och värma upp bostaden?

/S
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Eftersom du har radon i huset och behöver luftombyte, är din bästa uppgradering en frånluftsvärmepump i stället för en betydligt dyrare bergvärmepump. Du har ju redan en FTX anläggning och därför kanalerna att mata FLVP:n med och du slipper att borra en dyr brunn.

Två leverantörer du kan kolla, de är ungefär lika dyra bägge två, ca 75.000:- plus installation, som inte blir så dyr eftersom dina kanaler till FTX:en kan användas.

Nibe 750 eller Comfortzone RX65 är de pumpar som troligen skulle passa dig bäst. Andra leverantörer än Nibe eller Comfortzone har inga lika effektiva pumpar som dessa (de pumpar bara ner frånluften till ungefär +5C medan dessa effektiva gör det till -15C en väldig skillnaf eftersom det även tar tillvara på kondensvärmen fråm luftfukten).

Eftersom du har radon problematik, kanske min www.radonbloggen.one kan hjälpa dig? Jag håller på med ett projekt i planering med just en FLVP för både radonsanering OCH värmepump där.

Lycka till!
N Nisken skrev:
Eftersom du har radon i huset och behöver luftombyte, är din bästa uppgradering en frånluftsvärmepump i stället för en betydligt dyrare bergvärmepump. Du har ju redan en FTX anläggning och därför kanalerna att mata FLVP:n med och du slipper att borra en dyr brunn.

Två leverantörer du kan kolla, de är ungefär lika dyra bägge två, ca 75.000:- plus installation, som inte blir så dyr eftersom dina kanaler till FTX:en kan användas.

Nibe 750 eller Comfortzone RX65 är de pumpar som troligen skulle passa dig bäst. Andra leverantörer än Nibe eller Comfortzone har inga lika effektiva pumpar som dessa (de pumpar bara ner frånluften till ungefär +5C medan dessa effektiva gör det till -15C en väldig skillnaf eftersom det även tar tillvara på kondensvärmen fråm luftfukten).

Eftersom du har radon problematik, kanske min www.radonbloggen.one kan hjälpa dig? Jag håller på med ett projekt i planering med just en FLVP för både radonsanering OCH värmepump där.

Lycka till!

Har upptäckt comfortzone långt innan de blev populära.
Men det gör inte en installation och konvertera till vattenburet något billigare varken i investeringen typ uppskattade då 700000kr och som troligen inte räcker långt fast man drar till rejält och säkert ökat några 100kkr till plus vad extra renovering det blir att bygga fixa i samband med detta.
Golven må nedre plan var med i detta dock eftersom golvvärme skall det ju vara trodde man men det dra sjukt med extra värme kwh.
Samt driften i sig som blir avsevärt högre än jag har nu även fast jag lägger till möjligheten att elda ved på vattenburet som jag vill ha i någon form.

Sedan ökar ju uppvärmmnings behovet ju mera du blåser ut och tar in inluft.

Ftx återanvänder ju radonet vill inte blåsa in det igen liksom.

Lite bättre med Flvp det jag kollat på men tagit ur kalkylen för det inte går i hop någonstans heller bygga om borra ventilationsrör till rätt plats äter upp Skillnaden med bergvärme och få måste rejält med blås på hela tiden.
För husets bästa ta luften på vinden som det är gjort.. betyderxett rördragning till igenom 50cm betong m.m.

Kulvert till garage och pool varning kort mellan men dyrt och en viss förlust.
Men teoretiskt skulle det ju vara bra använda värmen man blåser ut om du kan fixa en radonsil till comfortzone.

Annars skulle den gå att köra på inluft bara och måste då även gå på sommaren för att värma ev kall luft året och blåser ut den som pumpen haft nytta av men känns lika dyrt i drift som mina 2 frånluft fläktar för 500kr st.

Enda problemet är dyrare uppvärmning men får ganska många kwh för 700kkr++ och som i viss väderlek behövs mera inluft eller mycket varmare nere så ej den en skorstenen blir unluft.

Men det är under kalibrering kan man nog säga, men svårt göra mera inluft just där nere enkelt...samt flera befintliga frånluft från början nere.

Tack ny idé istället för öppna upp skruva igen vissa inluft så man får mer luft in på rätt ställe.

Mycket med ventilation.
Sen vart radon kommer i från blåbetong och mark eller mest det första?
Men går ju vid renovering ta bort en del mellanväggar och på ytterväggar i rum men mycket jobb och ännumera im alla mindre förråd m.m. skall göras inte värt det möjligen om man ändå gör en del där lite lättare som ändå skall fixas i framtiden gör väl något
Nej nej nog med jobb o jobb...
 
D Dalaromeo skrev:
Ftx återanvänder ju radonet vill inte blåsa in det igen liksom.
Nä så funkar inte min i alla fall. Frånluft och tilluft blandas aldrig.

Beräknat radonkälla här är hälften mark och hälften blåbetong. Men vid stort undertryck kan nog mycket komma från marken om plattan inte är någotsånär tät.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
S Surgubbe skrev:
Nä så funkar inte min i alla fall. Frånluft och tilluft blandas aldrig.

Beräknat radonkälla här är hälften mark och hälften blåbetong. Men vid stort undertryck kan nog mycket komma från marken om plattan inte är någotsånär tät.
S Surgubbe skrev:
Nä så funkar inte min i alla fall. Frånluft och tilluft blandas aldrig.

Beräknat radonkälla här är hälften mark och hälften blåbetong. Men vid stort undertryck kan nog mycket komma från marken om plattan inte är någotsånär tät.
Med Flvp antar jag då FTX blandar ju luften?


Men om du inte vill suga in skitkall luft in i huset samma problem som nu bara det att jag måste värme mera yta varmare för att få frånluften in i pumpen och måste ha ett jävla drag i det befintligt om från till luft systemet för att suga ut radonet som gör att det blir kallar uppe inluften finns skulle ju behöva 2st system ett nere för radonen skall ut och värme och ett uppe där värme och Ventilation har en enklare roll.

Spelar ingen större roll då det inte går att investera de summorna för ingen billigare drift.

Sedan inluftventiler ovan mark tar troligen in radonet rätt bra vintertid då snö täcker allt utom nära huset där ventilerna bor på källar/sutteräng våningen.

Behöver större ventilstionsrör i så fall och det gör inte det billigare eller enklare.

Menar att det måste väl vara någon form återvinning på luft om du elda för kråkorna oavsett lösning.

Flvp med tillsats tillluft aggregat värmer tillluften som kommer den vägen inte det som kommer in via ventiler som det är lite brist på när man ökar utluften har jag noterar.

Jag har väl typ dubblat frånluften för att få ner radonvörden uppe och nere men där blir det ju högre när det är där det uppstår och skall ut den vägen.

Via en Flvp så tror jag inte det går att sova med det drag som krävs i kanalerna.

Har 3 lägen till på den vanlig från tillluft ventilation installerat efter de kom på att blåbetong inte är bra, men ger ingen minskning av radon just då den inte tar bara inluft och ochctar luften på så många ställen även uppe så luften går lite åt felhåll och så kan man ju inte sova det ljudet.
 
Redigerat:
Ftx blandar aldrig gammal och ny luft.
Den värmer upp den nya inkommande luften via en värmeväxlare som tar tillvara på värmen från luften som blåses ut.
 
I en roterande FTX blir det en viss blandning.
 
  • Gilla
Nisken
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ftx blandar aldrig gammal och ny luft.
Den värmer upp den nya inkommande luften via en värmeväxlare som tar tillvara på värmen från luften som blåses ut.

Ja såg nog mer min gamla aggregat och tänkte att det måste ju fungera så annars skulle det komma in istiden den vägen.
Och tänkte lite fel skrev fel då det inte löser mitt problem utan bara kostar, men värmen är man ju blåst på i vilket fall, då inte värmeväxlaren är ett kärnkraftverk tyvärr utan bara hjälper till att få in 10-12c istället för-22c just denna vägen.

Och svårt att separera övre och nedre våningen, mera inluft är ju nyckeln men dåliga luften ut rätt väg lika så på båda våningarna.
 
Tänkte uppdatera denna tråden med ett slutgiltigt inlägg från mig. Vi har nu fått bergvärme installerad (CtC GSI12, 240m borrhål, frikyla och luftvärme i källaren) och har en lägre elförbrukning än vad vi hade tidigare trots att pelletsen är helt borta från ekvationen.

Summan av kardemumman var helt enkelt att kombinationen av stängd värmeväxlare/påslaget elbatterier i FTX, trasig flödesvakt i pannan som gjorde att värmeväxlaren aldrig slog på och en VV-beredare på 3000w gjorde av med en satans massa el i onödan.
Väldigt skönt att få detta under kontroll!
 
  • Gilla
Runnis och 7 till
  • Laddar…
Jag förbrukar 13 KW/dygn vilket blir under 400 KW/mån som kostar med alla smygavgifter 585 kr i månaden i våran Villa det tycker jag e bra, men sen kommer ju abonnemangsavgiften på ca 800 kr/mån Det blir 1385 kr/mån
Vattenfall så klart. Go Lördag på er :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.