Extrem förbrukning sommartid.
Juni-juli borde ligga närmre 500kwh mer två personer och värmen avstängd.
Du får börja stänga av en grupp itaget 1-2h och titta på vattenfalls förbrukning dagen efter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Över 1500 kWh på sommaren är fel. Du ser på årsgrafen att vinterförbrukningen är inte mycket högre än sommaren.
Skaffa en möjlighet att mäta momentanförbrukning. Jag brukar räkna blinkningar på mätaren. Sedan börjar detektivarbete och slå av en säkring efter den andra och se vad som gör största skillnaden. Du kan också slå av all form av uppvärmning för en dag och kolla resultatet.
Finns en varmvattenläcka?
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Tänkte det samma, något förbrukar minst 1000-1500W kontinuerligt året om.
Vad är effekterna på de fläktar som går kontinuerligt?
FTX 350w och radonsug 160w. FTX-anläggningen var installerad även när föregående ägaren bodde här vilket borde betyda att den är inräknad i deras förbrukning. Så 160w har tillkommit iom radonsugen.
 
  • Gilla
misterhenke och 3 till
  • Laddar…
En värmekabel på inkommande vatten utan termostat , då ligger den och dra 24/7 / 365, kolla om det är en sådan.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Extrem förbrukning sommartid.
Juni-juli borde ligga närmre 500kwh mer två personer och värmen avstängd.
Du får börja stänga av en grupp itaget 1-2h och titta på vattenfalls förbrukning dagen efter.
Precis vad jag tycker. Det får nog bli lite detektivarbete som sagt.

Hur troligt är ett mätarfel egentligen? Vad jag förstått det som är det ytterst ovanligt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Över 1500 kWh på sommaren är fel. Du ser på årsgrafen att vinterförbrukningen är inte mycket högre än sommaren.
Skaffa en möjlighet att mäta momentanförbrukning. Jag brukar räkna blinkningar på mätaren. Sedan börjar detektivarbete och slå av en säkring efter den andra och se vad som gör största skillnaden. Du kan också slå av all form av uppvärmning för en dag och kolla resultatet.
Finns en varmvattenläcka?
Precis, man kan tycka att det borde sticka iväg under vintern med mer användning av lampor, golvvärme, bastu osv.

Ingen läcka mig veterligen. Hur som haver borde pelletsen rimligtvis isf få täcka upp merparten av den förlusten tycker jag.
 
  • Gilla
cbm
  • Laddar…
Åsa Lund
Pool?
Hur värmer du den? Och vilka månader på året är den igång?
 
  • Gilla
Halldor och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Pool?
Hur värmer du den? Och vilka månader på året är den igång?
Luftvärmepump. Juni, juli och augusti var den på under sommaren. Ca 3 grader över lufttemperaturen.

Jag tror att jag möjligtvis hittade en bov i dramat. Började fundera på att det säker sitter en elpatron i varmvattenberedare för att spetsa upp om pannan inte orkar med.

Kollade lite på det och den var ställd på 75 grader. Jag misstänker att det helt enkelt har gjort att varmvatten har gått på elpatronen. Beredaren har en effekt på 3kW.
Det i kombination med uppvärmningen av inkommande luft kan nog ha gjort att vi har krutat på med en hel del direktel.

Har nu sänkt värmen på den till 60 grader.

Jag hoppas nästan att jag har fel och problemet inte har varit att jag helt enkelt trott att grejerna självklart var rätt inställda sedan tidigare haha.

Återkommer imorgon när jag får tillgång till dagens mätningar och så får vi se om förbrukningen fick fritt fall vid 21:30.
 
  • Gilla
-MH- och 12 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Luftvärmepump. Juni, juli och augusti var den på under sommaren. Ca 3 grader över lufttemperaturen.

Jag tror att jag möjligtvis hittade en bov i dramat. Började fundera på att det säker sitter en elpatron i varmvattenberedare för att spetsa upp om pannan inte orkar med.

Kollade lite på det och den var ställd på 75 grader. Jag misstänker att det helt enkelt har gjort att varmvatten har gått på elpatronen. Beredaren har en effekt på 3kW.
Det i kombination med uppvärmningen av inkommande luft kan nog ha gjort att vi har krutat på med en hel del direktel.

Har nu sänkt värmen på den till 60 grader.

Jag hoppas nästan att jag har fel och problemet inte har varit att jag helt enkelt trott att grejerna självklart var rätt inställda sedan tidigare haha.

Återkommer imorgon när jag får tillgång till dagens mätningar och så får vi se om förbrukningen fick fritt fall vid 21:30.
Har du en fristående beredare eller integrerad i pannan?

Edit.
Läste att den var i pannan, då lär den så klart dra en hel del ström för att värma hela pannan, värme som i sin tur far rakt upp genom skorstenen om du inte eldar för att få varmvatten. Den lär ju även gå, hela tiden om du inte eldar såpass hela tiden att brännaren genererar hela effektbehovet både till värme och varmvatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Vi har faktiskt en granne som har höns, dock i ett villaområde så inte ute på landet.
Hönsen värmer sig själva!
Vi försökte en vinter med in IR värmelampa över en av deras sittpinnar.
Det ledde till att alla hönorna flyttade sig ut åt sidorna, ingen ville sitta i värmen under IR-lampan.
Så sedan dess har vi aldrig haft någon värme inkopplad i hönshuset.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hönsen värmer sig själva!
Vi försökte en vinter med in IR värmelampa över en av deras sittpinnar.
Det ledde till att alla hönorna flyttade sig ut åt sidorna, ingen ville sitta i värmen under IR-lampan.
Så sedan dess har vi aldrig haft någon värme inkopplad i hönshuset.
Du får plocka hönsen så att dem inte svettas så mycket!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får plocka hönsen så att dem inte svettas så mycket!
Ingen fara, de plockar sig själva och varandra.
Hönsfjädrar yr omkring över allt.

(Men nu efter åtta års hönsfarmande är det slut för vår del.
Har flyttat till lägenhet och skall leva gammelfolks-liv.
Men vi saknar de goda äggen från våra frigående Åsbo-höns!)
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Alexandra59 och 4 till
  • Laddar…
Ska DU flytta till lägenhet? Då kommer dina framtida inlägg att handla om fönstervred till BRF's fönster? Nämen!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Hade en bekant var ovetande om en elslinga i grunden som kunde köras på våren för att torka ut fukt.
Den stod på i åratal med galna räkningar som följd.
 
  • Wow
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Samtliga hus i kvarteret här hemma har en sån elslinga i grunden. Undras hur många som fattar hur mycket ström den drar?
Vi har satt ner en kraftig avfuktare istället, sparar drygt 1000 kWh per år.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.