Hej!

Jag och min fru har bott i vårt nuvarande hus i ett år och jag har väl tidigare också insett att vår förbrukning har varit rejält hög. Nu när min fru är mammaledig så har detta blivit mer relevant då vi helt plötsligt sumpar en jäkla massa pengar och jag har fått tummen ur och börjat undersöka detta.

Lite fakta:
125m2 + 125m2 källare
Byggår: 1965
Ventilation: FTX
Uppvärmning: oljepanna konverterad till pellets (jävla skräp, den åker ut när det blir varmare och bergvärme installeras ist)
Eldriven golvvärme i övre och nedre badrum.
Sitter en radonsug installerad

Nu till det spännande: i energideklaration ser det ut på följande vis
Energideklaration för hus: uppgifter om byggnadstyp, storlek, värme, energianvändning och kostnader
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

enligt vattenfall så ser 2020 ut såhär
Energianvändningsdiagram på Vattenfalls webbplats som visar en kraftig ökning till 23 052 kWh för 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På någon vänster har vi alltså gjort av med mer eller mindre dubbla mängden el som sju personer förbrukade på två personer om detta stämmer. Vi har inte heller gjort några väsentliga ändringar som skulle resultera i en sådan ökning.
Jag har förvisso ett relativt stort saltvattensakvarium (600L) som absolut drar sin beskärda del men inte 10k kWh/år direkt.

Oavsett vad de förbrukade så känns 23000 kWh extremt högt när uppvärmningen sker genom pellets.
Jag har kollat på vart allt tar vägen och en åtgärd var att helt fimpa elbatteriet i FTXen som värmde upp inkommande luft. Det gjorde ca 10 kWh/dygn. Detta var dock från den befintliga inställningen som de också kört.

Utöver detta är vi inte överdrivet slösaktiga i jämförelse med förra ägare som värmde upp poolen till 28c in i september (värmepump), bastade flera gånger i veckan och liknande.

Jag jämförde vår förbrukning mot en bekant med ett snarlikt (något större, 200+100m2) som har markvärme och, trots att vi värmer upp med pellets, hade ca 3k kWh högre förbrukning föregående år.

Kan det vara någon slags mätfel eller är det bara jag som känner att detta snuddar på orimligt?

Tack på förhand!
 
  • Wow
  • Gilla
Janostina och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med om att det låter orimligt
 
  • Gilla
Snaphook
  • Laddar…
Hur mycket pellets har det gått åt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hur ser förbrukningen ut månadsvis?
 
  • Gilla
Social_Piranha och 3 till
  • Laddar…
Man ska nog gå ner att analysera hur det fördelar sig över dagen också om man ska hitta var det drar om din nätägare ger den infon.. Hur ser det ut en simmardag vs när du måste värma?

Har grannen höns? ( Så var det sagt. )
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 43 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Hur mycket pellets har det gått åt?
En jävla massa. Senaste månaden ca två säckar (32kg) dygn.
Jag har stängt av elpatronen i pannan pga en fadäs när vi precis flyttade in och huset gick på direktel i 10 dagar. Det skulle va om den hur som haver ligger och blöder el på någon vänster.
 
  • Gilla
Dali 0121 och 1 till
  • Laddar…
Hej, firmafest på vattenfall. nått som suger el är när elpatron jobbar i stället för pellets. I värsta fall sitter termostaten för högt i acc tank för elpatron. Vi har, satt den på 55 grader. Men annars kan det vara fel på elmätaren så anmäl detta i så fall.
 
Bra att du stängde El-batteriet till FTX , är säkert ett gammalt Fläktfabriken , i den så sitter det ett AL-batteri som drar ca 15 kw/dygnet beroende på utetempen, min drog 15 kw/dygnet. Den startar vid ca 10 C ute i oktober och stannar i slutet av April. Nu så är det en del kvar, det med fläktarna ( 2 st ) dom drar ut ganska häftigt med luft och lika med in kall. Det sitter en korsväxlare ( dålig växling ) i den.. Skaffa en motordimmer och koppla in, jag har bara halvfart knappt det och det räcker gott för ventilation. Går även att köra utan infartsfläkten med om du har ett hål i väggen ut i källaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Hur ser förbrukningen ut månadsvis?
På följande vis
Stapeldiagram som visar avläst elanvändning per månad under januari-december 2020, totalt 23 050 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 10 till
  • Laddar…
32kg/dygn är ju rimligt för uppvärmningen, då är det inte därifrån all förbrukning kommer.
Jag har likvärdiga förutsättningar som dig och min elförbrukning ligger på 10000kWh/år. Då går det 10-15 säckar pellets i veckan.
På något sätt skulle du behöva mäta dig fram till vad det är som drar så mycket. En elektriker kan hjälpa dig göra en långtidsmätning i centralen.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Man ska nog gå ner att analysera hur det fördelar sig över dagen också om man ska hitta var det drar om din nätägare ger den infon.. Hur ser det ut en simmardag vs när du måste värma?

Har grannen höns? ( Så var det sagt. )
Ett urval av dagar:
Linjediagram som visar elförbrukning över tiden, med toppar och dalar, totalt 58,67 kWh den 13 februari 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjediagram som visar elförbrukning i kWh över tid den 12 februari 2021 med en topp på över 5 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjediagram som visar elanvändning i kWh över tid, med toppar vid olika tidpunkter under 11 februari 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har faktiskt en granne som har höns, dock i ett villaområde så inte ute på landet.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
På följande vis
[bild]
Spännande. Om vi uppskattar att din förbrukning är ca 1000kWh för hög varje månad, så motsvarar det någonstans mellan 1 och 1.5 kW kontinuerligt. Har du kommunalt vatten? Kan det vara en vattenpump som står och tuggar?
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 3 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
32kg/dygn är ju rimligt för uppvärmningen, då är det inte därifrån all förbrukning kommer.
Jag har likvärdiga förutsättningar som dig och min elförbrukning ligger på 10000kWh/år. Då går det 10-15 säckar pellets i veckan.
På något sätt skulle du behöva mäta dig fram till vad det är som drar så mycket. En elektriker kan hjälpa dig göra en långtidsmätning i centralen.
Ja, jag har tänk mig att införskaffa en mäthuv för att mäta lite själv...har multimeter och dylikt liggande för att iaf få en ögonblicksbild. Ger det inget så får jag plockaren proffsen.
 
Tänkte det samma, något förbrukar minst 1000-1500W kontinuerligt året om.
Vad är effekterna på de fläktar som går kontinuerligt?
 
  • Gilla
leifberggren och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Spännande. Om vi uppskattar att din förbrukning är ca 1000kWh för hög varje månad, så motsvarar det någonstans mellan 1 och 1.5 kW kontinuerligt. Har du kommunalt vatten? Kan det vara en vattenpump som står och tuggar?
Jag har kommunalt vatten. Den enda vattenpumpen som kan tänkas gå är den till poolen men den är väldigt avstängd just nu :)
 
Graferna du får ut här är inte så jättelätta att använda sig av för att felsöka, men det går. Du skulle exempelvis kunna bryta strömmen till ventilationen helt under en timma, så ser du hur mycket utslag det ger på grafen.
Ser förresten några klassiska peakar på morgonen och på eftermiddagen. Kör ni varmvatten via varmvattenberedare? Det är inte den stora boven här, men det känns ändå lite onödigt.
 
  • Gilla
ejvegard och 3 till
  • Laddar…
Jäkligt hög förbrukning även på sommaren. Nu vet jag inte hur kallt du har men du har ju en 2,5kW kontinuerligt de dagarna du visar, värmer du med pellets kan det ju inte vara normalt.
En taktik är att slå av enskilda grupper och räkna pulser på elmätaren. Har du något som tjuvdrar 1-1,5kW kommer du att märka när det slås av. Det måste rimligen vara något värmerelaterat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.