Reklamblad visar två möbler med "HALVA PRISET!"-etiketter och priser före och efter rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C Calore skrev:
Ok jag har 1000 tals exempel där det inte är hittepå utan tillverkarens rek pris.
Vilket är det korrekta priset här?
Hittepåpriser med 50% rabatt eller det 50%:iga priset som återkommer kampanj efter kampanj

Tillverkares hittepåpriser som ingen säljer för är väl ändå bara hittepåpriser i alla brancher?

Du kan ju höja din timdebitering till kr10.000:-/timmen och ge alla kunder 90% rabatt
Är ju också fantasier......
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det står iallafall ett pris och inte bara en påhittad rabattsats.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Detta är en ren och skär lögn. Det är tillverkaren som anger sitt rekommenderade pris. Alltså inte hittepå
Bild 1: Ahlsells bruttopris 430:-
Bild 2 Uponor VVS Bruttoprislista 2020, 146:-

Ahlsell är alltså tre gånger dyrare fast du hävdar att det är ren och skär lögn?


WC-anslutning från Uponor med prisinformation som visar bruttopris och rabatt, resulterar i pris 215 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uponor HTP WC-anslutning 88,5° med tekniska specifikationer och bruttoprislista på 146 SEK.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Priset man betalar är förmodligen också marknadsmässigt.
 
  • Gilla
tomsk och 1 till
  • Laddar…
@Calore tycker ju själv att det rent ut sagt är fördjävligt att cdon kan sälja nibes produkter billigare än vad han köper dom för hos grossen och ännu värre att dom säljer under nibes rekomenderade hittepåpris

Jag har mot mina kunder ”höga” påslag lägger på 12% på mina inköpspriser men ser hellre att större kunder skaffar egna konton då det på ”sista raden” är lönsammare för mig......
Ligger ofta på högre timdebitering är mina konkurenter men när kunder granskar ”sista raden” och inte jämför timpris är jag förvånansvärt ofta billigare.....
 
  • Gilla
Henfer och 5 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
@Calore tycker ju själv att det rent ut sagt är fördjävligt att cdon kan sälja nibes produkter billigare än vad han köper dom för hos grossen och ännu värre att dom säljer under nibes rekomenderade hittepåpris

Jag har mot mina kunder ”höga” påslag lägger på 12% på mina inköpspriser men ser hellre att större kunder skaffar egna konton då det på ”sista raden” är lönsammare för mig......
Ligger ofta på högre timdebitering är mina konkurenter men när kunder granskar ”sista raden” och inte jämför timpris är jag förvånansvärt ofta billigare.....
Jag har köpt Nibe grejer för 5 miljoner hur mkt har du köpt för ? Vem borde ha det lägre priset ?

För det är så här. Kunden väljer inte Nibe om jag säger, - Nibe är inte bra, köp Ivt istället . Kunden gör 9 ggr av 10 det installatören rekommenderar

Ok useless
 
Vad har det med saken att göra? Du köper också en pump i taget. Så leverantören har lika mycket omkostnader för dig som om jag köper en pump.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag har köpt Nibe grejer för 5 miljoner hur mkt har du köpt för ? Vem borde ha det lägre priset ?
Och cdon säljer Nibegrejor för hur många miljoner?
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag har köpt Nibe grejer för 5 miljoner hur mkt har du köpt för ? Vem borde ha det lägre priset ?

För det är så här. Kunden väljer inte Nibe om jag säger, - Nibe är inte bra, köp Ivt istället . Kunden gör 9 ggr av 10 det installatören rekommenderar

Ok useless
Hur mycket tror du CDON sålt för? Och hur tänker du att det praktiskt ska gå till att du ska få ett garanterat lägre pris än butiken som säljer på CDON?
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
C Calore skrev:
Detta är en ren och skär lögn. Det är tillverkaren som anger sitt rekommenderade pris. Alltså inte hittepå

Enligt Nibe:
  • NIBE SMO 40 Pris inkl. moms 13.100 kr

Enligt Ahlsell:
  • Bruttopris exkl moms 12 000,00 SEK/ST
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Har haft drivmedelskostnader på uppemot kr100.000:-/månad men ändå har det stundtals varit billigare att tanka på jet.....
Då man som ”storförbrukare” inte betalar pumpris utan har rabatt på ett 2veckors spotpris är det rättvist?
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Hur mycket tror du CDON sålt för? Och hur tänker du att det praktiskt ska gå till att du ska få ett garanterat lägre pris än butiken som säljer på CDON?
Jag vet inte, jag sa att jag tycker det är fel att samtliga installatörer i landet får betala samma som slutkunden. Och du,, vi har köpt 10000000 ggr mer än cdon cdon kan sälja cd det säljer inte vi vvs gubbar
 
T Taxture skrev:
Har haft drivmedelskostnader på uppemot kr100.000:-/månad men ändå har det stundtals varit billigare att tanka på jet.....
Då man som ”storförbrukare” inte betalar pumpris utan har rabatt på ett 2veckors spotpris är det rättvist?
Nej absolut inte men det tycket du alltså
 
C Calore skrev:
Jag vet inte, jag sa att jag tycker det är fel att samtliga installatörer i landet får betala samma som slutkunden. Och du,, vi har köpt 10000000 ggr mer än cdon cdon kan sälja cd det säljer inte vi vvs gubbar
Varför tycker du det. Det är just det som kännetecknar en väl fungerande marknadsekonomi. Men det är väl det du ser som ett problem. Du vill kunna ta ut ett påslag utan att kunden ska veta om det.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nej marknaden är inte rättvis.....
Bästa förhandlaren / bästa kunden får bästa priset.....

Därför köper vi det vi ska betala själva med våra skattade pengar där det är billigast

Säljer man saker vidare köper man det där man tjänar mest på att köpa det

Och bästa försäljaren får oftast bäst betalt och säljer mest

Om alla ni vvsare går ihop till en inköpscentral får ni bättre priser då ni kommer bli en attraktivare kund det är så marknadskrafter fungerar........
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.