A
Omyndighetsförklaring är en underskattad åtgärd
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Detta är en ren och skär lögn. Det är tillverkaren som anger sitt rekommenderade pris. Alltså inte hittepå
Nej. Ahlsell hittar på egna priset. Men det kvittar egentligen vem som hittar på priserna. Om ingen betalar dem är det hittepå.
 
  • Gilla
civilingenjören och 11 till
  • Laddar…
Ahlsell är väl börsnoterat och ägs väl av IT klippare, det är alltså såna som ni som sätter dem priserna
 
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det känns som att du inte (vill) förstå vad vi menar att kunden vill ha från dig.

Kunden vill ha din kompetens, vilket innebär att kunden vill ha både din materialkompentens och din monteringskompetens.

Om du idag åker ut och tittar på ett jobb och sen ger ett fast pris, så vet du säkert vilka delar du behöver för att göra jobbet, annars är det svårt att räkna på det.

Nu kan du ge kunden tre val.

1. Du köper materialet och monterar och kunden betalar det fasta priset.
2. Du talar om för kunden vilket material som behövs så får kunden beställa själv och om kunden kan köpa in billigare än du så kan totalen bli billigare för kunden, utan att du förlorar en enda krona, för du ser till att ta tillräckligt betalt för montering.
3. Du talar om för kunden att den får köpa materialet själv, men du tänker inte säga vad som behövs.

Alternativ 1 är som du jobbar idag och kanske det som flest kunder kommer välja
Alternativ 2 innebär att du riskerar att kunden köper materialet själv och gör själv, eller anlitar någon annan så du inte får betalt. Det löser du genom att inte ge kunden listan förrän du fått en påskrift att kunden köper din tjänst.
Alternativ 3 kommer nog ingen välja och ingen kommer heller rekommendera den som föreslår en sådan lösning.

Det verkar som att många hantverkare tror att alternativ 1 och alternativ 3 ärden enda möjliga.

Även alternativ 1 kan göras på olika sätt. Man kan sätta 100' som fastpris varav arbete är 50' och material är 50', eller så sätter man 75' i arbete och 25' i materielkostnaden ligger runt 20'.
Många verkar vilja sätta 50' och 50' för att se billiga ut på arbetet. Slutresultat för kund är ju samma så det spelar ju ingen roll resonerar man (om vi bortser från ROT), men missar en detalj, nämligen att många kunder känner sig lurade om de får betala 50' för material som de själva kan köpa för 20'. Slutsumman är samma men kunden känner sig lurad och det är inte bra. Man kan såklart tycka att det är fånigt att kunden känner så, men enklare är att ta minska risken för att kunden ska känna sig lurad.

På samma sätt som att kunden reagerar när hantverkaren åker till grossisten varje dag, och kunden känner sig lurad. Talar man om för kunden detta innan så slipper man ett irritationsmoment. Kanske tar man inte ens betalt för resan eftersom man tar den i samband med lunch (eller frukost etc), men kunden känner sig lurad, alldeles i onödan, eftersom man helt enkelt inte talat om det för kunden.

Även jag har haft kunder som varit missnöjda när vi levererat vad vi tycker är en bra lösning till ett rimligt pris, helt enkelt för att kunden hade andra förväntningar. De kunder som är missnöjda och talar om det är bra för mig, för då kan jag lära mig och göra något annorlunda till nästa gång. De kunder som är missnöjda och inte säger något är inte bra för mig, för dels lär jag mig inget och dels kommer de aldrig handla av mig igen och de kommer tala om det för sina vänner och bekanta. De som talar om att de är missnöjda kan jag diskutera med och försöka förstå vad som gått fel och kanske erbjuda en lösning, eller bara en förklaring som de accepterar. De kunderna kan man få nya jobb via.

Jag skulle tro att samtliga elfirmor som varit med några år har råkat ut för kunder (eller hört talas om kunder) som är missnöjda för att de fått betala 500 kr för ett vanligt vägguttag. Vissa väljer att lära sig något av detta och kanske modifiera modellen lite, eller åtminstone förklara modellen innan så att kunden är införstådd med den. Andra blir arga och säger "köp din jävla skit själv då på Jula eller Bauhaus" och några kör på som om inget har hänt och får en ny missnöjd kund veckan efter. Man kan ju fundera på vilken variant som är mest lönsam i längden och även hur man själv vill jobba, vill jag ha pengar och skiter i om kunden är nöjd eller inte, eller vill jag ha en nöjd kund och pengar.
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Ahlsell är väl börsnoterat och ägs väl av IT klippare, det är alltså såna som ni som sätter dem priserna
Ja precis så fungerar det. Jag är även delägare i Volvo som aktieägare så det är jag som sätter priserna då alla lastbilar som säljs. Min kompis som också har några aktier sätter priser på bussarna... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är jag mycket tveksam till.
Det måste nog vara avtalat då. Men de firmor som tecknar ramavtal med stora beställare, typ fastighetsverket, fastighetsbolag, köpcentrum osv osv, så brukar det ofta avtalas om ett visst max påslag på företagets inköpspris och samtidigt avtalas om att beställaren har rätt att få tillgång till fakturaunderlagen.

Men jag tvivlar starkt på att det finns någon sådan generell rätt ...
Rätten för Konsument att reklamera behöver det inte avtalas om.
Det finns alltid ett avtal mellan 2 parter , tyst , muntligt eller skriftligt. Mellan konsument och hantverkare gäller vad
konsumenten anser vara skäligt om inte hantverkaren kan styrka annat. Vad som anses vara avtalat mellan konsument
och hantverkare vid beställning utan skriftlig offert är .- Hantverkaren utför arbetet - fackmässigt - till skälig timkostnad
- inom / i skälig tid . - med skäligt prispåslag på tillförda varans verkliga ( hantverkarens ) inköpspris inte fiktiva priser
baserade på grossistens reklam där största rabatterna ges i syfte att locka flera hantverkare att handla.
Även oskäliga avtalade priser kan falla efter avtalet om Konsumenten har blivit lurad /förvillad .
Att använda sig av fiktiva priser ( priser som inte anger varans verkliga värde) strider mot konsumentlagarnas syfte.
Om hantverkaren anser att han skall har rätt till ett oskäligt högt prispåslag på sitt verkliga inköpspris skall han
informera konsumenten innan avtalet ingås annars har han ingen rätt till oskäligt påslag.
Konsumentlagarna har tillkommit för att lagstiftarna har funnit det nödvändigt att stärka konsumenternas rätt mot
fiktiva , påhittade , osanna påståenden som innebär att konsumenten köper luft. Att grossisten anger ett utpris
till detaljisten ( hantverkaren ) är olagligt, varför hantverkarens användning av grossistens utprislista även är
irrelevant och utan lagligt stöd . Det enda verkliga varupriset i avtalet mellan konsument och hantverkare är priset som
hantverkaren betalar till grossisten för varan som följaktligen måste visas.
Stöd för rätten att få se det verkliga priset finns i Konsumentlagarna, accept för fiktiva priser har inget stöd .
För stora företag som beställare gäller endast Köplagen och Avtalslagen samt praxis varför jämförelse med konsumentköp
inte är relevant. Avtal mellan företag är dispositiva och träffas mellan likvärdiga parter varför allt måste avtalas skriftligt .
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nej, kunden har inte rätt att se inköpspriset, om det inte är avtalat att priset ut är kopplat till det.

Men samtidigt är inte dessa listpriser något som är rimligt att hänvisa till.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Nu tror jag att jag förstår hur konspirationen ser ut.

  1. IT-klipparna köper Ahsell
  2. IT-klipparna skapar en prislista där ett vägguttag kostar 500 kr, men ger sen elektrikern 80% rabatt
  3. IT-klipparna tvingar sen de stackars elektrikerna (som helt saknar egen vilja) att använda prislistan skapad i punkt 2 mot slutkunderna
  4. Slutkunderna är IT-klipparna själva som blir förbannade
  5. Som alla vet så hatar ju IT-klipparna alla hantverkare och nu får de ytterligare ett skäl till att hata dessa
Slutsats: grossisternas hittepåprislistor är skapade för att bevara hatet mot hantverkare (det hat som vi alla vet finns, även om vi självklart låtsas om annat)

Är det korrekt?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 11 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Ahlsell är väl börsnoterat och ägs väl av IT klippare, det är alltså såna som ni som sätter dem priserna
Ahlsell ägs av CVC som är en avknoppning från banken Citicorp och är numera avregistrerat från börsen.
https://www.privataaffarer.se/ahlsell-pa-vag-att-avnoteras/


CVC Capital Partners SICAV-FIS S.A. är ett luxemburgiskt multinationellt riskkapitalbolag som verkar i branscherna för byggindustri, detaljhandel, finansiella tjänster, företagsservice, hasardspel, hälso- och sjukvård, kemisk industri, konsumenter, media, petroleumindustri, telekommunikation och tillverkningsindustri
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ahlsell ägs av CVC som är en avknoppning från banken Citicorp och är numera avregistrerat från börsen.
[länk]


CVC Capital Partners SICAV-FIS S.A. är ett luxemburgiskt multinationellt riskkapitalbolag som verkar i branscherna för byggindustri, detaljhandel, finansiella tjänster, företagsservice, hasardspel, hälso- och sjukvård, kemisk industri, konsumenter, media, petroleumindustri, telekommunikation och tillverkningsindustri
Det var det jag sa, nätklippare
 
Nej, du sa IT-klippare...
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Detta är en ren och skär lögn. Det är tillverkaren som anger sitt rekommenderade pris. Alltså inte hittepå
Flera exempel på Ahlsells prislista har getts där rabatten räknats på rena hittepåpriser
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Flera exempel på Ahlsells prislista har getts där rabatten räknats på rena hittepåpriser
Ok jag har 1000 tals exempel där det inte är hittepå utan tillverkarens rek pris.

Med det sagt jag handlar aldrig på Ahlsell, det är ett polack fik i min värld.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Kan du ge några exempel?
 
S Spikin skrev:
Stöd för rätten att få se det verkliga priset finns i Konsumentlagarna
Var?
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.