Jag var idag hos bilmeken och det gick på ungefär samma. Han kollade två säkringar, bytte en lampa som var defekt och löste inte problemet med stereon som självklart inte var original. Jag jobbar själv som IT-konsult och tar 900 kr i timmen. Slösurfar säkert 1/3 av tiden i snitt. Priset är nog rimligt om man jämför med resten av arbetskraften i Svedala :)
 
Många firmor debiterar minst 2 tim. Hade jag gjort jobbet hade jag kanske debiterat dig 2, plus 350 för service bil. 15km i sthlm kan ta 20min så säg 40min resa plus hämta material och sedan 30min jobb. Tyvärr så drar det iväg men som nån annan skrev här så ska du vara glad att det inte blev dyrare för jag hade gått igenom anläggningen innan iaf kollat matningen til hällen.
 
En liten rolig offtopic-sak. En kund ringde chefen och klagade över fakturan på 1 timme plus servicebil 200 kr för ett jobb som tagit 20 min. Berättade att han allt hade valt fel yrke, borde blivit hantverkare. Då frågade chefen vad han jobbade med. Läkare, svarade han.

//Patrik
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
TS, 2200 kr kändes nog lite väl saftigt ja. Jag är dock nyfiken på vad du hade tänkt dig att det skulle röra sig om för summor?

//Patrik
 
Betalade ~ 900kr för samma jobb i augusti

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Patrik_Hed skrev:
En liten rolig offtopic-sak. En kund ringde chefen och klagade över fakturan på 1 timme plus servicebil 200 kr för ett jobb som tagit 20 min. Berättade att han allt hade valt fel yrke, borde blivit hantverkare. Då frågade chefen vad han jobbade med. Läkare, svarade han.

//Patrik
Haha sicken snåljävel
 
Flöjten5 skrev:
Betalade ~ 900kr för samma jobb i augusti

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Med rot antar jag!
 
Jag kan tycka att 278kr för 1,5m sladd inte behöver vara så dyrt. Den sortens värmebeständiga sladd som skall användas till inbyggnadshällar är oskäligt dyr. Jag betalade mer för min sladd. Tror det var på Lundby El i Göteborg jag köpte den. Sockel lådan har jag ingen anning om vad den borde kosta. Men det är ju en stor prisskillnad om han köper Eljo eller Malmbergs. Du får 5 Malmbergs vägguttag för samma som ett Eljos uttag.

2 timmar för jobbet tycker jag är okej om han har åkt och köpt matrial osv. Men tar han betalt för restid känns det löjligt med en servissavgift för bilen.

2200 är inte "billigt" men jag hade själv tyckt det varit okej om han kom på avtalade tider och gjorde ett bra jobb med prylar av bra kvalitet.



El och VVS är ju skapt för att man skall bli lurad. Lite som att skicka sin mobil på felsökning. Givetvis blir svaret att felet beror på fuktskador.
 
mrjim
Jag förstår att du vill betala så lite som möjligt, men tyvärr är det ofta mer tid än man tror som är utanför själva jobbet.

Att du behöver betala hans fulla timpris för resorna ser jag som självklart. Om du tex bott 10 mil från närmsta elektriker och att han hade massa jobb inom en mils radie så skulle du aldrig få hjälp om kunderna inte vill betala fullpris för den tid han lägger ner på resan till kunden.

Jag tycker heller inte att det är konstigt att han har tagit ut för både restid och för serviceavgift för bilen. Restiden är för hantverkaren och serviceavgiften är för bilens kostnader för firman. Det är snarare ärligt att de redovisar kostnaden. Alternativet är som någon tidigare skrivit är att du får kräva att de ska gå, cykla eller åka buss. Serviceavgifter för transportmedlet lär bli lägre, men du lär få betala mer i timarvode för hantverkaren.
 
Gabbe1 skrev:
MEN du som kund debiteras ofta enligt en upptrissad prislista som återförsäljaren tillhandahåller, hantverkarna har sedan upp till 95% rabatt på priserna i denna lista, dessa rabatter behöver de såklart inte delge slutkunden.
Snickesnack! 95% rabatt...det är extremt ovanligt i så fall. Och då kan det gälla någon enstaka produkt som man köper i oerhörda mängder. T.ex. miltals med kabel varje år möjligen. Normalt sett är det inte alls sådana rabatter som gäller och som hantverkare handlar man inte alls till vrakpriser hos grossisterna. Det är många gånger mycket billigare för mig att köpa mitt el.mtrl hos en lågbudgetgrossist. Eller på ett lågbudgetvaruhus. Men man får ofta vad man betalar för, det är många gånger rena rama skräpet och jag vill inte sätta upp skräp hos kunden som både ser sämre ut och som håller sämre kvalité. Dessutom får jag bättre support hos en riktig grossist de gånger jag behöver det.
278 kr för 1,5 m sladd sägs det här...kan det möjligen vara ett färdigt s.k. sladdställ med en färdigkopplad Perilexkontakt på? Jag tror knappast det är bara en tom sladd som elektrikern tagit den debiteringen för.

Restid eller inte? Tja, tror ni någon är intresserad av lägga större delen av sin dag på långa resor och inte få betalt för att göra en massa 30-minutersjobb hos olika kunder? Den totala tiden en hantverkare lägger ner på en kund är ju också den tid som kunden får betala. Nån kan väl ändå inte mena att allt runt omkring som gäller ett specifikt jobb inte skall debiteras utan bara just den tid som hantverkaren står med skruvmejseln i handen hos kunden? Beställning och inköp av mtrl, planering, ev. bortforsling av demonterat mtrl, administration och fakturering o.s.v...det finns oerhört mycket tid utöver själva skruvandet på plats som en hantverkare lägger ner på varje kund.

Klart att en servicebil fullastad med de flesta verktygen och det vanligaste förbrukningsmaterialet kostar. Vem skall betala för det om inte kunderna? Kan man verkligen tro att alla kostnader för ett jobb går att täcka in i en timdebitering på 435 kr? Det går ju att höja timpengen så klart och inte ta betalt i form av en servcebilsavgift men då kommer den hantverkaren att framstå som alldels för dyr när han blir jämförd med andra hantverkare som inte har en "allinclusive" timpeng för lägsta timpengen är ju det enda kunderna tittar på när dom jämför...

Jag tror att hantverkarens faktura på 2200 kr är med moms och då är det 1760 kr kvar till hantverkarens lön, material, bil...


Stringfellow Hawke skrev:
Dom här trådarna är alltid lika fascinerande.. Man undrar lite vad ni själva sysslar med på dagarna?

1. Elektrikern har faktiskt lön för hela dagen, inte bara när han är hos kund.
2. Elektriker har dessutom full lön för resor till och från jobbet, skyll detta på facket.
3. En fullutrustad service-bil anser i alla fall jag vara värt nåt, vad hade du tyckt om han kom utan rätt verktyg/saknade nåt material, och då tvingats åka att fixa det för 435 kr/timme?

Är det dessutom 435 kr/timme inkl moms är det väldigt billigt.
Håller fullt och fast med!
 
  • Gilla
led-zep och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
En liten rolig offtopic-sak. En kund ringde chefen och klagade över fakturan på 1 timme plus servicebil 200 kr för ett jobb som tagit 20 min. Berättade att han allt hade valt fel yrke, borde blivit hantverkare. Då frågade chefen vad han jobbade med. Läkare, svarade han.

//Patrik
1timmes debitering för 20 min jobb helt okej av en hantverkare

1timmes debitering för 5 min besök hos läkaren = normalt ( Vi skall väll inte räkna med att du rest till honom och han har dubbla timpengen på det?)
 
hakan_o skrev:
Snickesnack! 95% rabatt...det är extremt ovanligt i så fall. Och då kan det gälla någon enstaka produkt som man köper i oerhörda mängder. T.ex. miltals med kabel varje år möjligen. Normalt sett är det inte alls sådana rabatter som gäller och som hantverkare handlar man inte alls till vrakpriser hos grossisterna.
Jag skrev: "upp till 95%"
Sen påstog jag aldrig att hantverkare handlar till vrakpriser utan att priserna i den prislista som används är mycket höga. Jag har själv möjlighet att handla på Ahlsell så jag vet att en rörkoppling där kan vara dyrare än på rinkaby även om jag får 80% rabatt på Ahlsell.
Det är ju ingen hemlighet att hantverkare ofta debiterar sina kunder enligt ovanstående prislista och tjänar en ordentlig hacka på materialet.
Observera att jag inte påstår att detta förfarande nödvändigtvis behöver vara fel, men däremot kan det nog vara befogat med lite bättre kommunikation då så många kunder ofta blir chockade och förbannade på materialpriserna när de ser fakturan.
 
Kiva,

kul för dig om du har tid att slösurfa en tredjedel av din arbetstid. Om du talar om för mig på vilken firma du arbetar vore det en trevlig tjänst. Då vet jag vilka jag inte skall anlita om jag behöver IT hjälp. Fri sund konkurrens leder till bättre priser för konsumenter och mindre slösurf för konsulter och hantverkare.
 
Villa vista skrev:
Det är alltid orimligt att anlita personer som arbetar i byggsvängen. Därför skall man ta in priset i förväg, antingen fast eller be om en specificerad budget.

Hursomhelst du kanske kan använda ROT:en som omnämns här på forat.
Innan du betalar be el-killen om provningsprotokoll, jordfel, isolationstest samt utlösningsvilkor. Det skall han utföra som elektriker och är skyldig enligt lagstiftning att ombesörja.
Och förhoppningsvis så är elektrikern inte skyldig att enligt lagstiftning rapportera el-installationer gjorda av obehöriga.
 
@charta77 Varför är det förhoppningsvis? Utveckla hur du tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.