Alternativet är ju att husägaren tar med huset till elfirman, då unviker han ju suspekta avgifter för bil och resor. Det finns firmor som flyttar hus mot betalning och en tur och returresa för huset kan säkert ge ett bättre pris.
 
pellefant skrev:
Alternativet är ju att husägaren tar med huset till elfirman, då unviker han ju suspekta avgifter för bil och resor. Det finns firmor som flyttar hus mot betalning och en tur och returresa för huset kan säkert ge ett bättre pris.
Känns som att dessa el trådar allt som oftast spårar ur (förstår självklart ironi i citerat inlägg, bara ett exempel)

Många elektriker som till varje pris försvarar allt som har med yrket att göra och dessutom är snabba att höja ajabaja fingret så fort nån gör minsta lilla själv, så som att koppla in en simpel taklampa....

Trist
 
O
Stringfellow Hawke skrev:
Dom här trådarna är alltid lika fascinerande.
Håller helt med. Slutar aldrig fascineras över hantverkare som inte kan skilja på äpplen och päron! :rolleyes:

Som kund betalar jag enbart för kostnader som är direkt relaterade till den tjänst och de varor jag köper. Priset på dessa tjänster och varor bestäms av de indirekta kostnader tillverkaren eller tjänsteleverantören har. Allt annat är oseriöst och oprofessionellt agerande.

Ja, elektrikern skall ha lön för hela dagen. Ja, elektrikern behöver en liten bil, verktyg, arbetskläder, försäkringar, osv. Ja, elektrikern kan behöva lägga lite tid mellan uppdragen på bokföring, hantering av ROT-avdrag, städning, inköp av lagermaterial, osv. Det är elektrikerns eller hans arbetsgivares problem. Inte mitt. Det får de lösa bäst de vill och det är inget jag som slutkund skall behöva ha med att göra. Mot slutkunden däremot handlar det om en enda sak; Att sätta en tillräckligt hög nivå på sin timdebitering. Tyvärr är det många nyblivna företagare som inte fattar detta. Överväldigade av alla småutgifter de inte räknat med för de över dem rakt över på kunden istället för att hantera dem internt som man skall göra.

Hur skulle det se ut om pizzabagaren tog 45: för pizzabakning, och...
+ 10 kronor i degbakningsavgift. Han förberedde ju degen innan du kom.
+ 10 kronor i kebabgrillningsavgift. Han var ju tvungen att förbereda, grilla och skära upp kebaben innan du kom.
+ 5 kronor i förberedelseavgift för övriga grönsaker och pålägg.
+ 5 kronor i tvättavgift för förklädet.
+ 5 kronor i kartongavgift.
+ 5 kronor i administrativa avgifter.
+ 5 kronor för engångshandskar i plast, osv...

Givetvis klart utskrivet på kvittot. Någon som köpt en sådan pizza? Nej, för den genomsnittlige pizzabagaren är uppenbarligen så pass seriösa att de helt enkelt debiterar sin pizza 90:-/st istället!

Stringfellow Hawke skrev:
Är det dessutom 435:-/timme inkl moms är det väldigt billigt
Jag håller helt med. 500:/timme inklusive moms är ett bra pris för hantverkare.

När det gäller rimliga poster i en faktura kan jag sträcka mig till:

- Framkörningsavgift
- Arbetstid
- Material
- Avfallshantering

Det vill säga; Enbart kostnader med direkt anknytning till det arbete de utfört hos mig. Allt annat är trams!
 
Redigerat:
  • Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Håller helt med. Slutar aldrig fascineras över hantverkare som inte kan skilja på äpplen och päron! :rolleyes:

Som kund betalar jag enbart för kostnader som är direkt relaterade till den tjänst och de varor jag köper. Priset på dessa tjänster och varor bestäms av de indirekta kostnader tillverkaren eller tjänsteleverantören har. Allt annat är oseriöst och oprofessionellt agerande.

Ja, elektrikern skall ha lön för hela dagen. Ja, elektrikern behöver en liten bil, verktyg, arbetskläder, försäkringar, osv. Ja, elektrikern kan behöva lägga lite tid mellan uppdragen på bokföring, hantering av ROT-avdrag, städning, inköp av lagermaterial, osv. Det är elektrikerns eller hans arbetsgivares problem. Inte mitt. Det får de lösa bäst de vill och det är inget jag som slutkund skall behöva ha med att göra. Mot slutkunden däremot handlar det om en enda sak; Att sätta en tillräckligt hög nivå på sin timdebitering. Tyvärr är det många nyblivna företagare som inte fattar detta. Överväldigade av alla småutgifter de inte räknat med för de över dem rakt över på kunden istället för att hantera dem internt som man skall göra.

Hur skulle det se ut om pizzabagaren tog 45: för pizzabakning, och...
+ 10 kronor i degbakningsavgift. Han förberedde ju degen innan du kom.
+ 10 kronor i kebabgrillningsavgift. Han var ju tvungen att förbereda, grilla och skära upp kebaben innan du kom.
+ 5 kronor i förberedelseavgift för övriga grönsaker och pålägg.
+ 5 kronor i tvättavgift för förklädet.
+ 5 kronor i kartongavgift.
+ 5 kronor i administrativa avgifter.
+ 5 kronor för engångshandskar i plast, osv...

Givetvis klart utskrivet på kvittot. Någon som köpt en sådan pizza? Nej, för den genomsnittlige pizzabagaren är uppenbarligen så pass seriösa att de helt enkelt debiterar sin pizza 90:-/st istället!


Jag håller helt med. 500:/timme inklusive moms är ett bra pris för hantverkare.

När det gäller rimliga poster i en faktura kan jag sträcka mig till:

- Framkörningsavgift
- Arbetstid
- Material
- Avfallshantering

Det vill säga; Enbart kostnader med direkt anknytning till det arbete de utfört hos mig. Allt annat är trams!
Anlita inte hantverkare då om du inte vill betala service bil. Om folk skulle sluta anlita oss pga service bil kostnaden så hade vi blivit tvungna att baka in den kostnaden i tim debiteringen istället. Ang din jämförelse så har du glömt en sak, vi åker till dig och hjälper dig där du behöver hjälp. Om du beställer hem en pizza så får du betala för det ibland ingår det om du köper flera pizzor. Vi måste även parkera bilen, i sthlm kostar det ca 120kr för att stå mellan 7-17 ibland är det tom dyrare.

Man blir ju bara så trött när man ser era dumma kommentarer. Buhuu det kostar si o så. Tror ni hantverkare jobbar med välgörenhet? Klart som fan man vill tjäna pengar men seriösa hantverkare lurar ingen. Vi åker med service bil för att utföra jobbet så effektivt som möjligt för eran del för att ni inte ska gnälla om att det tog för många timmar att utföra jobbet. Men nästa gång ni ska ha ett jobb gjort hos er så kan ni väl säga att ni inte vill ha en servicebil. Skillnaden kommer att bli att ni sparar service bils avgiften men får betala kanske 2-3 timmar mera på jobbet för att han kanske måste hämta ett annat verktyg eller annan material men då kanske det känns bättre i eran själ att ni sa ifrån ang servicebils avgiften.
Alla tjänster där man åker ut till kund debiteras annars skulle ju bud, taxi osv vara gratis. Ska ni gnälla över taxi priserna också? Ni vill ju fan inte betala för någon bil, det får dom ju lösa själva! 500kr för att få min nya kyl utkört? Aldrig i livet! Jag tänker inte betala för att du ska göra ditt jobb!
Sen ska ni aldrig glömma vilket typ av jobb vi gör! Vi sitter inte på ergonomiska stolar i ett kontorslandskap med sjöutsikt hela dagen utan vi befinner oss i en dammig och slitsam miljö. Usch säger ni när ni kommer hem och ser dammet, ja där har vi jobbat hela dagen och slitit med bilmaskiner, borrmaskiner hit och dit. Vibrationsskador är nåt jag fått och jag är 28 år. Allt för att man vill göra ett bra jobb ifrån sig. Ibland står man och bilar 3-4tim på en dag fast regelboken säger max 1timme.

Ni kan sitta här och gnälla bland varandra om att det är dyrt hit och dit men tyvärr är ni bara några stycken här som tycker det och även ifall ni avstår från att anlita hantverkare så kommer det inte göra någon skillnad för oss för det finns 10milj människor till I Sverige.
 
  • Gilla
pellefant och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle personligen se det som en stor fördel om bilkostnaden var inbakad i timpriset eftersom denna då skulle berättiga till ROT-avdrag.

Sedan är väl frågan hur Skatteverket skulle se på detta.
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle personligen se det som en stor fördel om bilkostnaden var inbakad i timpriset eftersom denna då skulle berättiga till ROT-avdrag.

Sedan är väl frågan hur Skatteverket skulle se på detta.
Det är därför vi inte inkluderar det i timdebiteringen.
 
RulleBulle skrev:
Det är därför vi inte inkluderar det i timdebiteringen.
Hur får du ihop det? Kräver Skatteverket att ni debiterar servicebil och styr era timpriser? Nej just det!

Kan det vara så att det är speciella skatteregler som gör att ni väljer att debitera servicebil som en separat post?

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
RulleBulle skrev:
Men nästa gång ni ska ha ett jobb gjort hos er så kan ni väl säga att ni inte vill ha en servicebil. Skillnaden kommer att bli att ni sparar service bils avgiften men får betala kanske 2-3 timmar mera på jobbet för att han kanske måste hämta ett annat verktyg eller annan material men då kanske det känns bättre i eran själ att ni sa ifrån ang servicebils avgiften.
Blir det någon skillnad då? redan idag med servicebilskostnaden så tas det ju extra timmar betalt för att hämta material (enligt vissa är det i praktiken för att åka till leverantören för att äta frukost).

Egentligen har jag inget emot att man tar betalt för bilen, frågan är bara hur.
Rätt är en milavgift på runt 30kr, vilket borde täcka det mesta av bilkostnaden.
Kostnaden för verktyg, material mm som finns i bilen skall täckas av den vanliga timkostnaden + materialpåslaget.

De som tar milkostnad + en fast servisbilskostnad gillar jag egentligen inte.
Sen finns det tydligen de som tar en extra timkostnad för bilen, det är ju bara en smyghöjning av den vanliga timkostnaden, och borde därför ingå i timkostnaden.

För att sådana här trådar skall försvinna måste alla hantverkare vara tydliga med hur man tar betalt, Tydligt informera kunden om timkostnad, ev. extra avgifter, mindebitering, info om att man tar betalt för tiden det tar att åka å köpa material mm.
Om man tar hutlöst betalt för materialet får man ju givetvis informera om detta med.
Om uppskattad tid på låt oss säga 5 timmar är för en två eller flera hantverkare för XXX kr / h

Kommer de som överdebiterar att göra detta?? Självklart inte då får dom ju inte några kunder, så denna typen av trådar kommer alltid att finnas kvar.
 
Zixten skrev:
Blir det någon skillnad då? redan idag med servicebilskostnaden så tas det ju extra timmar betalt för att hämta material (enligt vissa är det i praktiken för att åka till leverantören för att äta frukost).

Egentligen har jag inget emot att man tar betalt för bilen, frågan är bara hur.
Rätt är en milavgift på runt 30kr, vilket borde täcka det mesta av bilkostnaden.
Kostnaden för verktyg, material mm som finns i bilen skall täckas av den vanliga timkostnaden + materialpåslaget.

De som tar milkostnad + en fast servisbilskostnad gillar jag egentligen inte.
Sen finns det tydligen de som tar en extra timkostnad för bilen, det är ju bara en smyghöjning av den vanliga timkostnaden, och borde därför ingå i timkostnaden.

För att sådana här trådar skall försvinna måste alla hantverkare vara tydliga med hur man tar betalt, Tydligt informera kunden om timkostnad, ev. extra avgifter, mindebitering, info om att man tar betalt för tiden det tar att åka å köpa material mm.
Om man tar hutlöst betalt för materialet får man ju givetvis informera om detta med.
Om uppskattad tid på låt oss säga 5 timmar är för en två eller flera hantverkare för XXX kr / h

Kommer de som överdebiterar att göra detta?? Självklart inte då får dom ju inte några kunder, så denna typen av trådar kommer alltid att finnas kvar.
Alla medborgare fifflar inte med skatten. Enligt skatteverket får inte verktyg eller material ingå i rot.
Vid en revision kan firman åka på skattebrott om det hittar dessa fiffel. Ingen firma kommer riskera att åka fast så du kan spara 175kr
 
RulleBulle skrev:
Alla medborgare fifflar inte med skatten. Enligt skatteverket får inte verktyg eller material ingå i rot.
Vid en revision kan firman åka på skattebrott om det hittar dessa fiffel. Ingen firma kommer riskera att åka fast så du kan spara 175kr
Har du separat fakturering för verktygsinköp och avskrivning av dessa också?

Det är inte särskilt ovanligt att en del av bilkostnaderna ingår i timdebiteringen, sen visst tas ofta en milkostnad ut för att reglera själva framkörningen.

Men det man bör komma ihåg att en del hantverkare är ärliga medan andra försöker tjäna så mycket som möjligt på gränsen till tveksam affärsmoral.

Det finns tyvärr exempel på hantverkare som tar full restid fram till kunden, plus milkostnad på 30-40 kr/mil, plus servicebilavgift på 200-400 kr/gång och dessutom har en helt sjuk materialdebitering.

Jag själv som privatperson har lyckats förhandla fram bra avtal m kundnummer hos Ahlsell, Dahl och Selga så jag vet vilka kostnader man faktiskt betalar och vissa materialpåslag är rent av löjliga.

Som motpol kan jag hinta att jag betalar 383 kr/h inkl moms för både rörmokare, elektriker, plattsättare, takläggare och detta med nettopris på material köpt i mitt kundnummer, inga andra kostnader för bil eller nånting förutom ev ställningshyra. Så allt går att förhandla fram om man är intressant kund :)
 
kinglolle skrev:
Har du separat fakturering för verktygsinköp och avskrivning av dessa också?

Det är inte särskilt ovanligt att en del av bilkostnaderna ingår i timdebiteringen, sen visst tas ofta en milkostnad ut för att reglera själva framkörningen.

Men det man bör komma ihåg att en del hantverkare är ärliga medan andra försöker tjäna så mycket som möjligt på gränsen till tveksam affärsmoral.

Det finns tyvärr exempel på hantverkare som tar full restid fram till kunden, plus milkostnad på 30-40 kr/mil, plus servicebilavgift på 200-400 kr/gång och dessutom har en helt sjuk materialdebitering.

Jag själv som privatperson har lyckats förhandla fram bra avtal m kundnummer hos Ahlsell, Dahl och Selga så jag vet vilka kostnader man faktiskt betalar och vissa materialpåslag är rent av löjliga.

Som motpol kan jag hinta att jag betalar 383 kr/h inkl moms för både rörmokare, elektriker, plattsättare, takläggare och detta med nettopris på material köpt i mitt kundnummer, inga andra kostnader för bil eller nånting förutom ev ställningshyra. Så allt går att förhandla fram om man är intressant kund :)
Det märks att ni har ingen aning hur det är! Nej vi fakturerar inte kund för verktyg. Endast om man behöver tex en speciell hålsåg för några unika spottar. Men det är ytterst sällan. Alla verktyg går till firman.

Sen kan man absolut förhandla fram olika dealar vi är inte omöjliga men trådskaparen är knappast intressant kund.
 
RulleBulle skrev:
Det märks att ni har ingen aning hur det är! Nej vi fakturerar inte kund för verktyg. Endast om man behöver tex en speciell hålsåg för några unika spottar. Men det är ytterst sällan. Alla verktyg går till firman.

Sen kan man absolut förhandla fram olika dealar vi är inte omöjliga men trådskaparen är knappast intressant kund.
Jag tror inte du förstod min pik angående fakturering av verktyg med avskrivning. Den var mer riktad mot att du inte fifflar med skatt då material och verktyg inte ska ingå i timdebitering som är ROT berättigad. Den gränsdragningen är vida omdebatterad även internt på skattemyndigheten huruvida hantverkarens bil skall anses ingå som löpande redskap för att utföra arbete till skillnad från tex grävmaskinistens grävmaskin.

Sen skall du kanske inte dra alltför långa paralleller på vad en anonym motpart har för insyn i din bransch eller inte när du inte har en aning om vad den du diskuterar med jobbar med
 
Som motpol kan jag hinta att jag betalar 383 kr/h inkl moms för både rörmokare, elektriker, plattsättare, takläggare och detta med nettopris på material köpt i mitt kundnummer, inga andra kostnader för bil eller nånting förutom ev ställningshyra. Så allt går att förhandla fram om man är intressant kund :)
När du säger du är det du som privatperson eller ett företag? Har du en fastighet som kräver dessa hantverkare på plats regelbundet? Jag vet att på min firma har vi t.ex. fabriker som kunder som kräver folk där 40h i veckan året runt och de får ett lägre pris vilket man kan förstå.
 
RulleBulle skrev:
Det märks att ni har ingen aning hur det är! Nej vi fakturerar inte kund för verktyg. Endast om man behöver tex en speciell hålsåg för några unika spottar. Men det är ytterst sällan. Alla verktyg går till firman.

Sen kan man absolut förhandla fram olika dealar vi är inte omöjliga men trådskaparen är knappast intressant kund.
Men även om det är en ointresant kund, är det inte mer ärligt av hantverkaren att informera om detta? Att man kommer att ta betalt för minst två timmar, trots att det bara tar 30min.?
Eller är det något som anses så självklart att kunden skall veta det?

Det värsta jag läst om här är nog den äldre damen som fick en räkning på en bit över 2000 kr för 15 minuters jobb, rörkrökaren drog åt ett läckande rör så det höll tätt sen.

Lösningen är kommunikation och information, hantverkarna måste inse att kunderna inte är tankeläsare och kan räkna ut att man måste betala minst för två timmar när hantverkaren talar om att man tar XXX kr/h. och att det sen tillkommer extra avgifter för ditt och datt, + skyhöga materialpriser.

Sen är det som så att även om TS är en ointressant kund nu, så kan TS bli en intressant kund i framtiden, har man då "lurat" kunden en gång, lär man knappast få det stora intressanta jobbet heller, kanske inte jobben som TS vänner bekanta mm. kommer att utföra heller.
 
Enklast vore väl om folk som tror att elektriker jobbar mer eller mindre ideellt gjorde sina elinkopplingar själv så kan de ju köpa uttag för 40kr på biltema och slippa betala nån för arbetet...
 
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.