A andersmc skrev:
Det är möjligt att Özz Nûjens älskade kurdiska inte innehåller några idiomatiska uttryck och att han därför tycker att svenskan är komiskt konstig just för att den innehåller idiomatisk uttryck. Men de flesta språk har sin beskärda del av idiomatiska uttryck. För det mesta är de sådana att de blir väldigt märkliga om man tolkar dem bokstavligt men alla infödda talare förstår ändå exakt vad som menas.
Fast det varierar väldigt språken emellan hur mycket sådana uttryck som finns och används.
Engelskan har fler än mälardalssvenskan som har fler än österbottniskan som har fler än finskan.
 
Pga sammanhanget har jag förstått ungefär vad "pudla" och "nojig" betyder, men kanske nån kan berätta bakgrunden/varifrån uttrycken kommer?
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Pga sammanhanget har jag förstått ungefär vad "pudla" och "nojig" betyder, men kanske nån kan berätta bakgrunden/varifrån uttrycken kommer?
Pudla: ge sig fullständig som en besegrad hund, dvs kasta sig på rygg med blottad strupe. Om just pudlar gör så här mer än andra hundraser vet jag inte, men det är väl en sån där liten dvärgpudel platt på rygg som man tänker på.

Nojig: Knarkarslang för paranoid. Det är väl en del av deras livsstil, att inbilla sig en massa faror. "Snutnoja", att tro att alla människor man ser är poliser som vill sätta fast en.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Pudla: ge sig fullständig som en besegrad hund, dvs kasta sig på rygg med blottad strupe. Om just pudlar gör så här mer än andra hundraser vet jag inte, men det är väl en sån där liten dvärgpudel platt på rygg som man tänker på.

Nojig: Knarkarslang för paranoid. Det är väl en del av deras livsstil, att inbilla sig en massa faror. "Snutnoja", att tro att alla människor man ser är poliser som vill sätta fast en.
Tack, man lär sig varje dag :)
 
Paktiserande läkare eller läksre med egen praktik.
Låter som någon är på prao :rofl:
 
V växelventil skrev:
Jag mitt nöt har tidigare alltid hört ordet "älskog" och trodde tidigare att man sa "älgskog" när man talar om "kärlek :p
Du är inte den enda nöten. ;)
Jag kunde inte förstå vad älgen hade med intimare umgänge att göra. Inte vågade jag fråga någon heller. :)
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
P
B Bonzo2000 skrev:
Varför heter det ”buda hem” och inte bjuda hem, när det heter t.ex. ”50 kronor bjudet”?
Eller heter det ”50 kronor budet”?
Det beror antagligen på att nätauktioner har blivit vanligare de senaste cirka 20 åren. och att auktionspubliken i ett slag blev mycket större.

Den som vet något om auktioner sen tidigare vet att man bjuder på ett föremål, eller att man ger ett bud. Förmodligen tyckte många som var ovana vid auktioner att det lät konstigt att bjuda, och avfärdade det ordet. Vad ett bud är, är lättare att förstå och så uppstod ordet "buda". För mig låter det jättekonstigt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du är inte den enda nöten. ;)
Jag kunde inte förstå vad älgen hade med intimare umgänge att göra. Inte vågade jag fråga någon heller. :)
Brunst?
 
H heimlaga skrev:
Brunst?
En förklaring så god som någon. :)
 
P
A andersmc skrev:
Pudla: ge sig fullständig som en besegrad hund, dvs kasta sig på rygg med blottad strupe.
Termen är dock lite skev, enligt min mening. Jag har aldrig sett en hund göra så i konflikt med en annan hund.
 
C
P pmd skrev:
Termen är dock lite skev, enligt min mening. Jag har aldrig sett en hund göra så i konflikt med en annan hund.
Upphovsmannen Pål Jebsen förklarar uttrycket det så här:
"Vi har fyra pudlar i vårt hem och när jag skäller på dem så lägger de sig på rygg och sprattlar med benen, liksom för att säga: "Men jaaaaag har väl inte gjort någonting?""

https://corren.se/kultur-noje/pals-pudlar-bakom-ursaktande-fras-4177384.aspx

Sen har väl uttrycket felaktigt kommit att användas för att man rent allmänt backar från något även utan att någon satt en på plats.
 
P
Man ska inte "skälla" på sina hundar. Det är mycket dålig hundhållning. :(
Ursäkta off-topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.