Tänkte ett steg längre, har ju motsvarande kort för lastbil och där hade man bara speglarna.😉
 
A AndersS skrev:
Tänkte ett steg längre, har ju motsvarande kort för lastbil och där hade man bara speglarna.😉
Är det något som hindrar att man kör upp med en bil av typen "hantverkarbil" (Kango/Transporter med flera) utan bakruta? Får man det är det ju ganska meningslöst att vrida på huvudet...
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Du behöver ju fortfarande titta genom sidorutorna.
 
H hempularen skrev:
Jag funderar på att fixa utökat körkort. Om man kör upp med skåpvagn, kräver de att man går ut och tittar också innan backning??

Jag har insett att jag lever lite farligt. Min hybridVolvo väger 2550 kg, så när jag kör 1000 kg slägvagn har jag 50 kg för mycket. Jag har tidigare antagit att jag "bara" riskerar en saftig bot, om det extremt osannolika skulle hända att man stoppas, för mer än en rutin alkokontroll. Har inte hänt mig mer än en gång på 45 år.

Men jag har uppfattat att OM man blir stoppad, så är det lite värre än jag trrodde, det räknas som olovlig körning om jag har 50 kg släå för mycket, lika illa (minst) som om jag kör helt utan körkort.

Den gången för 44 år sedan när jag stoppades var lite lustig. Jag hade en trasig baklampa, och var ute och köpte en ny, för det var besiktning i morgon. Stoppades av polis, visade lampan som skulle bytas, och fick "lycka till på besiktningen". Nästa gång jag rörde bromspedalen när jag åkte in i min parkeringsficka, fick jag noll broms, jag bara trampade igenom och bilen åkte in i brädan framför parkeringsfickan. Tänk om det hade hänt när polisen stod där framför bilen och stoppade mig... Blir ju inte helt trovärdigt att den gick sönder just precis nu.
Det är väl lite så att om du har ett 950kg släp med 50 kilo överlast så startar böterna vid 2000kr om jag mins rätt och ev. en variabel del om du är kraftigt över. En kärra reggad för 1000kilo's totalvikt går väl snarare under olovlig körning för dig dvs en helt annan straffskala och konsekvens.

Vet folk som optimerar hårt genom att registreringsbesikta släpet (ev med ett ingrepp i tex kulhandske) för att optimera så man hamnar exakt på 3500kilo totalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Du behöver ju fortfarande titta genom sidorutorna.
Jag menade naturligtvis att titta bakåt men det förstod du nog.
 
D Daniel 109 skrev:
Du behöver ju fortfarande titta genom sidorutorna.
Nu är vi praktiska, du tittar i sidospeglarna hur kan man undvika se ut genom sidofönstret?
Känns som det letas problem som inte finns i min värld.😎
Antingen driver du med oss eller har du aldrig backat med kärra. Köra framåt bör de flesta klara som kan köra bil utan kärra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Exakt! För mig som ofta drar båt är det ett helt hål i huvudet att jag inte får dra min trailer med min större kraftigare bil som med BE-behörighet hade fått dra runt 2000kg med så man hamnar över 3500 totalt. 1300-kärra i mitt fall. Lånar man en klen risiga framhjulsdriven sak är dock fullt laglig men då vågar man inte använda brantare ramper istället. Och jag är inte gjort av pengar för att köpa en lätt men kraftig dragbil bara för detta...

Jag hoppas de allt tyngre elbilarna över tid kommer tvinga fram ett omtag kring totalvikter och ett ifrågasättande kring gränsen 3500. Även om jag inte har något emot en extrabehörighet för släp generellt tror jag detta är ett för stort steg för vår lagstiftning att ta så jag tror det är mer realistiskt att hoppas på att de allt tyngre elbilarna får oss att övergå till ett system som är mer avhängt vad bilen är klassad för. Alt en en höjning av 3500-gränsen till något i liknande B96
Varför skulle man få framföra ett ekipage på mer än 3500kg bara för att man har ett släp kopplat efter? Gränsen är ju i princip för tågvikten och är densamma oavsett hur konstellationen är. Vid uppkörning för högre behörighet besovar man att man klarar av att hantera högre vikter vilket jag tycker är vettigt.

Annars kan man ju lika gärna återgå till att personbilar kan vara hur tunga som helst, likt pb klass 2.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Varför skulle man få framföra ett ekipage på mer än 3500kg bara för att man har ett släp kopplat efter? Gränsen är ju i princip för tågvikten och är densamma oavsett hur konstellationen är. Vid uppkörning för högre behörighet besovar man att man klarar av att hantera högre vikter vilket jag tycker är vettigt.

Annars kan man ju lika gärna återgå till att personbilar kan vara hur tunga som helst, likt pb klass 2.
I min värld är det säkrare att dra exakt samma släp med samma last med min fyrhjulsdrivna tyngre passat med totalvikt 2280 som då mao hamnar över 3500 med släpet än med en liten golf jag kan låna men som gör det hela lagligt på mitt b-kort. Behöver jag bromsa kraftigt väljer jag alla gånger den kombination jag inte lagligt kan köra.

På passaten är jag runt 700 kilo under vad bilen får hänga på kroken medans golfen nosar på gränsen av vad jag får hänga på där bak.

Jag förespråkar inte något extremt men då jag nu kollar på elbil och ser att jag i många fall med de högre totalvikterna måste i princip ha ett BE för att ens hänga på något 1000-släp så tycker jag 3500-gräsen borde övervägas.

Inget av det hindrar de exempel vi har i den rätt underhållande men samtligt bedrövande tråden kring lastsäkring dock 🤪
 
Har man råd med och/eller behov av de tyngre bilarna så har man väl också råd med ett B96/BE? Tycker man att man idag skulle vara bekväm med att köra tyngre tågvikt så är inte teorin och uppkörningen ett problem.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Det är väl snarare så att de flesta rimliga bilar kommer att få totalvikter en bit över 2ton inom kort iom elektrifieringen. Att då avkräva alla ett extraprov är knappast effektivt eller tillför särskilt mycket. 3,5t gränsen är ju ingen naturlag och stammar från en tid där tjänstevikter låg runt tonnet.

Utan att ha plöjt tråden så pushar jag att man "ger" alla b96 och återiför regeln om att släpets totalvikt ska understiga bilens tjvikt för att sålla bort det värsta effekterna av att folk måste välja småbilar för att stora släp.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är väl snarare så att de flesta rimliga bilar kommer att få totalvikter en bit över 2ton inom kort iom elektrifieringen. Att då avkräva alla ett extraprov är knappast effektivt eller tillför särskilt mycket. 3,5t gränsen är ju ingen naturlag och stammar från en tid där tjänstevikter låg runt tonnet.

Utan att ha plöjt tråden så pushar jag att man "ger" alla b96 och återiför regeln om att släpets totalvikt ska understiga bilens tjvikt för att sålla bort det värsta effekterna av att folk måste välja småbilar för att stora släp.
 
U Ursidae skrev:
Det är väl snarare så att de flesta rimliga bilar kommer att få totalvikter en bit över 2ton inom kort iom elektrifieringen. Att då avkräva alla ett extraprov är knappast effektivt eller tillför särskilt mycket. 3,5t gränsen är ju ingen naturlag och stammar från en tid där tjänstevikter låg runt tonnet.

Utan att ha plöjt tråden så pushar jag att man "ger" alla b96 och återiför regeln om att släpets totalvikt ska understiga bilens tjvikt för att sålla bort det värsta effekterna av att folk måste välja småbilar för att stora släp.
Vad är egentligen problemet med att köra liten bil till större släp? Har själv gjort det ett par gånger när jag hade en liten bil och det enda man önskade var lite mer hästkrafter, annars var det som att köra med vilket annat ekipage som helst.
 
U Ursidae skrev:
och återiför regeln om att släpets totalvikt ska understiga bilens tjvikt för att sålla bort det värsta effekterna av att folk måste välja småbilar för att stora släp.
Det finns ingen anledning till det. Med dagens regeler så får du inte dra mer än bilens maximala släpvagnsvikt, så någon annan viktbegränsning behövs inte. Bilen är konstruerad för den vikten.

I övrigt är hela diskussionen om att det vore säkrare att köra en större bil fånig. Det skulle vara säkrare om jag fick köra hem grus med en lastbil istället för att ha 3500ton på kroken på en personbil. Ska jag få ett C med den motiveringen? Givetvis inte.

Tycker ni inte att det går att köra säkert med de bilar ni får köra, låt bli eller skaffa rätt behörighet.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.