M MagHam skrev:
övade backningsmanövrar,
Jo att backa med släpvagn är en konst jag helst undviker. Men jag har (efter 45 år med körkort) börjat få lite snits på det.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OK, men jag har antagit (och här kan jag ha tokfel), att om jag har ex. 50kg "lyftkraft" på kulan, så ger det ungefär samma effekt som om jag kör med nästan tom tank, 60 liter bensin mindre som tynger ned. Fast OK om jag både har tom tank och 50 kg lyftkraft på kulan, så kanske det gör skillnad? Men det borde väl ändå vara större säkerhetsmarginaler än så för väghållning?

För problemet med negativt kultryck är väl att bakhjulen på bilen får lägre tryck mot vägen? Eller finns det andra saker som påverkas?
Nej, inget med bilens tryck på vägen att göra utan att släpet är tyngre fram än bak. Och alltså trycker ner på bilen. Om du har full tank, bagaget i bilen fullt eller ej spelar mindre roll.

Det ska till RIKTIGT rejält negativt kultryck innan släpet liksom lyfter bakhjulen. Det händer ju även det men då har man andra problem också :)
 
Så det är alltså släpet som sådant som kan börja bete sig konstigt om lasten ligger för långt bak?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo att backa med släpvagn är en konst jag helst undviker. Men jag har (efter 45 år med körkort) börjat få lite snits på det.
Det finns så många olika situationer att backa med släpvagn att det bara är egen träning och användande som ger dig kunskapen, dvs du ska alltid backa efter speglarna. Det är t.ex. lättare att backa med ett hästsläp än den lilla släpan med låga lämmar (25 cm). Lilla släpan syns inte bakom en större bil och det skulle vara ett intressant moment i körkortsutbildning att backa med en sådan också för någon ovan.😉
 
H hempularen skrev:
Så det är alltså släpet som sådant som kan börja bete sig konstigt om lasten ligger för långt bak?
Nej, det är en kombination utifrån att du lyfter bilens bakfjädring, negativt kultryck skapar ju en lyftkraft.
Men det påverkas också av det du skriver tidigare, vad väger bilen, vad väger lasten, hur lång är släpvagnen, etc. Teorier måste sedan tas till det verkliga fallet hur det, det finns inga färdiga svar.
Drar jag ett ett hästsläp med en eller två hästar, vilket också påverkar!
 
Och lära sig planera om det går, inte alltid möjligt. För visst ser det baktungt ut?
Släpvagn med långt trälast på gräsmatta, bil syns delvis, skog runtomkring, solig dag.
Men sanningen är den, ganska neutralt. Ligger nog 200kg betongplattor framtill som också behövdes till bygget.
En annan resa fanns rullar med takpapp.
Så lastar man inte fullvikt men behöver lasta enligt bild, ha lite barlast liggande hemma.
Nu kanske jag är ensam i mina tankar men borde då ingå i körkortsutbildning för släp.😉
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är sådant (alltså att ha med sig ballast i förväg) som är lätt att missa om man är ovan och inte lagd åt hållet att tänka efter före. En bekant insåg när han stod och lastade att han skulle få ett rejält baktungt släp just på grund av en sådan last som ovan.
Han tog det säkra före det osäkra och köpte ett par plintar och slängde på under virket framtill, nästa vända med släpet tog han helt enkelt med plintarna tillbaka till byggladan och lämnade tillbaka dem.
 
A AndersS skrev:
Nej, det är en kombination utifrån att du lyfter bilens bakfjädring, negativt kultryck skapar ju en lyftkraft.
Men det påverkas också av det du skriver tidigare, vad väger bilen, vad väger lasten, hur lång är släpvagnen, etc. Teorier måste sedan tas till det verkliga fallet hur det, det finns inga färdiga svar.
Drar jag ett ett hästsläp med en eller två hästar, vilket också påverkar!
Allt påverkar men det är framförallt släpets lastning och egenfrekvenser på ekipaget som spelar roll. Det är lite som broar och vindlaster. Det spelar ingen roll hur mycket bron väger om vinden gungar den i dess egenfrekvens så förstärks gunget tills den rasar. Det kan ju verka löjligt ibland att 100kg negativt kultryck på ett 3000 kilos släp skulle kunna skapa något farligt men så är det tyvärr.

Ett enkelt sätt att förstå instabila system är att tänka sig en kula på ett berg eller i en dal. Ligger den på toppen så behövs inte mycket tryck i sidled för att det ska skita sig. Har du något som håller emot så KAN det rädda kulan men om du petar på den i rätt tempo så den rullar mer och mer åt varje sida så kommer snart det som håller emot brista.

Ligger den däremot i dalen så kan du trycka hur mycket du vill i sidled, när du släpper så rullar den ändå tillbaka i rätt läge.
 
A AndersS skrev:
Jag säger tvärtom, tillåt släp enligt max vikt av vad bilen får dra med B.
Vanlig orsak till olyckor är fellastade släpvagnar och i kombination med hastighet, mitt antagande blir att det löser man knappast med ett E behörighet.
Även B96 är ett konstigt påfund, ett hästsläp som jag inte får dra med enbart B med vår större Volvo och AWD går alldeles utmärkt att hänga på en av de mindre framhjulsdrivna Volvobilarna. Inte blir det bättre eller säkrare, men lagligt.
Exakt! För mig som ofta drar båt är det ett helt hål i huvudet att jag inte får dra min trailer med min större kraftigare bil som med BE-behörighet hade fått dra runt 2000kg med så man hamnar över 3500 totalt. 1300-kärra i mitt fall. Lånar man en klen risiga framhjulsdriven sak är dock fullt laglig men då vågar man inte använda brantare ramper istället. Och jag är inte gjort av pengar för att köpa en lätt men kraftig dragbil bara för detta...

Jag hoppas de allt tyngre elbilarna över tid kommer tvinga fram ett omtag kring totalvikter och ett ifrågasättande kring gränsen 3500. Även om jag inte har något emot en extrabehörighet för släp generellt tror jag detta är ett för stort steg för vår lagstiftning att ta så jag tror det är mer realistiskt att hoppas på att de allt tyngre elbilarna får oss att övergå till ett system som är mer avhängt vad bilen är klassad för. Alt en en höjning av 3500-gränsen till något i liknande B96
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
...egenfrekvenser på ekipaget som spelar roll... Det är lite som broar och vindlaster. Det spelar ingen roll hur mycket bron väger om vinden gungar den i dess egenfrekvens så förstärks gunget tills den rasar....
Låter som du tänker på klassiska Tacoma Narrows Bridge.
Och det är ett bra exempel på svängningsdynamik. Behövs inte mycket tillförd rörelse för att skapa självsvängning om frekvensen ligger rätt, och är i fas.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Det finns så många olika situationer att backa med släpvagn att det bara är egen träning och användande som ger dig kunskapen, dvs du ska alltid backa efter speglarna. Det är t.ex. lättare att backa med ett hästsläp än den lilla släpan med låga lämmar (25 cm). Lilla släpan syns inte bakom en större bil och det skulle vara ett intressant moment i körkortsutbildning att backa med en sådan också för någon ovan.😉
Backar du bara med speglarna så gör du fel för du håller inte koll på omgivningen. Det kan vara folk inärheten som du inte ser i speglarna. Det fick jag förklarat för mig när jag tog BE av körskoleläraren och uppkörningsförrättaren hade inget att anmärka på. Jag hade bra kontroll av omgivningen.
Så har du fönster i bilen bakåt så kan du mycket väl använda dessa.
Fel är dock om du bara tittar åt ett håll hela tiden.
 
P PappasHammare skrev:
Backar du bara med speglarna så gör du fel för du håller inte koll på omgivningen. Det kan vara folk inärheten som du inte ser i speglarna. Det fick jag förklarat för mig när jag tog BE av körskoleläraren och uppkörningsförrättaren hade inget att anmärka på. Jag hade bra kontroll av omgivningen.
Så har du fönster i bilen bakåt så kan du mycket väl använda dessa.
Fel är dock om du bara tittar åt ett håll hela tiden.
Jag ser inte mera bakåt i bilen genom fönster än de tre backspeglarna i vår bil, definitivt inte med täckt vagn.
 
R robinnn skrev:
Jag får nog ringa till trafikskolan så jag

jag för nog ringa trafikskolan o fråga. I mina papper står det att dämparen bla ska ge motstånd åt påskjutsbromsen. ”Vagnens bromsar ska inte aktiveras vid motorbroms eller vid körning i nedförsbacke”
Det du inte ser i speglarna är de döda vinklarna på sidan av ekipaget.
 
Kör jag hästsläpet med två platser och en häst, ställer vi hästen till vänster (sett bakifrån). Varför gör man så? 😉
 
D Daniel 109 skrev:
Det du inte ser i speglarna är de döda vinklarna på sidan av ekipaget.
Du ville nog citera mitt inlägg.
Döda vinklar i speglar är i princip bara vid färd framåt och då vred jag förr pp huvudet, idag hanterar bilens varningssystem det.
När jag backar i 1 km/h är det inga problem😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.