Verktygstokig
· Västerbotten
· 646 inlägg
Tjena.
Har själv BE kort och hjälpte i veckan en kompis att köra bil och släp till hans uppkörning.
Tyvärr råkade han ut för en otroligt petig kontrollant när jag själv gjort kontroll och uppkörning klar på 45 min så måste han fått kontrollera varenda millimeter på ekipaget då han va klar med kontrollen på 35 min och hela uppkörningen på 1.15
Naturligtvis hade han hittat ETT moment på säkerhetskontrollen han inte var nöjd med.
Kontrollanten nämnde själv att vid omprov så behöver man inte komma med släpet lastat till samma vikt som vid uppkörning utan att det räckte med typ en fastspänd lastpall.
Så till frågan, någon som kan bekräfta att detta stämmer?
Vore otroligt tråkigt att åka dit igen bara för att få vända igen.
Och behöver man komma dit med ett BE ekipage eller räcker det med en kombination han får köra lagligt dit själv.
Har själv BE kort och hjälpte i veckan en kompis att köra bil och släp till hans uppkörning.
Tyvärr råkade han ut för en otroligt petig kontrollant när jag själv gjort kontroll och uppkörning klar på 45 min så måste han fått kontrollera varenda millimeter på ekipaget då han va klar med kontrollen på 35 min och hela uppkörningen på 1.15
Naturligtvis hade han hittat ETT moment på säkerhetskontrollen han inte var nöjd med.
Kontrollanten nämnde själv att vid omprov så behöver man inte komma med släpet lastat till samma vikt som vid uppkörning utan att det räckte med typ en fastspänd lastpall.
Så till frågan, någon som kan bekräfta att detta stämmer?
Vore otroligt tråkigt att åka dit igen bara för att få vända igen.
Och behöver man komma dit med ett BE ekipage eller räcker det med en kombination han får köra lagligt dit själv.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 646 inlägg
Kan svara på min egen tråd.
Gick alldeles utmärkt att komma dit utan BE ekipage.
Behövde bara finnas nått fastspänt på släpet så det blev en lastpall
Gick alldeles utmärkt att komma dit utan BE ekipage.
Behövde bara finnas nått fastspänt på släpet så det blev en lastpall
Tabbade också mig på säkerhetskontrollen då jag inte kunde förklara hur fjädern i påskjutsbromsen fungerar.. hur den fungerar är rätt logiskt när man tänker efter.. men men jag ska iallafall göra om säkerhetskontrollen. Hur gjorde ni? Valfritt släp med påskjutsbroms, 1000kg i totalvikt och bara spände fast en pall mitt på flaket?Silly Bear skrev:
Mvh
Nu vet jag inte hur de gör med de tekniska kunskaperna i "vanliga" körskolan och på uppkörning.RoTe skrev:
Jag tog lastbilskorten för 25år sen genom transportlinjen på gymnasiet, vi har lärare/rektor som var behöriga att skriva ut korten.
Påskjutsbromsens funktion och konstruktion var i alla fall absolut en del av den tekniska kunskap som lärdes ut. Denna kunskap är dock en piss i havet mot tryckluftssystemen på tunga fordon, med EBS/ABS och säkerhetsventiler som man skall kunna redogöra för hur de fungerar och är konstruerade.
Något jag finner betydligt mer "underbart" är att man tillåts koppla släp efter bilen alls utan särskild utbildning för det..... Resultatet av detta vansinne ser vi ju alla på byggvaruhusen dagligen.....
Jag tog ett par lektioner bara och körde upp efter att ha pluggat själv och skrivit godkänt. Har ingen kunskap öht om påskjut eller något bilrelaterat men nog får jag köra det, utan viktgräns på trailer dessutom.K Kasken skrev:Nu vet jag inte hur de gör med de tekniska kunskaperna i "vanliga" körskolan och på uppkörning.
Jag tog lastbilskorten för 25år sen genom transportlinjen på gymnasiet, vi har lärare/rektor som var behöriga att skriva ut korten.
Påskjutsbromsens funktion och konstruktion var i alla fall absolut en del av den tekniska kunskap som lärdes ut. Denna kunskap är dock en piss i havet mot tryckluftssystemen på tunga fordon, med EBS/ABS och säkerhetsventiler som man skall kunna redogöra för hur de fungerar och är konstruerade.
Något jag finner betydligt mer "underbart" är att man tillåts koppla släp efter bilen alls utan särskild utbildning för det..... Resultatet av detta vansinne ser vi ju alla på byggvaruhusen dagligen.....
Lite humor i ämnet.R robinnn skrev:Tabbade också mig på säkerhetskontrollen då jag inte kunde förklara hur fjädern i påskjutsbromsen fungerar.. hur den fungerar är rätt logiskt när man tänker efter.. men men jag ska iallafall göra om säkerhetskontrollen. Hur gjorde ni? Valfritt släp med påskjutsbroms, 1000kg i totalvikt och bara spände fast en pall mitt på flaket?
Mvh
Jag skulle inte heller kunna förklara hur fjädern i påskjutsbromsen fungerar, för det finns ingen fjäder 😉
Men en trycksatt dämpande kolv, och den funkar typ som en fjäder.
Puh, jag blev lite oroligt ett tag. Världsbilden blev skev och lutade betänkligt. Skulle precis börja googla "fjäder påskjutsbroms" när jag läste ditt inlägg och universum rätade upp sig igen.Isakare skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 646 inlägg
R robinnn skrev:Tabbade också mig på säkerhetskontrollen då jag inte kunde förklara hur fjädern i påskjutsbromsen fungerar.. hur den fungerar är rätt logiskt när man tänker efter.. men men jag ska iallafall göra om säkerhetskontrollen. Hur gjorde ni? Valfritt släp med påskjutsbroms, 1000kg i totalvikt och bara spände fast en pall mitt på flaket?
Mvh
Körde samma kåpsläp 2a gången men enl uppkörningskillen så gick det bra med precis vilket släp som helst med typ en lastpall fastspänd
Förutsatt att du klarat körningen såklart
Haha ja jag menar gasfjädern/dämparen😁Isakare skrev:
Men dennes funktion är då att ge motstånd åt påskjutsbromsen så att släpet inte bromsar när man tex släpper på gasen/motorbromsar osv.
Nä, den ska bromsa då.
Dämpningen är för att det inte ska bli ryckigt och självsvängning.
Dämpningen är för att det inte ska bli ryckigt och självsvängning.
Jag får nog ringa till trafikskolan så jagD Daniel 109 skrev:
jag för nog ringa trafikskolan o fråga. I mina papper står det att dämparen bla ska ge motstånd åt påskjutsbromsen. ”Vagnens bromsar ska inte aktiveras vid motorbroms eller vid körning i nedförsbacke”D Daniel 109 skrev: