Bollen står still i en punkt på tidsaxeln. vi är åter till problemet med "gränsar mot noll".
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om den hänger 0 sekunder, står den inte still mellan de två rörelserna? I ögonblicket mellan upp och ned. Finns där inte en stund av stillastående?

Staffan
Nej. Så fort den har rört sig en sträcka, hur kort som helst, i X-led så har den också flyttat sig nedåt i y-led.

Får jag föreslå en titt på youtube? Det finns toppenbra beskrivningar av många fysikproblem där. "Kaströrelse" är det du letar efter i detta fall.

Här är ett exempel:

Välinvesterad tid!
 
Stilla gentemot vadå? Vi rör oss med typ 240 m/s i x-led på våra breddgrader...
 
Redigerat:
Stilla i y-led gentemot marken.

Edit: Sedan så är referensramen i det här fallet marken, om den sedan rör sig i förhållande till något annat spelar ingen roll i det här exemplet.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tänker att om objektet inte förflytta sig en planklängd under en planktidsenhet så har det stått helt stilla en stund...
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om den hänger 0 sekunder, står den inte still mellan de två rörelserna? I ögonblicket mellan upp och ned. Finns där inte en stund av stillastående?

Staffan
Du får ta Ulltand med dig över Åsnebryggan det hjälper både i din första fråga och denna. Ni får nog överge den gamla grekiska filosofins metodik att man genom det rätta rena tankearbetet kan rå på och nå någonstans i de här fallen.

Keld m.fl hjälper er ju förbi Zenon. Ulltand kan prata med Heisenberg som något kanske lite fel men ändå rätt ner mot 0 K. Sen kanske först och främst i nutid sånt som Mathias klipp ger som första steg på bron.

Jag är som jag hoppas en i grunden välvillig person så jag drar inga slutsatser mellan denna tråden och diverse relaterade till pandemin. Men glöm inte att "Grå min vän grå är all teori.....kunskapens träd......söta frukter".

Gott nytt på dig och givetvis Ulltand och alla andra också.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det vore enklare om hela världen och vetenskapen digitaliserades så man en gång för alla kunde enas om vad minsta enhet är.
Då slapp vi filosofera i sånt smått vi inte begriper.
 
B Bjober skrev:
Det vore enklare om hela världen och vetenskapen digitaliserades så man en gång för alla kunde enas om vad minsta enhet är.
Då slapp vi filosofera i sånt smått vi inte begriper.
Faktiskt läst (Tegmark tror jag )att det kunde det vara ett sätt att "hinta" om vi lever i en simulering eller inte. I en simulering skulle det finnas någon sorts digital botten för allt.

Tanken är då att ljus som färdas i vinkel i rummet skulle ta längre tid att nå en viss sträcka jämfört med ljus som råkar färdas optimalt.Vet inte om man kom vidare i detta experimentellt....
 
  • Haha
Bjober
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Faktiskt läst (Tegmark tror jag )att det kunde det vara ett sätt att "hinta" om vi lever i en simulering eller inte. I en simulering skulle det finnas någon sorts digital botten för allt.

Tanken är då att ljus som färdas i vinkel i rummet skulle ta längre tid att nå en viss sträcka jämfört med ljus som råkar färdas optimalt.Vet inte om man kom vidare i detta experimentellt....
Du tror inte att det på något sätt är vettigt att tälja sina första spån på vägen innan det går över i mer eller mindre grundade spekulationer? Visst är det kanske bra för att sälja någon bok eller medverka i poddar och klipp numera men knappast något som tillför frågorna i denna tråden och allt som ligger mellan dem och att på något vettigt sätt kunna bidra i såna spekulationer.

En sak du var inne på tidigare här tycker jag är intressant dvs varför ser du det som något nödvändigt att materia, molekyler måste ta sig ut via öppningen i kärlet ner mot 0 K så att det blir "tomt" och att du kopplar det mot tryck. Verkar som att du har andra definitioner av tryck, temperatur osv än de gängse som åtminstone hjälper mig och kanske Staffan mycket längre än vi behöver och önskar vid en första tankelek som kan följas av så många fler mer skarpsinniga.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du tror inte att det på något sätt är vettigt att tälja sina första spån på vägen innan det går över i mer eller mindre grundade spekulationer? Visst är det kanske bra för att sälja någon bok eller medverka i poddar och klipp numera men knappast något som tillför frågorna i denna tråden och allt som ligger mellan dem och att på något vettigt sätt kunna bidra i såna spekulationer.

En sak du var inne på tidigare här tycker jag är intressant dvs varför ser du det som något nödvändigt att materia, molekyler måste ta sig ut via öppningen i kärlet ner mot 0 K så att det blir "tomt" och att du kopplar det mot tryck. Verkar som att du har andra definitioner av tryck, temperatur osv än de gängse som åtminstone hjälper mig och kanske Staffan mycket längre än vi behöver och önskar vid en första tankelek som kan följas av så många fler mer skarpsinniga.

Du verkar inte vara helt påläst på toppfysikernas teorier. :)

Ja flera tunga namn inom fysiken har som mest troligt att vi sannolikt lever i en simulering. En hel del talar för det imo. Tegmark tror det dock inte men redovisar intressanta ståndpunkter i sin bok "Vårt matematiska universum" Du borde läsa den! Tegmark är inte främst författare utan den matematiker som bidragit stort till vår förståelse av att tolka mätningar av bakgrunsstråningen

Årets Nobelpristagaren i fysik Sir Roger Pennrose arbetar sedan länge med en teori att medvetandet är en kvantmekanisk process som uppstår genom vågfunktionens kollaps. Det leder vidare till en möjlighet att vår medvetanden går över till en annan dimension när vi dör rent vetenskapligt.

Säkert helt obegripligt för både dig och mig men jag dömer honom inte.
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
En sak du var inne på tidigare här tycker jag är intressant dvs varför ser du det som något nödvändigt att materia, molekyler måste ta sig ut via öppningen i kärlet ner mot 0 K så att det blir "tomt" och att du kopplar det mot tryck. Verkar som att du har andra definitioner av tryck, temperatur osv än de gängse som åtminstone hjälper mig och kanske Staffan mycket längre än vi behöver och önskar vid en första tankelek som kan följas av så många fler mer skarpsinniga.

Vi lämnar nu den makroskopiska välden och ger oss in i den mikroskopiska.

En partikel i rörelse kommer förr eller senare att hitta en bana som leder den ut ur cylindern. Om partiklarna utanför står stilla kommer ingen att hitta in.

Det skulle då i teorin leda till ett underskott av partiklar i tanken.

Min hypotes :)
 
Jag får nog lämna walk over Ulltand på något sätt "känns" det bäst så. Du får ha det så bra i simulationen.
 
GK100 GK100 skrev:
Jag får nog lämna walk over Ulltand på något sätt "känns" det bäst så. Du får ha det så bra i simulationen.

Du med så får vi hoppas på att ingen drar ur sladden!

Gott nytt år också!
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja flera tunga namn inom fysiken har som mest troligt att vi sannolikt lever i en simulering.
Nej nej nej nej och nej.

Kan du hitta någon tokstolle som tror det och kan lura vanliga människor till att det är sant? Ja.
Det finns folk som tror att jorden är platt också.
Och folk som tror att 5g bara finns för att någon överstatlig organisation ska kunna sprida covid nu när chemtrails inte riktigt gör jobbet.

Jag har uppfattat att TS ställt en seriös fråga kring hur grundläggande fysik fungerar - det är berömvärt att fråga och lära sig om det. Förstör inte denna tråd med konspiratoriskt dravel och pseudovetenskap.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det skulle då i teorin leda till ett underskott av partiklar i tanken.
Nej, pga du helt bortser från hur materian i kärlet samverkar med omgivande materia. Du ställer upp problemscenarier som är på tok för svåra för dig att reda ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.