K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Är det 270 kvm boyta eller inkl källare? Om du har källare är juden egentliga boytan 135 kvm. 1500 kvm tomt är en ok tomtstorlek. Då har du ju möjlighet att utforma den som du vill. Om ni ska ha barn så är ju ytan perfekt för att göra en lekavdelning med t.ex studsmatta gungor, sandlåda och klätterställning/lekhus. Och du kan odla grönsaker m.m.
Fördelen med hus är att man sköter sig själv och kan sprida underhållkostnader över tid. Man slipper få en omotiverad hyreshöjning i trynet. Men man måste också inse att det kräver lite insats från en själv.
Jag hänvisar till tv programmet i SVT där Anne Lundberg och Gert Wingårdh besöker nya husägare som bygger och renoverar hus. Det var ett ungt par som köpte en gammal skola, ett vrak, och renoverade denna helt utan några som helst byggkunskaper. Dom satte t.ex in fönster och göt en jättefin altan. Dom köpte nästan allt begagnat samt byggde en pool.
Kolla på det om du hittar det på SVT play. Dom hade lite hjälp av familjen men ingen av dom hade heller byggkunskaper. Wigårdh var mäkta imponerad av vad dom åstadkommit. Det går om man verkligen vill och tar en sak i taget. Felet många gör är att man börjar med allt samtidigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Välkommen till forumet. Den här tråden kommer nu fyllas med en stor mängd elaka kommentarer om att ”det borde ni tänkt på innan”.

Råd nummer 1: Skit i dom kommentarerna
Råd nummer 2: Det kommer säkerligen vara massor att göra och mycket som kommer dyka upp. Men ni kommer lära er. Ingen här var expert på hus innan de bott i hus. Man lär sig.
Råd nummer 3: Prata med din sambo om detta. Ni kommer klara det tillsammans.
Råd nummer 4: Låt det gå en tid. Allt eftersom ni kommer in i det så kommer ni lära er och bli mer bekväma
Råd nummer 5:
[bild]

Lycka till!

Sen, det är inte bara kul att bo i hus. Skulle det vara så att du/ni inte vill bo där längre så är det bara att sälja och byta boende.

Hej alla!

Verkligen, wow, vilket gensvar! Jag är väldigt tacksam för att ni alla tagit er tiden. Jag är helt ny på forumet, ny på forum överlag, och visste nog inte exakt vad jag sökte mer än att få sippra ut lite panik och eventuellt få höra andras upplevelser eller råd och tankar på vägen. Och det har jag verkligen fått! Ett särskilt tack till dig Ossian, som många redan påpekat - vilket otroligt bra svar! Redan genom ditt svar slutade det snurra lika fort i huvudet, verkligen tack!

Jag har varit iväg under helgen och läst löpande i tråden. Fler efterfrågar lite mer information kring det jag skrev om riskkonstruktioner. Huset är från tidigt 1900-tal med en tillbyggnad från sent 1990-tal. Ursprungshuset har krypgrund. Krypgrunden är torr. Både sommar och vinter, dock så har man vid någon renovering bytt bjälklaget mot cuprinolbehandlat bjälklag (cuprinol är besiktningsmannens gissning- men någon typ av tryckimpregnerat är det i alla fall). Vad gäller taket så är det ett plåttak som är lagt på ett eternittak, antagligen tidigt 1990-tal. Vad jag har förstått så kanske det inte finns så mycket för oss att göra utöver att hålla koll på fukt i krypgrund och i övrigt hoppas på det bästa. Eller finns det något mer vi borde göra nu?

Jag har pratat med min sambo och vi ska göra en lista som många tipsat om. Vi hade en sån lista inför flytten, men prioriteringar har skiftat lite nu.. En del i den paniken som emellanåt kommer är nog att det just nu hela tiden uppstår grejer som går sönder/kostar pengar som man hade hoppats på skulle hålla lite längre (vilket jag förstår säkert är vanligt). Vi har bokat in avloppsspolning och fåglarna tycks ha lämnat boet nu så vi ska upp med nät i helgen så det inte kommer nya bo under taket. Det går framåt med andra ord! Vad gäller poolen så nog tyvärr bekymren större där. Vi ska ha en poolfirma som kommer och kollar snart. Det är en gammal linerpool med oklar uppbyggnad men det tycks som ena väggen är dålig. Helt klart stressande men försöker ta ett steg i taket och börja med att få mer information.

Vill återigen tacka för att folk tagit sig tid och delat sina historier och upplevelser. Ger perspektiv och förhoppning!
 
  • Gilla
  • Älska
robert7539 och 19 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla!

Det går framåt med andra ord! Vad gäller poolen så nog tyvärr bekymren större där. Vi ska ha en poolfirma som kommer och kollar snart. Det är en gammal linerpool med oklar uppbyggnad men det tycks som ena väggen är dålig. Helt klart stressande men försöker ta ett steg i taket och börja med att få mer information.

Vill återigen tacka för att folk tagit sig tid och delat sina historier och upplevelser. Ger perspektiv och förhoppning!
Hej! Ang poolen - jag har varit med och renoverat min morsas gamla linerpool från början på 70-talet två gång inkl linerbyten. Första gången pga gammal och sliten och myror åt upp ett av hörnens träkonstruktion, andra gången knäckt sarg pga vatten ovanpå pressening och inget (utläckt) vatten under - det jag vill tipsa om är att inte prioritera en poolrenovering om ni har en massa andra saker som hänger över er som har med själva huset att göra. Om en sida har börjat kalva in i poolen behöver den en ordentlig överhalning och då kan ni lika gärna vänta ett år eller så. Vi grävde och snickrade själva så det var bara liner och plywood som kostade pengar förutom en sjuk massa grävning men även materialet tar en del stålar som kanske hade varit till större nytta någon annanstans. Men med det sagt är det er kåk och er pool och ni kommer få tips och råd här vad ni än stöter på i huslivet, stort lycka till (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
K Kajsala234 skrev:
Hej alla!

Verkligen, wow, vilket gensvar! Jag är väldigt tacksam för att ni alla tagit er tiden. Jag är helt ny på forumet, ny på forum överlag, och visste nog inte exakt vad jag sökte mer än att få sippra ut lite panik och eventuellt få höra andras upplevelser eller råd och tankar på vägen. Och det har jag verkligen fått! Ett särskilt tack till dig Ossian, som många redan påpekat - vilket otroligt bra svar! Redan genom ditt svar slutade det snurra lika fort i huvudet, verkligen tack!

Jag har varit iväg under helgen och läst löpande i tråden. Fler efterfrågar lite mer information kring det jag skrev om riskkonstruktioner. Huset är från tidigt 1900-tal med en tillbyggnad från sent 1990-tal. Ursprungshuset har krypgrund. Krypgrunden är torr. Både sommar och vinter, dock så har man vid någon renovering bytt bjälklaget mot cuprinolbehandlat bjälklag (cuprinol är besiktningsmannens gissning- men någon typ av tryckimpregnerat är det i alla fall). Vad gäller taket så är det ett plåttak som är lagt på ett eternittak, antagligen tidigt 1990-tal. Vad jag har förstått så kanske det inte finns så mycket för oss att göra utöver att hålla koll på fukt i krypgrund och i övrigt hoppas på det bästa. Eller finns det något mer vi borde göra nu?

Jag har pratat med min sambo och vi ska göra en lista som många tipsat om. Vi hade en sån lista inför flytten, men prioriteringar har skiftat lite nu.. En del i den paniken som emellanåt kommer är nog att det just nu hela tiden uppstår grejer som går sönder/kostar pengar som man hade hoppats på skulle hålla lite längre (vilket jag förstår säkert är vanligt). Vi har bokat in avloppsspolning och fåglarna tycks ha lämnat boet nu så vi ska upp med nät i helgen så det inte kommer nya bo under taket. Det går framåt med andra ord! Vad gäller poolen så nog tyvärr bekymren större där. Vi ska ha en poolfirma som kommer och kollar snart. Det är en gammal linerpool med oklar uppbyggnad men det tycks som ena väggen är dålig. Helt klart stressande men försöker ta ett steg i taket och börja med att få mer information.

Vill återigen tacka för att folk tagit sig tid och delat sina historier och upplevelser. Ger perspektiv och förhoppning!
Gällande listor så är det otroligt viktigt att man tillåter sig att låta de vara dynamiska, aktuella och inte för långa! Det gäller oavsett om det gäller att ytskicksrenovera ett rum eller ett 30 miljardersprojekt. Jag har hållit på med båda. Inre och yttre omständigheter påverkar och gör att man måste prioritera om och man måste ändra både budget och tidplan.

Men det är okej! Det måste få vara okej för annars går det inte!

En för lång attgöralista med alla möjliga punkter kan vara kontraproduktiv då det psykologiska gör att man känner att man ”inte hinner med något alls” oavsett hur mycket man faktiskt gör.

Sen går det inte alltid att prioritera rätt! Det vet man oftast efteråt men då får man lära till nästa gång!

Kämpa på!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tryckimpregnerat virke i krypgrunden, är ju inte lysande. Men det ser ut så på 100 000 tals hus. På de flesta går det bra. Problem kan uppstå om det blir varaktigt hög fukthalt. Det kan man i så fall åtgärda (en hel vetenskap om exakt hur man bäst åtgärdar).

man behöver skilja på denna kionstruktion och den på 70 talet vanliga konstruktionen dör man gjöt in tryckimpregnerade reglar i betongplatta direkt på mark. Betonplatta med 70 tals konstruktion är nästan alltid blöt. Och träet gjöts in utan fuktislering mellan betong och trä. Denna typ av konstruktion finns också på väldigt många hus, och har orsakat problem på väldigt många hus.

Tryckimpregnerat (beror på hur gammalt det är, man använder andra medel idag) utvecklar en obehaglig lukt om det varaktig utsätts för fukt eller vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla!

Verkligen, wow, vilket gensvar! Jag är väldigt tacksam för att ni alla tagit er tiden. Jag är helt ny på forumet, ny på forum överlag, och visste nog inte exakt vad jag sökte mer än att få sippra ut lite panik och eventuellt få höra andras upplevelser eller råd och tankar på vägen. Och det har jag verkligen fått! Ett särskilt tack till dig Ossian, som många redan påpekat - vilket otroligt bra svar! Redan genom ditt svar slutade det snurra lika fort i huvudet, verkligen tack!

Jag har varit iväg under helgen och läst löpande i tråden. Fler efterfrågar lite mer information kring det jag skrev om riskkonstruktioner. Huset är från tidigt 1900-tal med en tillbyggnad från sent 1990-tal. Ursprungshuset har krypgrund. Krypgrunden är torr. Både sommar och vinter, dock så har man vid någon renovering bytt bjälklaget mot cuprinolbehandlat bjälklag (cuprinol är besiktningsmannens gissning- men någon typ av tryckimpregnerat är det i alla fall). Vad gäller taket så är det ett plåttak som är lagt på ett eternittak, antagligen tidigt 1990-tal. Vad jag har förstått så kanske det inte finns så mycket för oss att göra utöver att hålla koll på fukt i krypgrund och i övrigt hoppas på det bästa. Eller finns det något mer vi borde göra nu?

Jag har pratat med min sambo och vi ska göra en lista som många tipsat om. Vi hade en sån lista inför flytten, men prioriteringar har skiftat lite nu.. En del i den paniken som emellanåt kommer är nog att det just nu hela tiden uppstår grejer som går sönder/kostar pengar som man hade hoppats på skulle hålla lite längre (vilket jag förstår säkert är vanligt). Vi har bokat in avloppsspolning och fåglarna tycks ha lämnat boet nu så vi ska upp med nät i helgen så det inte kommer nya bo under taket. Det går framåt med andra ord! Vad gäller poolen så nog tyvärr bekymren större där. Vi ska ha en poolfirma som kommer och kollar snart. Det är en gammal linerpool med oklar uppbyggnad men det tycks som ena väggen är dålig. Helt klart stressande men försöker ta ett steg i taket och börja med att få mer information.

Vill återigen tacka för att folk tagit sig tid och delat sina historier och upplevelser. Ger perspektiv och förhoppning!
Vad gäller fukt var det mitt största orosmoment efter senaste husköpet.

Min lösning var att köpa en Aqara-hub och en hel hög med temperatur- och luftfuktighetssensorer som ligger lite överallt i huset. Källaren, krypgrunden, vinden, garaget.

För ca 2000 kronor behövde jag aldrig vara orolig mer utan fick svart på vitt att allt är ok :)

https://www.kjell.com/se/varumarken...ta-hem/aqara-termometer-och-hygrometer-p51358

Tips nummer två är att skriva ut den meme som @Ossian K Olsson hade i inlägg nummer två. Varje gång det känns jobbigt, titta på den!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
vad glad att ni kan göra saker själva innan barn finns i bilden, njut av att göra projekt, men dela upp det, ta inte allt på en gång. gör en plan, ofta när besiktningsmän kommer in i bilden är sååå mycket akut och måste göras, vilket ofta inte är fallet, men se över tak, så det inte läcker, fungerar gamla kök och badrum, TA DEM SENARE. fokucera på "hatten och skorna", dvs tak och grund. sen jobbar ni på. Ni kommer värdesätta att bo lite utanför sen, låt det sjunka in.

och läs på ordentligt innan ni gör nåt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
LUGN.
Ta det nu bara LUGNT.

När vi äntligen köpte hus för snart 13 år sen hade jag så väldigt många stora planer. Strax blev det dock till att dra ner på ambitionerna radikalt, när jag började inse hur mycket allt kostar och vilken tid det tar.

Jag insåg också att jag i princip inte snickrat sen träslöjden, när jag var 15 år. En hel del energi gick åt till att acceptera att jag följaktligen måste börja på en 15-årings nivå, och inte kan jämföra mig med dem som kan mycket mer.

Men man växer med uppgiften.

Tackolov för Byggahus säger jag bara. Jag hade många och högst okunniga frågor på nybörjarnivå; vänliga själar här på forumet har gett helt ovärderlig hjälp genom åren. Att läsa på i div gör-det-själv-tidningar/nätsajter har också hjälpt.

På forumet kände jag mig dum som bara frågade och frågade; jag ville ju ge nåt tillbaka också. Så jag letade och letade efter om det ändå inte kunde finnas NÅGOT litet som jag kunde bidra med? Och si. Där var ju en fråga som handlade mer om ”mina” områden. Och en till. Och en till. Självförtroendet började gro.

Jag köpte en uppsättning av de vanligaste verktygen, billigaste sorterna, för jag tänkte att det så småningom kommer att visa sig vilka verktyg jag kommer att använda mer, och som mina krav stiger på. Det visade sig vara korrekt. Det gick att komma igång, vilket alltid är det svåraste.

Jag gjorde många, många fel, och gör så fortfarande. Inget av dem har dock hittills varit mer allvarligt än att klickgolvet i köket snart borde läggas om, eftersom jag la det längs med och inte på tvärs mot golvbrädorna 2010.

Varje fel man gör är antingen en nyttig lärdom eller en oavsiktlig avsikt. Det är mycket man kommer undan med genom att tänka att ”det var meningen att det skulle bli så”. Läropengar, lärotid. Allt handlar om att acceptera sig själv och bygga upp sina förmågor utifrån där man är idag.

Jag har också Arga Snickaren (med Anders Öfvergård) att tacka för det som var det genomgående temat i de programmen, som jag tittade mycket på i samband med husköpet: Sänk ambitionsnivåerna. Krångla inte till det. Prioritera, prioritera, prioritera. Satsa på ett drägligt familjeliv först och jacuzzi sen. Var snäll mot din egen och andras hälsa. Och viktigast av allt för mig som har ADD: Gör klart en sak i taget innan du börjar på nästa. Riv inte upp överallt så du blir sittandes i en byggarbetsplats som du inte orkar med.

Så småningom började det dyka upp frågor på forumet som jag själv fått svar på tidigare, antingen av vänliga Byggahusare och/eller genom att själv göra, göra fel, göra om, och till slut göra rätt. Plötsligt kunde jag ge goda råd åt andra — det hade jag aldrig trott. Självförtroendet inte bara började gro, det började titta upp genom myllan.

Och vem bryr sig om ifall väggen inne i sovrummet inte blev perfekt spacklad? Både den k. hustrun och jag brukar sova med stängda ögon. Problemet löst.

Vem ser att ett av ytterhörnen i hålkälslisten (ett ord jag f ö aldrig hört innan vi köpte hus) är fejkat och består helt av spackel, som jag format till så att det ser ut som ett ytterhörn, när mina tappra försök att geringssåga skändligen misslyckats?

Kan man spara oklippta delar av gräsmattan så får man en fin sommaräng som gör en stor tjänst åt bina, som just nu lider svårt, och utan vilka vi inte har några pollinerare och därmed ingen mat. Gör en insats för naturen och samhället och parkera gräsklipparen, och sitt sedan och njut av skapelsen iställen.

Dyra tapeter? Måla direkt på med färg.

Ett av de första jobben jag gjorde med hjälp av en kompis var att tillverka två massiva dörrar av MDF. Sakkunniga skulle säkert skaka på huvudena åt detaljerna. Men dörrarna sitter där än och gör vad de ska.

Man (oftast man) har ju huvet fullt med idéer och projekt som man ska genomföra vilket år som helst. Men under tiden går livet, och det ska i första hand levas, inte renoveras bort. So what om köket inte håller samma standard som i inredningsprogrammen på TV? Stommarna var ju friska, det visade sig gå att måttbeställa nya luckor efter några år, vips ser köket nytt ut, problemet löst.

Husbyggeri är inte något linjärt projekt med en början, en mitten, och ett slut. Det är ett kontinuum, ett cirkulärt tillstånd som man lever i, där nya utmaningar tillkommer och andra visar sig oviktiga och faller bort. Acceptera, gilla läget, krångla inte till det, sänk nivån.

Var snäll mot dig själv. Vårda kärleken. Vinn inte det perfekta huset till priset av att du förlorar sambon och/eller eventuella barn.

Skapa ett hem — bygg inte någon utställningslokal.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Du verkar vara en orolig själ!
Jag tror inte huset rasar än på ett tag så ta det lugnt och sätt dig in i en detalj i taget och undvik att tänka på allt på en gång.

Riskkonstruktionerna har säkert varit sedan huset var nytt och ändras inte över en natt för att ni blivit ägare. Be att få en genomgång med besiktningsföretaget vad de olika noteringarna innebär i praktiken och hur de behöver hanteras eller inte alls åtgärdas.
 
K Kajsala234 skrev:
Jag har pratat med min sambo och vi ska göra en lista som många tipsat om. Vi hade en sån lista inför flytten, men prioriteringar har skiftat lite nu.. En del i den paniken som emellanåt kommer är nog att det just nu hela tiden uppstår grejer som går sönder/kostar pengar som man hade hoppats på skulle hålla lite längre (vilket jag förstår säkert är vanligt).
Ett tips när det gäller listan: grovprioritera den, men sätt inga datum. Gör saker i den tid ni orkar och har råd med, omprioritera vid behov, ge er själv lite "dekompressionstid" ibland. Gör en grovskattning på hur lång tid saker tar (jag använder "minuter, timmar, dagar, veckor, månader, år" och gör inte något noggrannare än så). Jag prioriterar enlight "moscow"-modellen (must, should, could, won't), och ibland lägger jag på ett "akut".

Min lista har typ 500 poster, varav hälften är avklarade. Flera av de återstående väntar egentligen bara på "ska ändå göra något annat i det rummet" eller är "vill göra någon gång i framtiden".

Det är en kom-ihåg-lista, inte en "måste göra annars får jag ångest"-lista.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Personligen avskyr jag listor, beror säkert på att jag jobbar som PL på dagarna och ägnar all min tid åt att strukturera min och andras tillvaro så jag vill gärna slippa det på fritiden. Min sambo däremot älskar listor :crysmile: så han gör listor i smyg som han plockar saker att göra från utan att drabba mig med helheten. Men jag har ett annat knep - vi kör ett ”måste”-projekt och ett ”vill”-projekt parallellt. Dvs när det är dags att måla kåken (hatar målning) ägnar vi några veckor åt det men då anlägger vi även en ny rabatt eller bygger en altan (älskar att snickra och trädgårdera) eller nått annat kul samma sommar. Senaste året har vi ägnat åt att bygga ett fritidshus (maniskt roligt) men också släppt fram lite underhåll på huset samt siktar på att släcka iallafall några surdegar i form av projekt som inte riktigt kommit i mål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla!

Verkligen, wow, vilket gensvar! Jag är väldigt tacksam för att ni alla tagit er tiden. Jag är helt ny på forumet, ny på forum överlag, och visste nog inte exakt vad jag sökte mer än att få sippra ut lite panik och eventuellt få höra andras upplevelser eller råd och tankar på vägen. Och det har jag verkligen fått! Ett särskilt tack till dig Ossian, som många redan påpekat - vilket otroligt bra svar! Redan genom ditt svar slutade det snurra lika fort i huvudet, verkligen tack!

Jag har varit iväg under helgen och läst löpande i tråden. Fler efterfrågar lite mer information kring det jag skrev om riskkonstruktioner. Huset är från tidigt 1900-tal med en tillbyggnad från sent 1990-tal. Ursprungshuset har krypgrund. Krypgrunden är torr. Både sommar och vinter, dock så har man vid någon renovering bytt bjälklaget mot cuprinolbehandlat bjälklag (cuprinol är besiktningsmannens gissning- men någon typ av tryckimpregnerat är det i alla fall). Vad gäller taket så är det ett plåttak som är lagt på ett eternittak, antagligen tidigt 1990-tal. Vad jag har förstått så kanske det inte finns så mycket för oss att göra utöver att hålla koll på fukt i krypgrund och i övrigt hoppas på det bästa. Eller finns det något mer vi borde göra nu?

Jag har pratat med min sambo och vi ska göra en lista som många tipsat om. Vi hade en sån lista inför flytten, men prioriteringar har skiftat lite nu.. En del i den paniken som emellanåt kommer är nog att det just nu hela tiden uppstår grejer som går sönder/kostar pengar som man hade hoppats på skulle hålla lite längre (vilket jag förstår säkert är vanligt). Vi har bokat in avloppsspolning och fåglarna tycks ha lämnat boet nu så vi ska upp med nät i helgen så det inte kommer nya bo under taket. Det går framåt med andra ord! Vad gäller poolen så nog tyvärr bekymren större där. Vi ska ha en poolfirma som kommer och kollar snart. Det är en gammal linerpool med oklar uppbyggnad men det tycks som ena väggen är dålig. Helt klart stressande men försöker ta ett steg i taket och börja med att få mer information.

Vill återigen tacka för att folk tagit sig tid och delat sina historier och upplevelser. Ger perspektiv och förhoppning!
Förstår att det kan kännas överväldigande. Förutom många goda råd om att ta en sak i taget, försöka se saker för vad det är, dvs något som kanske eventuellt behöver fixas på sikt, tänker jag att det kan vara bra förhålla sig nyanserat till begreppet "riskkonstruktion", som flera redan har varit inne på.

Det innebär inte att något är fel eller någonsin kommer att bli fel, eller öht behöver åtgärdas. Det är en formulering som besiktningsmän/kvinnor använder med syfte att tydligt visa att de har gjort sitt jobb och därmed slippa ta ansvar för fel som skulle kunna uppstå längre fram.

En jämförelse är själva livet, som på många sätt är en "riskkonstruktion", där vi alla slutar i jorden. Det innebär ju inte att vi alla ständigt blir sjuka och ligger på vårt yttersta. När fel på grundkonstruktioner av den typ du har eventuellt uppstår så är det också en långsam process, med många, ofta rätt billiga, alternativ på åtgärder under resans gång. Om bjälklaget inte är ruttet idag t ex och har funnits där ett antal år, så är sannolikheten att det kommer att ruttna de närmaste åren sannolikt väldigt liten. Innan det kan ni se lite ytligt mögel, känna doft etc, och kan reagera då.

Men skit i att någon har valt att kalla det för "riskkonstruktion". Det säger inget om vilka problem ni kommer få eller inte få i framtiden. Och lycka till!

(Vi bodde själva i ett 70-talshus med extremt många riskkonstruktioner, sutteräng med nedgjutna ruttna reglar i bottenplattan och mögel på innertaket. Där växte två barn upp som nu lever som lyckliga vuxna. Efterhand fixade vi till delar av det och trivdes bra under tiden.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla,

Jag har precis köpt hus efter många års drömmande av hus. Jag och min sambo har tillträtt huset här i vår och alla de förhoppningar jag haft om hur det skulle vara har helt grusats. Jag känner att jag varit alldeles för naiv när vi köpt hus. Ingen av oss kan något om hus och huset behöver genomgående renoveras, om inte nu, så inom snar framtid (löpande - inte på en gång). Min sambo har mer intresse för att göra lite renoveringar själv medan jag känner lite panik över att inte ha kontroll. Någon riktig buffert har vi inte heller. Vi har relativt sett goda inkomster, men även här känner jag att vi har varit naiva. Det finns även riskkonstruktion i såväl tak som grund. Rädd för att ingen kommer vilja köpa det av oss om vi skulle behöva/vilja sälja.

Hittills har det bara uppstått problem, dåliga fönster, fel på poolen, stopp i avlopp, flera fågelbon under taket och fågelspillning precis överallt. Både tomt och hus är större än vad vi har behov för (1500 kvm tomt samt 270 kvm hus). Det är bara vi två men med planering att skaffa familj, men nu är jag helt matt av att jag inte trivs alls i huset då det är alldeles för stort känner jag och då känns det helt fel att skaffa fler och större åtaganden. Även läget oroar mig, då det ligger lite utanför staden (med cykelavstånd). Det är fint och lantligt, men det kanske inte passar känner jag.

Sammantaget har vi köpt oss ett stort åtagande, såväl i tid som i ekonomi, i en ansträngd ekonomi på ett makroplan. Samtidigt vet jag att jag är priviligierad som ens har möjligheten att köpa hus och får dåligt samvete för att jag inte känner mer tacksamhet.

Finns det några goda råd att ge från er som har lite mer erfarenhet av att äga och bo i hus? Jag försöker ändra min inställning, och finns det något annat sätt att tänka på det här så tar jag tacksamt emot även tips på detta. Kan man ändra uppfattning om huset efter lite tid?
Ta det lungt i båten! Det låter som en helt normal "köpa hus" reaktion. Buyers remorse! Saker och ting tar säkert orimlig mentala dimensioner. Riskkonstruktioner finns i alla hus förr eller senare. Det är bara en term för "så gjorde vi förr och nu tror vi att vi vet bättre"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bj00rn Bj00rn skrev:
Riskkonstruktioner finns i alla hus förr eller senare. Det är bara en term för "så gjorde vi förr och nu tror vi att vi vet bättre"
Exakt. Det betyder inte "Det ligger en tidsinställd bomb här!!!", det betyder "Det finns bättre sätt att göra det idag. Men, man har gjort på det sättet under lång tid, och det har funkat rätt bra, så låt det vara och gör annorlunda om ni ändå är där och donar, och håll ett öga på det, just in case.".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kajsala234 skrev:
Hej alla!

Verkligen, wow, vilket gensvar! Jag är väldigt tacksam för att ni alla tagit er tiden. Jag är helt ny på forumet, ny på forum överlag, och visste nog inte exakt vad jag sökte mer än att få sippra ut lite panik och eventuellt få höra andras upplevelser eller råd och tankar på vägen. Och det har jag verkligen fått! Ett särskilt tack till dig Ossian, som många redan påpekat - vilket otroligt bra svar! Redan genom ditt svar slutade det snurra lika fort i huvudet, verkligen tack!

Jag har varit iväg under helgen och läst löpande i tråden. Fler efterfrågar lite mer information kring det jag skrev om riskkonstruktioner. Huset är från tidigt 1900-tal med en tillbyggnad från sent 1990-tal. Ursprungshuset har krypgrund. Krypgrunden är torr. Både sommar och vinter, dock så har man vid någon renovering bytt bjälklaget mot cuprinolbehandlat bjälklag (cuprinol är besiktningsmannens gissning- men någon typ av tryckimpregnerat är det i alla fall). Vad gäller taket så är det ett plåttak som är lagt på ett eternittak, antagligen tidigt 1990-tal. Vad jag har förstått så kanske det inte finns så mycket för oss att göra utöver att hålla koll på fukt i krypgrund och i övrigt hoppas på det bästa. Eller finns det något mer vi borde göra nu?

Jag har pratat med min sambo och vi ska göra en lista som många tipsat om. Vi hade en sån lista inför flytten, men prioriteringar har skiftat lite nu.. En del i den paniken som emellanåt kommer är nog att det just nu hela tiden uppstår grejer som går sönder/kostar pengar som man hade hoppats på skulle hålla lite längre (vilket jag förstår säkert är vanligt). Vi har bokat in avloppsspolning och fåglarna tycks ha lämnat boet nu så vi ska upp med nät i helgen så det inte kommer nya bo under taket. Det går framåt med andra ord! Vad gäller poolen så nog tyvärr bekymren större där. Vi ska ha en poolfirma som kommer och kollar snart. Det är en gammal linerpool med oklar uppbyggnad men det tycks som ena väggen är dålig. Helt klart stressande men försöker ta ett steg i taket och börja med att få mer information.

Vill återigen tacka för att folk tagit sig tid och delat sina historier och upplevelser. Ger perspektiv och förhoppning!
Poolen är ju inte nödvändig för husets funktion, så stressa inte med den. Ni kan väl tömma den och täcka över den med vad man nu täcker över pooler med (ingen aning vad, har aldrig haft pool) så att ingen ramlar i och slår sig, sen kan ni ta tag i det när ni har samlat lite ork.

Det är nämligen det som är tricket med gamla hus: ta lite i taget. Om något läcker eller riskerar att fatta eld (sprakande el-ledningar t.ex) bör man lappa ihop det eller stänga av det så snart som möjligt, men annars tar man det i det tempo man orkar med. Vi hade ena badrummet i förra huset avstängt i ett år för att vattenledningen dit började läcka och vi inte hade tid/ork att planera renovering på en gång. I nuvarande huset löser en av spisplattorna jordfelsbrytaren om ugnen är på samtidigt, så vi har tejpat över vredet. Vi vet var elfelet sitter och det är inte brandfarligt, så det har inte varit prioriterat att fixa det. Köksrenovering är äntligen bokad till augusti, nästan tre år efter att spisplattan började krångla ;)

Man ska även komma ihåg att njuta av det som finns och det man har fixat. Vi äter t.ex. frukost ute nästan varje dag under sommaren. Plattorna på uteplatsen är sneda så man får hitta rätt läge för bord och stolar, men vi har fin morgonsol och mycket fågelkvitter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.