E EllinorLag skrev:
Nej, enligt "loggen" så kontaktade kommunen min pappa 2013 och frågade om han byggt en ny bastu/eldstad, varpå han svarade att han bara byggt ut den gamla bastun som stod på ungefär samma plats...
Jo men vad är sannolikheten att nån handläggare på kommunen bevakat ärendet i flera år eller minns just detta... Nej det är tips.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo men vad är sannolikheten att nån handläggare på kommunen bevakat ärendet i flera år eller minns just detta... Nej det är tips.
Men dem ska ju skrivas in i loggen... (i alla fall enligt min bror som blev anmäld av sin granne för att han bytte färg på fasadbrädor inom detaljplanerat område)
De kanske såg chansen när det var ny ägare? För det får de ju veta, när en fastighet byter ägare...
 
E EllinorLag skrev:
Men dem ska ju skrivas in i loggen... (i alla fall enligt min bror som blev anmäld av sin granne för att han bytte färg på fasadbrädor inom detaljplanerat område)
De kanske såg chansen när det var ny ägare? För det får de ju veta, när en fastighet byter ägare...
Vad ska skrivas in i loggen? Tips? Kan du lägga upp en bild på loggen så jag förstår vad det är?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad ska skrivas in i loggen? Tips? Kan du lägga upp en bild på loggen så jag förstår vad det är?
Tydligen allt som händer i ärendet... Det är listat per år och detta är från 2017
Dokumentutdrag med diarienummer, händelsedatum, eldstadsbesiktning, kommun, rubrik, postlista och samhällsbyggnadsförvaltningens namn.

Nästa logg är från 2020 där de kontaktat mig angående samma ärende
 
E EllinorLag skrev:
Tydligen allt som händer i ärendet... Det är listat per år och detta är från 2017
[bild]

Nästa logg är från 2020 där de kontaktat mig angående samma ärende
Det är absolut inte säkert att ett tips skrivs in här. Det kan mycket väl hända utan.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är absolut inte säkert att ett tips skrivs in här. Det kan mycket väl hända utan.
Enligt min bror som haft med kommunen att göra så skrivs tipsen in. Du ser ju att de loggar inkommande samtal.
Jag bor i en mindre kommun i norra Sverige.
 
E EllinorLag skrev:
Enligt min bror som haft med kommunen att göra så skrivs tipsen in. Du ser ju att de loggar inkommande samtal.
Jag bor i en mindre kommun i norra Sverige.
Det är garanterat väldigt varierande vad som "loggas". Tänk t.ex. på Göteborg.
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är absolut inte säkert att ett tips skrivs in här. Det kan mycket väl hända utan.
Menar du att kommunens kontakter med allmänheten inte alltid diarieförs? Jag är chockad!
 
P pmd skrev:
Menar du att kommunens kontakter med allmänheten inte alltid diarieförs? Jag är chockad!
Det du borde vara chockad över är att det fanns någon här som det behövde förklaras för.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
Det där med husvagnar och andra små lådor på hjul är väl om det funkar bra eller skit verkar vara beroende på hur man svarar när det kommer frågor om ens "olovliga bygggnad"..
svarar man att den står bra där den har hjul under så hjälper inte det utan det är fortfarande samma fel

Det man ska göra enligt tiny house folket är ju tydligen att svara borttagen och lägg med en bild i mailet så läggs ärendet ner då den är borta och då helst körd utanför ens mark. till grannen räcker. och om dom mot alla odds inte nöjer sig med bilden utan kommer ut är det bra om den fortfarande är borta eller står på motsatt sida tomten eller liknande men man kan bevisa att den varit av tomten. då hamnar kommunens personal i en svår sits att komma åt problemet och självklart använder man sin låda med hjul som husvagn ibland som efterfordon såklart. Sen är det bara att se vem som tröttnar först och se till att placera den så olika att det är tydligt att den flyttats. gärna med tydlig bild som visar borta

Samma funkar ju på husvagnar båtar osv men man får helst inte ställa på samma plats då det är för stor risk att nån tror att den inte flyttad och därmed är en "ny förseelse"

vissa kommuner försöker ju hårdare än andra att få bort långtidsparkerade husvagnar som bara är bort när det klagas och sen kommer hem igen och det var väl nån kommun som förlorade i rätten för ägaren kunde bevisa att det som kommun anser är en olovlig byggnad inte finns kvar på platsen längre

Sen är det klart att plintgrund och två oanvändbara hjul ditspikade inte löser problemet utan den måste vara flyttbar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.