Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min fantasi har också kommit till den slutsatsen. Men det är en cunning plan som kräver 10 års väntan på preskription så inte så där jätteelegant...

Man skulle kunna fundera på att t ex MÖD eller HD i framtiden bestämmer sig för att tidigare bygglovspliktiga komplementbyggnader som har uppförts utan lov skulle kunna hindra uppförande av friggebodar och attefallshus. Men jag har inte sett något sådant. Det är nog dock inte vara helt främmande för rättsapparaten. T ex har HD beslutat att ett en- och tvåbostadshus som har tagits i bruk som ett sådant utan bygglov och där 10 år har passerat så att åtgärden har preskriberats inte kan vara en grund för att få uppföra friggebod och attefallsåtgärder. Har man en svartbyggt bostadsbyggnad så får man alltså inte utföra dessa åtgärder, först måste man få bygglov i efterhand.
Här är väl skillnaden att det anses inte finnas något bostadshus och kravet för de bygglovsbefriade byggnaderna är att det gör det då de bara får uppföras i anslutning till detta. Bara för att man inte längre kan kräva rättning gör det ju inte att det olovliga bygget är lovligt dvs har omvandlats till bostadshus. Jag antar att det i detta fall rör sig om att få slutbesked men det samma skulle ju kunna gälla verksamhetslokal som omvandlats till bostad tänker jag? (vet inte om det finns någon motsvarande 10år preskriberings tid där).
 
  • Gilla
Jompan71
  • Laddar…
Det är inte bara avstånd till tomtgräns som är problem här. Du skrev också att friggeboden står intill huset. Friggeboden måste vara en separat byggnad. Den får inte stå kloss mot huvudbyggnaden. Det är oklart hur långt ifrån den måste stå men antagligen minst en meter.
 
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Här är väl skillnaden att det anses inte finnas något bostadshus och kravet för de bygglovsbefriade byggnaderna är att det gör det då de bara får uppföras i anslutning till detta. Bara för att man inte längre kan kräva rättning gör det ju inte att det olovliga bygget är lovligt dvs har omvandlats till bostadshus. Jag antar att det i detta fall rör sig om att få slutbesked men det samma skulle ju kunna gälla verksamhetslokal som omvandlats till bostad tänker jag? (vet inte om det finns någon motsvarande 10år preskriberings tid där).
När den här praxisen kom till fanns inget slutbesked om jag minns rätt. Det är ett rätt nytt påhitt. Tar detta med kronologin från minner nu så måste kollas upp.
 
Friggeboden står placerad så att det är ca en meter mellan hus och friggebod.
Inom detaljplanerat område. Uppförd ca 1.5 år sen

Det där med att placera den på ett underrede med hjul har jag funderat på men att döma av artiklar som jag har läst så är det inte lovligt det heller.

Men då kommer nästa fråga.

Vad händer om jag placerar en förrådscontainer på min tomt intill tomtgräns? Bygglov/anmälan på sådant också?
 
Claes Sörmland
B bozze4evigt skrev:
Vad händer om jag placerar en förrådscontainer på min tomt intill tomtgräns? Bygglov/anmälan på sådant också?
Ja, det räknas också som en byggnad enligt definitionen i PBL. En kortare tid kan den stå utan bygglov.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Precis, vilket får min fantasi att arbeta.

OM man bygger en "friggebod", och medvetet placerar den 10 cm för nära gatan. Något som förhoppningsvis ingen upptäcker. Då har man ju ingen friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. Då borde man senare , efter 10 år kunna bygga en riktig friggebod någonannanstans på tomten. Svartbygget är preskriberat.
Javisst, och om man inte vill ha tråkigheter och extrakostnader får man se till att flytta in boden på laglig plats innan man upptäcks.
B bozze4evigt skrev:
Friggeboden står placerad så att det är ca en meter mellan hus och friggebod.
Inom detaljplanerat område. Uppförd ca 1.5 år sen

Det där med att placera den på ett underrede med hjul har jag funderat på men att döma av artiklar som jag har läst så är det inte lovligt det heller.

Men då kommer nästa fråga.

Vad händer om jag placerar en förrådscontainer på min tomt intill tomtgräns? Bygglov/anmälan på sådant också?
Tillfälligt lär du ju kunna parkera ett fordon som bil,husvagn,båttrailer eller en container på platsen, men om det handlar om en längre uppställning behöver du bygglov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B bozze4evigt skrev:
Friggeboden står placerad så att det är ca en meter mellan hus och friggebod.
Inom detaljplanerat område. Uppförd ca 1.5 år sen

Det där med att placera den på ett underrede med hjul har jag funderat på men att döma av artiklar som jag har läst så är det inte lovligt det heller.

Men då kommer nästa fråga.

Vad händer om jag placerar en förrådscontainer på min tomt intill tomtgräns? Bygglov/anmälan på sådant också?
Det är samma problem med en container. Är det inte enklare att följa de regler som finns? Alltså att placera byggnaden på ett lovligt ställe?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bozze4evigt skrev:
Har uppfört en friggebod på 14kvm på tomten. Uppförd som bygglovsbefriad byggnad men inte placerad minst 4,5m från tomtgräns.

Friggeboden står intill huset men också intill tomtgräns, dvs inte 4,5m ifrån tomtgränsen.
Friggeboden uppförd på prickad mark.
Intill tomtgränsen finns en gång- och cykelväg, dvs inte någon granne som jag kan "fråga snällt" om.

Någon har nu sett till så att kommunen fått nys om detta och jag har fått brev i brevlådan.

Nu har jag möjlighet till inkomma med ett yttrande.

Att jag har oddsen emot mig är ju rätt så klart, men vad bör jag göra här näst för att det ska bli så lätt som möjligt för mig och om det är möjligt att undkomma sanktionsavgiften.

Tips, råd?
Hej....Gör ett försök att få bort den prickade marken om den inte fyller någon funktion. Det finns mycket gammal prickad mark som ligger kvar helt i onödan
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
B bozze4evigt skrev:
Friggeboden står placerad så att det är ca en meter mellan hus och friggebod.
Inom detaljplanerat område. Uppförd ca 1.5 år sen

Det där med att placera den på ett underrede med hjul har jag funderat på men att döma av artiklar som jag har läst så är det inte lovligt det heller.

Men då kommer nästa fråga.

Vad händer om jag placerar en förrådscontainer på min tomt intill tomtgräns? Bygglov/anmälan på sådant också?
Varför är det inte ok med hjul och en trekant på gaveln (långsamtgående fordon) ? Då kan du flytta den varje dag 30 cm om du vill. Vet folk som gjort och varit helt ok.
 
  • Gilla
joppe joppe
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Varför är det inte ok med hjul och en trekant på gaveln (långsamtgående fordon) ? Då kan du flytta den varje dag 30 cm om du vill. Vet folk som gjort och varit helt ok.
Vi vet ju inte ens om TS kan flytta boden och om så är fallet behövs inte LGF skylt på egen tomt såvitt jag vet. Inte heller lär upprepade små flyttar ta bort behovet av bygglov.
 
Jag hade en granne förut som smällde upp ett till hus på sin tomt precis på tomtgränsen helt utan bygglov eller samtycke från grannarna. Det anmäldes till kommunen som vad jag förstod även ansåg det vara ett svartbygge så det skulle rivas, men gubben gjorde sig okontaktbar och kunde aldrig delges och fick aldrig rivningsföreläggandet.

Så huset står där än idag, 20 år senare...

Jag träffade en av delgivningsmännen som frågade om gubben och jag sa att han är ju pensionär och hemma hela tiden så jag förstod inte hur dom inte lyckats. Han sa att ingen svarar när man knackar på...

Så det verkar ju inte vara så svårt att göra som man vill, det är bara att strunta i kommunen...
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Ockupanten och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Aajnor Aajnor skrev:
Varför är det inte ok med hjul och en trekant på gaveln (långsamtgående fordon) ? Då kan du flytta den varje dag 30 cm om du vill. Vet folk som gjort och varit helt ok.
LGF skylt är för fordon. Det finns undantag för båtkärror tror jag, men knappast för byggnader på hjul…
 
F fribygg skrev:
Vi vet ju inte ens om TS kan flytta boden och om så är fallet behövs inte LGF skylt på egen tomt såvitt jag vet. Inte heller lär upprepade små flyttar ta bort behovet av bygglov.
Behöver inte bygglov för att ställa släp, bil eller husvagn på platsen så därför kan du med hjul på boden även flytta den därför behövs inte bygglov på boden heller.
 
Aajnor Aajnor skrev:
Behöver inte bygglov för att ställa släp, bil eller husvagn på platsen så därför kan du med hjul på boden även flytta den därför behövs inte bygglov på boden heller.
Behövs bygglov om man ska permanent uppställa husvagn, så hjul på ett svartbygge som grannarna redan stör sig på lär inte vara rätt lösning.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Behövs bygglov om man ska permanent uppställa husvagn, så hjul på ett svartbygge som grannarna redan stör sig på lär inte vara rätt lösning.
Vad är det du inte förstår, det är ju ingen permanent uppställning när du har hjul på släp, bil eller vad du vill och kan flytta den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.