A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tom…
Är det en bra granne annars ?
ett handslag på att nästa gång driver jag det rätt in i kaklet med en tydlig röst.sedan bygger ni en vänskaplig relation istället
 
Redigerat av moderator:
Claes Sörmland
X Xanthopteryx skrev:
Det hänger ju på just det aktuella fallet.
Kanske är det som så att man nu saknar ett resligt träd som just tack vare miljön och sin reslighet passar in väl och därmed kan ersättas med ett likvärdigt, alltså högt och resligt träd, så kan man ju helt enkelt köpa en ny tall på 8 meter. Detta kan ju anses vara likvärdigt med den 12-meters som försvann.
Är det en krokig särskilt formad så blir det en annan sak, om man inte hittar just ett likvärdigt krokigt särskilt formad.
Allt detta är snårigt utan juristers hjälp, och lägg därtill att det kan finnas restriktioner hos kommunen för vad som får fällas och inte fällas.
Jag tycker definitivt att man åtminstone kan kosta på sig en polisanmälan särskilt nu när det är en firma som ligger bakom, och yrka på något rimligt skadestånd. Söker man runt lite så verkar det rimligt med 10-15.000 kronor.

Men svårt att avgöra i varje enskilt fall såhär. Inga bilder finns, varken före eller efter och mycket är subjektivt.
Jag läser inte alls HD på det sättet utan det känns hemkokt. Om du är jurist eller inte lär inte påverka denna bedömning. Men visst kan man tänka sig extrema och udda enskilda fall. Men vad TS har berättat så är detta inte ett sånt fall utan en ordinär uppväxt tall nära fastighetsgränsen mellan två obebyggda tomter som tydligen inte påverkar värdet på fastigheten i någon större grad.

Om det finns bestämt i detaljplanen att marklov krävs för trädfällning så är det en helt separat fråga som regleras via PBL och dess tillsyn. Låt oss inte röra in detta i den civilrättsliga frågan. Det är helt parallella frågor med olika parter.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, som i trådens fall, ett spontansått träd som har fått utvecklats fritt över många år och därmed inte kan ersättas med ett likvärdigt på samma sätt som ett relativt nyplanterat skolat träd.
Vad får Dig att anta att det inte skulle gå att flytta dit ett likvärdigt träd?
 
Claes Sörmland
Håkan Lundberg Håkan Lundberg skrev:
Vad får Dig att anta att det inte skulle gå att flytta dit ett likvärdigt träd?
HDs skrivningar i sina domskäl. Se inlägg #110.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
Man kan inte bara klampa in hos granne och fälla träd eller göra andra tilltag. Man kan heller inte förvänta att det finns en prislista för sådana tilltag.

Jordabalken reglerar lagar gällande fastigheter.

Viktiga parametrar saknas: vad hände innan han gav sig på trädet? Har ni talats vid i sak? Är er gemensamma tomtgräns utsatt och tydlig? Var stod trädet i förhållande till tomtgränsen.

Det kan vara ett led i tidigare händelser, eller vad grannen tänkt sig hitta på framöver. Du kanske får fler överraskningar?!
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är man riktigt lurig så betalar först grannen skadeståndet vilket innebär ett de facto erkännande och sen görs anmälan till polisen. Men sen var den grannrelationen död. Grannen tänker sig säkert att betalningen ska göra att denne går fri från skadegörelsemålet.
Känns ju lite som den grannrelationen är död sedan grannen gick in på någon annans tomt och började kapa träd utan lov..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS har förtydligat att det inte var grannen som fällt något träd utan en markentreprenör som klantade sig gällande var fastighetsgränsen gick mellan två obebyggda tomter.
OK, då skulle jag nöjt mig med att säga att nästa gång entreprenör skulle ut så ska han gå igenom bättre med entreprenör och höra av sig till TS innan så man vet nåt är på G. Om nåt ska riktas mot nån är det ju mot entreprenören isåfall, då är det ju bättre göra genemsam sak med grannen och att de tillsammans kommer fram till hur entreprenören kan gottgöra. Om TS nu vill få dit ett annat liknande träd...
 
F FruNilsson skrev:
Man kan inte bara klampa in hos granne och fälla träd eller göra andra tilltag. Man kan heller inte förvänta att det finns en prislista för sådana tilltag.

Jordabalken reglerar lagar gällande fastigheter.

Viktiga parametrar saknas: vad hände innan han gav sig på trädet? Har ni talats vid i sak? Är er gemensamma tomtgräns utsatt och tydlig? Var stod trädet i förhållande till tomtgränsen.

Det kan vara ett led i tidigare händelser, eller vad grannen tänkt sig hitta på framöver. Du kanske får fler överraskningar?!
Läs inlägg #79 så kanske du ändrar ditt svar…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F Fordd skrev:
Känns ju lite som den grannrelationen är död sedan grannen gick in på någon annans tomt och började kapa träd utan lov..
Läs inlägg #79 så kanske du ändrar ditt svar…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs inlägg #79 så kanske du ändrar ditt svar…
Ok, det var ju en helt annan sak. Det blir lite svårt att läsa 100 inlägg innan man svarar på något 😎
 
  • Wow
  • Arg
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F Fordd skrev:
Ok, det var ju en helt annan sak. Det blir lite svårt att läsa 100 inlägg innan man svarar på något 😎
Antingen läser du allt eller försök låta bli att svara.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 10 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Antingen läser du allt eller försök låta bli att svar
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Antingen läser du allt eller försök låta bli att svara.
Mjah. Jag gör som jag gör. Och gör du som du gör. Så slipper du komma här och ge mig order.
 
  • Arg
ajn82
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs inlägg #79 så kanske du ändrar ditt svar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs inlägg #79 så kanske du ändrar ditt svar…
Nej, det förändrar inget; grannen är markägare med strikt ansvar, inklusive för entreprenörer och det ingår i miljöbalken att man ska skydda intilliggande fastighet vid arbeten/åtgärder som kan påverka/skada grannfastigheten.
 
Nu vet bättre till nästa gång. En tråd kan svänga fort… Bit ihop om det känns jobbigt att bli rättad, livet går vidare…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu vet bättre till nästa gång. En tråd kan svänga fort… Bit ihop om det känns jobbigt att bli rättad, livet går vidare…
Inga problem för min del. Jag kommer nog att fortsätta kommentera baserat på vad jag tycker och tänker i fortsättningen också. Det är såvitt jag sett inte förbjudet. Och det känns inte alls jobbigt att bli rättad. Så allt gott. :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.