X
A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tom…
Kolla exempelvis på en sådan här sida, vad det kostar att köpa och sedan plantera ett nytt flera meter högt träd.
https://www.vdberk.se/trad/pinus-sylvestris/
 
Claes Sörmland
Håkan Lundberg Håkan Lundberg skrev:
Detta gäller väl, om, och endast om, det fällda trädet inte kan ersättas med ett likvärdigt?
Precis, som i trådens fall, ett spontansått träd som har fått utvecklats fritt över många år och därmed inte kan ersättas med ett likvärdigt på samma sätt som ett relativt nyplanterat skolat träd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är det inte kommuner utan domstol som skipar rätt i det här landet, så vare sig kommuner kräver ersättning för återplantering eller ej får du nog backa upp ditt påstående med ett faktiskt rättsfall som bryter med HD:s åtta år gamla praxis.

Att det kan finnas undantag för alléer och vissa utpräglade parkträd håller om jag minnss rätt domen öppet för – så det du har att presentera är alltså exempel på tall, björk, gran, sälg, rönn eller liknande.
Min egen erfarenhet är en värdering enligt Alnarpsmodellen 2:2
Det jag sett i domar är att det jämkas.
Etableringskostnad och återställningskostnad lägger i alla fall jag åt sidan.
Men när grannen vill ta bort träd på min tomt, träd som ger min tomt karaktär. Träd vi bygger koja i och fäster hängmatta i är jag inte ovillig. Jag vill bara ha trädets värde.
 
  • Tabell med trädvärdering inkluderar stamomkrets, vitalitet, kommentarer och kostnadskalkyler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Iveto
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommentarerna om att bränna relationen med grannen, det är väl för bövelen grannen som satt sig själv i den sitsen!
Jo men man kan nyttja det till sin fördel. Om man inte tycker skadan är så stor så kan man ju tvinga fram lite extra dåligt samvete genom att vara extra snäll.
 
Claes Sörmland
X Xanthopteryx skrev:
Kolla exempelvis på en sådan här sida, vad det kostar att köpa och sedan plantera ett nytt flera meter högt träd.
[länk]
Som utgångspunkt satte HD stopp för relevansen av detta 2015 i och med att det är ett träd som har fått utvecklas fritt under många år. Relevant text från domskälen:

Svensk text om ersättning vid avverkade träd och påverkan på fastighetsvärde. Juridisk facklitteratur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://lagen.nu/dom/nja/2015s199
 
  • Gilla
bisamråtta och 2 till
  • Laddar…
C
Den här skadan är ersättningsbar från entrepenörens försäkring,om han har någon.... Före 2015 hjälpte jag en person som drabbats på samma sätt som TS...Motpartens försäkringsbolag betalade 100.000: i skadestånd för den skadelidandes fastighets nedsatta värde p.g.a. trädfällning på den skadelidandes mark .

Då rörde det sig om ett skapat kalhygge runt/på tre fjärdedelar på den skadedrabbades mark....den drabbade fastigheten vart av med lite avverkningsbar skog och diverse "bonnskog"...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
En sann historia som jag känner till är att en nybliven villaägare fällde några 200-åriga tallar och omvandlade då sin tomt till en med fin utsikt över Mälaren. Böterna på hundratusen gjorde då att totalpriset på fastigheten blev 12,1 miljon istället för 12,0. Värdet på fastigheten steg säkert med mer än 0,1 miljon?! Här känns det som om lagstiftningen behöver ändras på något sätt, så att man inte belönas för att begå lagbrott.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Iveto Iveto skrev:
Det måste markeras med ett högre skadestånd än tänkt då det måste markeras att det inte var OK handling och viktigast av allt för förhindra framtida gärningar från grannen som kan tro att det är OK och gör så igen.
Du blandar nog ihop skadestånd och böter. Skadestånd är till för att täcka den skada man har lidit.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att det är jävligt fräckt att göra så här, om man bara låter det passera så är risken att grannen fortsätter ta sig friheter. Om det gjorts av misstag och grannen är ångerfull, trädet inte var väldigt kärt skulle jag nog låtit det passera. Om grannen var nonchalant, gjort det med avsikt och man kunde tro att det kunde hända igen skulle jag vara hårdare. Förslaget att betala säg 10.000 till välgörande ändamål tycker jag var bra, då förstår grannen att du inte vill sko sig samtidigt som han även förstår att han inte kan göra detta igen utan konsekvens. Att bara be om 500 spänn är ju som att be om att 10 träd till åker ned (om det finns fler träd som skymmer sikten).
 
  • Gilla
Iveto
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Om inte trädet hade varit mig väldigt kärt hade jag nog nöjt mig med att få grannen till punkten att han är villig att betala något, sedan låta det vara. Ni ska ju träffas över staketet imorgon också.
Kanske räcker det med att han kapar upp stammen till ved åt dig?

Lite beror det förstås på situationen i övrigt också, anledningen till att trädet togs ner, er relation tidigare osv.
Fem tusen.
 
X Xanthopteryx skrev:
Kolla exempelvis på en sådan här sida, vad det kostar att köpa och sedan plantera ett nytt flera meter högt träd.
[länk]
Fem tusen.
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Håller med om att det är jävligt fräckt att göra så här, om man bara låter det passera så är risken att grannen fortsätter ta sig friheter. Om det gjorts av misstag och grannen är ångerfull, trädet inte var väldigt kärt skulle jag nog låtit det passera. Om grannen var nonchalant, gjort det med avsikt och man kunde tro att det kunde hända igen skulle jag vara hårdare. Förslaget att betala säg 10.000 till välgörande ändamål tycker jag var bra, då förstår grannen att du inte vill sko sig samtidigt som han även förstår att han inte kan göra detta igen utan konsekvens. Att bara be om 500 spänn är ju som att be om att 10 träd till åker ned (om det finns fler träd som skymmer sikten).
TS har förtydligat att det inte var grannen som fällt något träd utan en markentreprenör som klantade sig gällande var fastighetsgränsen gick mellan två obebyggda tomter.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
Jag hade gjort likvärdig skada ^2 typ gjort kaffeved av grannens altan, tagit bort en vägg eller dyl… en vägg går ju trots allt betydligt fortare att fixa än ett mångårigt träd…
 
Johnny Apell Johnny Apell skrev:
Jag hade gjort likvärdig skada ^2 typ gjort kaffeved av grannens altan, tagit bort en vägg eller dyl… en vägg går ju trots allt betydligt fortare att fixa än ett mångårigt träd…
Jag håller med - Make War Not Love ;) Grannar är för speciellt intresserade lol
 
X
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som utgångspunkt satte HD stopp för relevansen av detta 2015 i och med att det är ett träd som har fått utvecklas fritt under många år. Relevant text från domskälen:

[bild]

[länk]
Det hänger ju på just det aktuella fallet.
Kanske är det som så att man nu saknar ett resligt träd som just tack vare miljön och sin reslighet passar in väl och därmed kan ersättas med ett likvärdigt, alltså högt och resligt träd, så kan man ju helt enkelt köpa en ny tall på 8 meter. Detta kan ju anses vara likvärdigt med den 12-meters som försvann.
Är det en krokig särskilt formad så blir det en annan sak, om man inte hittar just ett likvärdigt krokigt särskilt formad.
Allt detta är snårigt utan juristers hjälp, och lägg därtill att det kan finnas restriktioner hos kommunen för vad som får fällas och inte fällas.
Jag tycker definitivt att man åtminstone kan kosta på sig en polisanmälan särskilt nu när det är en firma som ligger bakom, och yrka på något rimligt skadestånd. Söker man runt lite så verkar det rimligt med 10-15.000 kronor.

Men svårt att avgöra i varje enskilt fall såhär. Inga bilder finns, varken före eller efter och mycket är subjektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.