Tack!

Jag är inne på att bygga ett Attefall med pool i och värmepump. Styrningen borde inte vara några större problem då den bör ha någon form av styrning med tempgivare.

Skall ta och kolla in poolforumet! Tack för tipset!
 
Frågade min installatör av nibes luft vatten om man skulle kört poolvärme via pannan men han avrådde och sa att en extern poolluftvärmepump är bättre anpassad för användningsområdet och mer effektivt.
 
Jag talade med Bosch representanter för inte så länge sedan och han hade inget emot att sätta en växlare och köra poolen mot en L/V pump. I mitt fall blir det två pumpar om jag skall ha en enbart för poolen då den inte kan värma poolhuset.
 
Givetvis hade han inte det. Dubbelt så stor investering för dig med sämre cop antagligen......:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis hade han inte det. Dubbelt så stor investering för dig med sämre cop antagligen......:)
När jag talat med säljare av pool prylar så har alla de sagt att pool VP inte funkar när det blir under 5 ute så då måste jag ändå köra annan värme halva året. Med en vanlig L/V pump, golvvärme och växlare för poolen så håller den pool och poolhus frostfritt hela året.

Eller har jag missat något?
 
R Robert-san01 skrev:
När jag talat med säljare av pool prylar så har alla de sagt att pool VP inte funkar när det blir under 5 ute så då måste jag ändå köra annan värme halva året. Med en vanlig L/V pump, golvvärme och växlare för poolen så håller den pool och poolhus frostfritt hela året.

Eller har jag missat något?
Varför ska du hålla poolen ”uppvärmd” på vintern för?
Om du dessutom har golvvärme i huset så kör du ju lågtemp-system idag och det klarar aldrig att värma en pool genom en värmeväxlare. Då behöver pumpen jobba betydligt mer än vad den gör idag, med högre temperaturer och försämrat COP.
 
Nej, det är nog jag som missat att du ska ha varmt på vintern, ursäkta. Det förändrar förstås läget.
 
D Dave13 skrev:
Varför ska du hålla poolen ”uppvärmd” på vintern för?
Den ska ju byggas i en Attefallare.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den ska ju byggas i en Attefallare.
Ja, men han ska ju bara hålla det frostfritt. Vem vill bada då?
 
D Dave13 skrev:
Ja, men han ska ju bara hålla det frostfritt. Vem vill bada då?
För att inte utrustningen (filter, pumpar mm) skall frysa sönder och det är inte bra att kallställa isolerad byggnad med garanterad fukt från insidan.
 
R Robert-san01 skrev:
För att inte utrustningen (filter, pumpar mm) skall frysa sönder och det är inte bra att kallställa isolerad byggnad med garanterad fukt från insidan.
Ja, men tömmer du filter och pumpar och håller ”poolhuset” frostfritt så behöver du ju inte värma vattnet.
Vilken vattenvolym pratar vi om?
 
D Dave13 skrev:
Ja, men han ska ju bara hålla det frostfritt. Vem vill bada då?
Vi badar året runt !

Se inlägg #10 och dess länkar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-jag-vaelja-foer-spabad.303407/
3:e vintern vi kör nu håller 40˚C nu och 35˚ på sommaren värmer med Fjärrvärme skitbilligt. Badar nästan varje dag.

Uppvärmd badtunna utomhus i snötäckt trädgård med trätrall och vinterväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vi badar året runt !

Se inlägg #10 och dess länkar.
[länk]
3:e vintern vi kör nu håller 40˚C nu och 35˚ på sommaren värmer med Fjärrvärme skitbilligt. Badar nästan varje dag.
Har väl ingenting med pool att göra.
 
D Dave13 skrev:
Ja, men tömmer du filter och pumpar och håller ”poolhuset” frostfritt så behöver du ju inte värma vattnet.
Vilken vattenvolym pratar vi om?
Ca 23kbm bör det bli. Tanken är att nästan hälften väggarna skall vara glas/skjutpartier.
 
L Leif i Skåne skrev:
Vi badar året runt !

Se inlägg #10 och dess länkar.
[länk]
3:e vintern vi kör nu håller 40˚C nu och 35˚ på sommaren värmer med Fjärrvärme skitbilligt. Badar nästan varje dag.
Ja, men fjärrvärme ger ju helt andra förutsättningar. När det är som kallast ute är fjärrvärmen som varmast. Med en värmepump är det tvärtom.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.