Fotografen skrev:
Det är precis så behörighetssystemet är tänkt att bli efter ändringen, behörighet tilldelas efter teoretiskt och praktiskt prov och alla ska ha behörighet, "yrkesmannainstitutet" tas bort.
Praktikkravet tas bort för lågspänning upp till 1 kV.
När sker dessa ändringar?
Man kanske skulle omskola sig (y)
 
Vet inte men Elsäkerhetsverkat har lämnat in förslaget till regeringen, allt finns att läsa på Elsäkerhetsverkets sida.
 
fgo skrev:
När sker dessa ändringar?
Man kanske skulle omskola sig (y)
Hoppas att det går igenom, för det kan vara bra att få lite papper/körkort på de enklare nivåerna :D
 
Grymt! Det lär öka antalet säkra installationer. Idag görs installationer av tex obehöriga snickare. Kan dessa få behörighet på ett enkelt sätt kommer de att skaffa den och säkerheten ökar.
 
Mja, du ska ju avlägga ett teoretiskt och praktiskt prov är det meningen och avsikten är ju att de som jobbar med el ska ha de kunskaper som krävs för att klara provet dvs olika kategorier elyrkesmän. Övriga ska nog utbilda sig lite först, det är inte, hoppas jag, fråga om någon lågnivåbehörighet!
 
jsiei97 skrev:
Jag menar hur många samtycker med att man får lov att köra lastbil utan körkort?
Jag känner faktiskt till fall där nån blivit stoppad körandes C-kort-krävande lastbil men bara hade B-kort, och polisen såg mellan fingrarna dels för att lastbilen låg precis över gränsen för C-kort, för att föraren lyckades argumentera att lasten inte vägde så mycket att fordonet faktiskt var lastat såpass att det vägde över 3,5 ton (gränsen mellan B/C-kort) och dessutom var det på 80-talet vilket vad jag förstått bara var nåt decenium efter att gränsen mellan B-kort och C-kort sänkts.

Apropå behörighet o.s.v., har det inom elbranschen någonsin gjorts någon behörighetskravändring som resulterat i att folk fått en ökad behörighet enbart efter att någon annan (t.ex. arbetsgivare) intygat att de redan kan något som det ändrats/införts behörighetskrav på?
Jämför detta med B/C-kort, när viktgränsen sänktes så kunde de som bara hade B-kort med hjälp av intyg från någon som ägde ett fordon som fick ändrad gräns få C-kort utan något egentligt prov med motiveringen att de länge kört ett fordon som efter ändringen kräver C-kort...



Vad gäller allmänhetens åsikt om diverse brott så skulle jag nog säga att brott eller kanske än mer brottslingar som "passar in" i nån slags sammanhang oftast anses okej. Därför ser villaägare det inte som nåt större problem att en annan villaägare hempular med sånt som man egentligen enligt lag måste anlita hantverkare för att fixa. Apropå körkort så kan man väl jämföra med att ju längre ute på landet man kommer desto lättare ses det på körkortkravet. Jag har höjt en del på ögonbrynen när jag långt ute i skogarna sett att t.ex. en 12-åring har sin "egen" gammal volvo 140 att köra runt med på gården, själv utan uppsikt o.s.v....
 
Det är väl generellt bra att det finns lagar och regler och krav....om än det ibland kan vara petitesser i vissa människors tycke som reglerats....men jag menar vad är alternativet? Fritt fram för alla att göra saker efter eget sunt förnuft....nja...det känns väl sådär ändå?!
Det må vara olika regler inom EU's länder men synen på säkerhet är väl generellt sett kanske mer homogen inom EU än på vissa andra håll i världen, se t.ex. min post tidigare idag om "Värsta elkopplingarna" http://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-115.html#1712
Tur inte Indien är med i EU eller vad säger ni??
 
Visst är det bra att det finns regler, men reglerna bör hänga med hur folk i verkligheten agerar (i de fall folks agerande faktiskt inte ställer till problem - t.ex. den som gör hempulinstallationer som faktiskt håller lika god säkerhet som om en behörig elektriker gjort jobbet).

Det är egentligen ett rätt allvarligt problem att folk slentrianmässigt bryter mot mer eller mindre "allvarliga" lagar eftersom det skapar ett samhälle där invånarna har låg respekt för lagar i allmänhet, och då ligger det nära till hands att fuska på fler sätt. Jämför "piratkopieringsdebatten" där forskare/professorer o.s.v. uttalat sig om problemen med att kriminalisera något som halva befolkningen sysslar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.