Säkringarna i stickpropparna är väl till för att skydda apparaten, inte installationen i väggen. Behöver inte apparaten skydd så är det antagligen inget krav på säkring.
 
Jag har aldrig sett en UK-stickpropp utan säkring. Jag har iofs inte sett jättemånga stickproppar. Jag vet inte ens om det finns stickproppar med tillhörande kabel för burkar som drar 30-40A...

För en liten väggvårta så kan säkringen kanske vara en kretskortsmonterad grej.
 
fgo skrev:
Av vilken anledning får man inte dra kabel själv i Sverige? Har elektriker för lite att göra ;-)
Jag kan inte se någon fara i att dra FK-kabel från dosa A till dosa B.
Elektriker-facket är väldigt starkt i Sverige.

Det är därför det finns en massa krav på att det är en el-firma som gör jobbet, det har inte så mycket med säkerhet att göra.

Man hade lika gärna kunnat tänka sig ett system med licens, som man skaffar på liknande samma sätt med körkort för bil,buss,lastbil.

Dvs vem som helst kan köpa den officiella kursiltitteraturen och träna, sedan ta "körlektioner" med en yrkesman för att avsluta med 2st prov per nivå, ett teoretiskt och ett praktiskt.

Hade varit bättre med ett system som utbildar hemmapularna så dom hade fått mer kunskaper, vilket i sin tur förmodligen hade skapat ett system där man inte ser mellan fingrarna när folk utan kunskap gör jobb dom inte borde göra.

Jag menar hur många samtycker med att man får lov att köra lastbil utan körkort?

Dagens system finns bara till så man kan utse en svarte petter om något går fel, inte för att sprida kunskap till så många som möjligt.
 
mycke_nu skrev:
Säkringarna i stickpropparna är väl till för att skydda apparaten, inte installationen i väggen. Behöver inte apparaten skydd så är det antagligen inget krav på säkring.
Standarden för brittiska stickkontakten heter BS 1363. I standarden är det ett krav att det sitter en säkring i stickkontakten. Det kan säkert finnas kontakter utan säkring men då är de inte godkända.
 
Villket SKITSNACK att det skulle vara facket som hindrar privatpersoner att dra el själva. Det är elsäkerhetsverket som "betsämmer". Och det är i nästan alla fall arbetsgivarparten som har behörighet INTE dom som arbetar som elektriker och är anslutna till elektrikerförbundet. Snacka om att vara ute och cyckla.
 
Är du säker på att el-facket inte sitter på elsäk och bestämmer?

Du ska bara veta vilken makt elfacket har. Nästan lite skrämmande mafia varning över dem ... :what:

Tänk om el-facket kommer och jagar dig nu för ditt uttalande. :D
 
Så här tror jag att det är:

Anledningen till att vi har hårda regler i Sverige är historisk? Vi var helt enkelt ute väldigt tidigt och skapade lagar och regler.

När jag gick i gymnasiet på 70-talet så fick jag lära mig att vi i Sverige hade världens hårdaste regler på elkraftområdet. När vi gick med i EU har jag för mig att reglerna lättade en aning.

Att olika länder har olika regler även inom EU är väl inte så konstigt. Arbetet för att skapa enhetliga regler har helt enkelt inte nått lika långt som till exempel inom trafiken.
 
Ett skäl till kravet på anställningsförhållande bottnar i, vad jag förstått, elektricitetens barndom där en by betjänades av ett lokalt kraftverk. Man ville då försäkra sig om att den som utförde elinstallationer var förtrogen med det kraftverket, området och dess lokala regler.
 
spik99 skrev:
Villket SKITSNACK att det skulle vara facket som hindrar privatpersoner att dra el själva. Det är elsäkerhetsverket som "betsämmer". Och det är i nästan alla fall arbetsgivarparten som har behörighet INTE dom som arbetar som elektriker och är anslutna till elektrikerförbundet. Snacka om att vara ute och cyckla.
Visst är det märkligt att ha ett system där alla elektriker inte behöver bevisa att dom vet vad dom sysslar med, det räcker med att ha en kollega på företaget som går i god för att dom förmodligen vet vad dom sysslar med.

Sen har du missat att detta sker i två steg, facket och företagen har båda påverkat elsäkerhetsverket att ha ribban onödigt hög, (det ligger i bådas intresse).

Vi kan ta ett praktiskt exempel, varför måste man ha behörighet för montera saker som VP-rör och dosor? :confused:
 
Därför att det krävs en viss insikt i
- kretslösningen
- placering av rör och dosor med tanke på yttre påverkan som t.ex genomspikning och värme.
- utförandet så att det går att få igenom en dragfjäder.
- och kanske nåt mer.

Dock inte värre än att det skulle gå att läsa sig till på några kortfattade A4-sidor.
 
spik99 skrev:
Villket SKITSNACK att det skulle vara facket som hindrar privatpersoner att dra el själva. Det är elsäkerhetsverket som "betsämmer". Och det är i nästan alla fall arbetsgivarparten som har behörighet INTE dom som arbetar som elektriker och är anslutna till elektrikerförbundet. Snacka om att vara ute och cyckla.
Facket är av tradition starkt i Sverige och under många år var facket och regeringen samma politiska parti. Under den tiden tillkom huvuddelen av dessa regler.
På gott och ont.
 
Bo.Siltberg skrev:
- kretslösningen
- placering av rör och dosor med tanke på yttre påverkan som t.ex genomspikning och värme.
- utförandet så att det går att få igenom en dragfjäder.
- och kanske nåt mer.
Det enda som lagstiftaren rimligen kan ha någon synpunkt på när det gäller behörighet är saker som påverkar säkerheten. Av dessa exempel är det bara genomspikning och värme som påverkar säkerheten.
 
Nu är även den här tråden på väg att bli en diskussion om behörighetssystemet. Det är uppenbart en fråga som berör. Tråden handlar om huruvida det skiljer inom EU.

Du är klok som en bok Bo:

Bo.Siltberg skrev:
Dock inte värre än att det skulle gå att läsa sig till på några kortfattade A4-sidor.
Det är förtroendeingivande när en person som sitter på "monopolet" törs erkänna att det egentligen är svaga säkerhetsmässiga skäl till just denna del av regelverket och att andra lösningar skulle kunna förbilliga en del av byggandet.

Ett av boverkets tydligaste direktiv i regleringsbrevet är att förbilliga eller åtminstone bibehålla byggkostnaderna vid byggande. Jag antar att något liknande inte varit med i elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem, eller?
 
Hur ser det ut i stort inom EU då?
Får man göra mer som gds eller har de flesta krav på att man skall anlita sakkunnig för det?
 
jsiei97 skrev:
Man hade lika gärna kunnat tänka sig ett system med licens, som man skaffar på liknande samma sätt med körkort för bil,buss,lastbil.
Det är precis så behörighetssystemet är tänkt att bli efter ändringen, behörighet tilldelas efter teoretiskt och praktiskt prov och alla ska ha behörighet, "yrkesmannainstitutet" tas bort.
Praktikkravet tas bort för lågspänning upp till 1 kV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.