Har sagt det innan och säger det igen:
Jag bryter aldrig med huvudbrytaren.
Bättre att ta mätarsäkringarna...
 
U Uffe A skrev:
Har sagt det innan och säger det igen:
Jag bryter aldrig med huvudbrytaren.
Bättre att ta mätarsäkringarna...
Kan inte passdelarna bli brända av det?
 
Mikael_L
O Oliver Eriksson skrev:
Jag skulle råda till att ta dit en elektriker så snart som möjligt för att kika på den där huvudbrytaren. Det finns risk för varmgång och i slutändan stor brandfara om den glappar.

Man ska alltid bryta strömmen genom JFB och inte huvudbrytaren. Speciellt inte den gamla under din central som det står "Kundens strömbrytare" på.
Om inte annat så kommer den naturligtvis välja att haverera på julafton kl 15:30, och den joureleketriker som ni får ut efter 2 timmar i telefon kommer kosta sjutusen spänn.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Q quilding skrev:
Kan inte passdelarna bli brända av det?
Om man först stänger av huvudbrytaren så är det ingen risk. :crysmile: :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Q quilding skrev:
Kan inte passdelarna bli brända av det?
Ta dem snabbt och distinkt då är det inga problem.
Om en säkring i ditt mätarskåp går, ringer du då till nätägare och ber denne att bryta i kabelskåpet så att du kan byta din säkring?
 
U Uffe A skrev:
Ta dem snabbt och distinkt då är det inga problem.
Om en säkring i ditt mätarskåp går, ringer du då till nätägare och ber denne att bryta i kabelskåpet så att du kan byta din säkring?
Nej, jag har en brytare i mätarskåpet. Den fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det har du, men den sitter efter säkringarna
 
U Uffe A skrev:
Det har du, men den sitter efter säkringarna
Men den förhindrar ju ändå att det ligger last på huvudsäkringarna om man bryter och det var väl det denna sidodiskussion gick ut på.
 
5
Alltid bra att motionera brytare då och då, oavsett storlek. Å likaså testa jfb iaf minst en gång om året (y)
 
5
Dock ska man vara försiktig om man har en äldre som inte har motionerats på ett tag om man inte står redo att kunna byta den direkt :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.