Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist skrev:
Att plocka ner kalendern om en tjej ber om det, tycker jag är självklart som jag skrivit tidigare.
Men om jag vill ha en pirellikalender i garaget har jag väldigt svårt att förstå hur jag kan vara en sunkig tänkande mansgris.
Det är trams.
Lika mycket trams är det att man inte skulle kunna få kalla sin käresta för kärring vid goda vänners lag t.e.x.
Det gäller bara att ha känslan när eller var man kan sätta upp sin kalender eller när när man kallar sin käresta för kärring.

Det värsta är väl när präktigt folk kliver in och tycker och tänker hur folk ska agera och tror sig veta hur alla ska bete sig.
Det är människor med problem.
Om du tycker att det är OK att sätta upp en pin-up kalender och att kalla frun för kärring så är det upp till dig. Men då får du nog också leva med att en hel del inte delar dina åsikter och reagerar på ditt beteende. Du kan knappast styra vad folk tycker men känns det lättare för dig att avfärda alla personer som inte delar dina åsikter som präktiga eller människor med problem så får du väl göra det.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Om du tycker att det är OK att sätta upp en pin-up kalender och att kalla frun för kärring så är det upp till dig. Men då får du nog också leva med att en hel del inte delar dina åsikter och reagerar på ditt beteende. Du kan knappast styra vad folk tycker men känns det lättare för dig att avfärda alla personer som inte delar dina åsikter som präktiga eller människor med problem så får du väl göra det.
Jag är fullt medveten om vi alla har olika åsikter vilket jag tycker är bra och jag respekterar det.
Jag försöker inte styra någon i den här frågan, däremot styr jag mig själv och rättar mig efter omgivningen jag befinner mig i för det aktuella tillfället.
 
Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Jag tycker snarare att de som anser sig ha rätt att hålla på hursomhelst och anser sig kränkta när någon annan upplyser vederbörande om att de beter sig som stenåldersnötter, och att man då tycker att ens personliga frihet blir begränsad, är de som har problem. Propagerar man sen dessutom för åsiktsstyrning i andra frågor blir både dubbelmoralen, godtyckligheten och trovärdighetsbristen väldigt stor.
Stalkers är också människor med problem som med ny lag behöver styras :D.

Vem känner sig kränkt i den här frågan? Knappast jag, och jag hoppas verkligen inte att du kallar den kvinnliga eleven på båten för nöt för är du ute på både hal och tunn is herr Timmelstad.:)

Kom med lite sakliga inlägg istället när du ändå lägger ner tid på att skriva.

Självklart måste man i vissa frågor behöva styra folk på ett eller annat sätt.
Eller syftar du på av vi ska ha anarki eller bli outlaws allihopa?

I den här frågan tycker jag att det borde vara fritt fram att hänga upp en pirellikalender i ett garage. Men som jag påpekat tidigare bör man göra dessa "syndiga" saker med sunt förnuft.
 
Redigerat:
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Varje sunt tänkande människa borde väl själv fatta hur märklig (sunkig!) argumentationen mot tjejen i fråga ter sig men samtidigt får man en nyttig påminnelse om hur illa det är ställt bland vissa personer och (yrkes-)grupper i samhället.
Det var väl rätt onödigt att skriva yrkesgrupper ... q(;^;)p
Idioter hittar man trots allt överallt, man behöver inte gruppera ihop dessa på något annat vis.

Hela frågan är egentligen ett stort chefsproblem, eller chefsmisslyckande, tycker jag.
Personalen ska inte tjafsa om sådant här sinsemellan, utan det ska finnas chefskap som hanterar sådant här. Helst förutser problem innan och jobbar proaktivt istället för reaktivt.

Skulle jag vara chef skulle jag direkt sätta ner foten, berätta att på denna arbetsplats har vi professionell personal, professionellt bemötande och en professionell arbetsplats.
Pin-up kalendrar är inte av det slaget.

Möjligen skulle jag aldrig kunna vara kapten på en båt, så illa ställt må det möjligtvis vara. :O
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Hela frågan är egentligen ett stort chefsproblem, eller chefsmisslyckande, tycker jag.
Personalen ska inte tjafsa om sådant här sinsemellan, utan det ska finnas chefskap som hanterar sådant här. Helst förutser problem innan och jobbar proaktivt istället för reaktivt.

Skulle jag vara chef skulle jag direkt sätta ner foten, berätta att på denna arbetsplats har vi professionell personal, professionellt bemötande och en professionell arbetsplats.
Pin-up kalendrar är inte av det slaget.

Möjligen skulle jag aldrig kunna vara kapten på en båt, så illa ställt må det möjligtvis vara. :O
Kloka ord, och så fungerar det nog trots allt på 99,9 % av arbetsplatserna idag, så problemet är nog inte så jättestort egentligen:).
 
I just detta fallet tror jag inte kapten är medveten om att det finns en dispyt pga av kalendern.
Jag tror nog att han/hon utan att tveka en sekund skulle se till att den togs ner om det uppdagades, normalt sunt ledarskap.
 
sommarstrom skrev:
En elev som beter sig på det sättet på ett fartyg kommer förmodligen aldrig att bli accepterad av resten av besättningen, speciellt om det handlar om ett lastfartyg med liten besättning.
Visst är det sorgligt.
 
S
För en utomstående är det säkert sorgligt, men för oss som jobbar ombord är det livsviktigt med sammanhållning ombord för våran egen säkerhet.
Btw, Kapten vet säkert om dispyten, men han vet också att en däckslärling inte har nåt i maskin att göra.
 
sommarstrom skrev:
För en utomstående är det säkert sorgligt, men för oss som jobbar ombord är det livsviktigt med sammanhållning ombord för våran egen säkerhet.
Btw, Kapten vet säkert om dispyten, men han vet också att en däckslärling inte har nåt i maskin att göra.
Sammanhållning behövs i alla grupper som jobbar ihop och det sämsta är om det finns konflikter typ denna.
Om sammanhållningen beror på ett gäng gubbar som står o flåsar framför en kalender så är något fel.

Då en övervägande del av Sveriges befolkning inte har gamla gamla snuskgubbevärderingar så gäller detta säker även på båten. Mao så är det nog inte bara tjejen som skulle bli glad utan större delen av personalen skulle se ledarskapet positivt.
 
S
Nimajneb skrev:
Sammanhållning behövs i alla grupper som jobbar ihop och det sämsta är om det finns konflikter typ denna.
Om sammanhållningen beror på ett gäng gubbar som står o flåsar framför en kalender så är något fel.

Då en övervägande del av Sveriges befolkning inte har gamla gamla snuskgubbevärderingar så gäller detta säker även på båten. Mao så är det nog inte bara tjejen som skulle bli glad utan större delen av personalen skulle se ledarskapet positivt.
Som vanligt drar du en massa förutfattade meningar, då du tror att det bara gäller en kalender. Problemet är att det kommer en lärling och försöker styra, till på det över en avdelning där hon inte har behörighet att vistas.
 
Tråden handlar om det är ok att hänga upp en snuskgubbe kalender trots att den inte uppskattas av alla på arbetsplatsen
 
Exploatering av unga snygga kroppar är knappast något som bara snuskgubbar är roade av. Bläddra i några typiska flick- eller tonårstidningar så får ni se både det ena och det andra!
 
Hej !

Vill tacka er så hemskt mycket för dom oerhört inspirerande och ibland rent ut sagt riktigt rörande inläggen i denna heta debatt!!! Det känns tryggt att veta hur otroligt fina och präktiga medmänniskor som finns ute i stugor och torp.

Vill med detta ge er alla en riktigt stor bamsekram!!!

J P-A


PS. Kalendern sitter fortfarande uppe... om det var någon som undrade
 
Thomas Lundquist skrev:
Stalkers är också människor med problem som med ny lag behöver styras :D.

Vem känner sig kränkt i den här frågan? Knappast jag, och jag hoppas verkligen inte att du kallar den kvinnliga eleven på båten för nöt för är du ute på både hal och tunn is herr Timmelstad.:)

Kom med lite sakliga inlägg istället när du ändå lägger ner tid på att skriva.

Självklart måste man i vissa frågor behöver styra folk på ett eller annat sätt.
Eller syftar du på av vi ska ha anarki eller bli outlaws allihopa?

I den här frågan tycker jag att det borde vara fritt fram att hänga upp en pirellikalender i ett garage. Men som jag påpekat tidigare bör man göra dessa "syndiga" saker med sunt förnuft.
Min fru var med och jobbade med förarbetet till lagen om stalkningsförbud, jag har full koll på vad det innebär, oroa dig inte ;)

Nu är det plötsligt självklart att man måste styra folk i vissa frågor? Men inte vad det gäller jämställdhet, diskriminering och kanske lite allmänt jävla vett och hyfs?

Sen är ju inte frågan egentligen "kalender på båt/i garage" utan har att göra med förlegade värderingar, osynliga arbetsplatsstrukturer och annat som en hel del individer (företrädelsevis medelålders män, förvånande nog...) betraktar som allt från tjafs, larv, nonsens till hot och intrång i deras vardag.

Bara det mossiga argumentet om att man på en båt måste tolerera mer för att man lever ihop en länhre period saknar logik för mig. Ska man ha högre tolerans mot dumheter med någon man ska vistas runt länge. Jag skulle ju säga att det motsatta snarare bör råda.
 
Mikael_L skrev:
Hela frågan är egentligen ett stort chefsproblem, eller chefsmisslyckande, tycker jag.
Personalen ska inte tjafsa om sådant här sinsemellan, utan det ska finnas chefskap som hanterar sådant här. Helst förutser problem innan och jobbar proaktivt istället för reaktivt.
#17 d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.