Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det spelar ingen roll, känner sig någon kränkt oavsett om det är naket eller ej så sitter den som satt upp kalendern i skiten.
 
Noseone skrev:
Det spelar ingen roll, känner sig någon kränkt oavsett om det är naket eller ej så sitter den som satt upp kalendern i skiten.
Visst är det så, och det är moralpanik upphöjt i tio.
 
SOCKEPLAST skrev:
För skojs skull; hur många killar här känner sig jättekränkta av bilder på killar med bar överkropp?
En personlig känsla är att glo på bilder ligger mer för män än kvinnor, samt att objektifiering av kroppen har drabbat kvinnor mer än män genom åren. Vilket måhända innebär att se bilder på nakna eller utmanande kvinnokroppar är mer stötande för kvinnor, än det är för män att se på nakna manskroppar.
 
bonnier skrev:
En personlig känsla är att glo på bilder ligger mer för män än kvinnor, samt att objektifiering av kroppen har drabbat kvinnor mer än män genom åren. Vilket måhända innebär att se bilder på nakna eller utmanande kvinnokroppar är mer stötande för kvinnor, än det är för män att se på nakna manskroppar.
Så historien skall styra lagstiftningen? Dumma jag som trodde alla var lika inför lagen... :rolleyes:
 
SOCKEPLAST skrev:
Visst är det så, och det är moralpanik upphöjt i tio.
Men inte behöver man dra det till ytterligheter och moral. Se bara i den här tråden att merparten uppfattar det som "onödigt" att utmana med denna nu "beryktade" kalender. Oberoende av orsaken att den kan ogillas på en arbetsplats av både de som arbetar där och besökare, så bör den avlägsnas. Bara för att man inte kommenterar som kvinnan här gjort så kan man ändå ogilla det.
Måste nog erkänna att även jag tycker det känns lite "pinsamt" om man skulle få se dessa kalendrar hänga på väggar i våra arbetslokaler och be dem plockas bort.
 
ikeo skrev:
Dock så kan man ju vända på frågeställningen om man i ett lunchrum eller något på ett ställe som är kvinnodominerat hänger en kalender med män i utmanande positioner så är det frigjort och kvinnor kan och något som det applåderas för.
Om det på en manligt dominerad arbetsplats hänger en likadan kalender fast med kvinnor så är det förtryck och diskriminerande.
och nimajneb kanske skulle försöka träffa en kvinna med gott självförtroende som tex min fru som till och med är den som faktiskt uppmärksammar mig på andra kvinnor som hon tycker ser bra ut må det sen vara på tv bild eller film eller när vi är ute hon och andra kvinnor ser det som något vackert att titta på och inte läser in en massa moraliska värderingar i det.
Dessutom så pratar vi om en pinup kalender och inte en porrkalender så jag förstår inte problemet
Nu pratar vi inte karismatiska filmstjärnor eller liknande utan simpla brudar som hänger ut sig för att visa tuttarna och rumpan. Det är väl möjligt att din fru uppmuntrar dig att kolla på naket på TV i syfte att påpeka hur fina bröst eller rumpa dom har......
Att däremot att både som man o kvinna påpeka att någon är snygg kan ju inte vara något problem, jag har i alla fall förmågan att göra detta utan att personen måste klä av sig naken.

Bara tråkigt att se att det 2011 fortfarande lever kvar i en värld där kvinnosynen styrdes av fibban o lektyr.
 
SOCKEPLAST skrev:
Så historien skall styra lagstiftningen? Dumma jag som trodde alla var lika inför lagen... :rolleyes:
Du läser nog något mellan raderna som jag inte tror jag har skrivit ;)
 
AndersS skrev:
Delar inte den associationen utan ser den som ett ännu värre exempel än den kalender som diskuteras, snacka om fördomar.
Du kan hoppa upp och klappa dig på att jag har fördomar. Men mina fördomar är välgrundade. "Kalender-män" har redan tagit sin ställning i att kvinnor inte är mer än objekt.
Det är inte så långt ifrån hur man beter sig mellanöstern med steningar och dyl.
Motiveringen att "det bara är en bild" är inte bara dålig. Den är korkad.
Vi har haft ett diskriminerande samhälle sen tidernas begynnelse. Kanske dags att vakna upp och och titta på hur vi behandlar varandra?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Fantastiskt att se hur korrekta många är :). Man undrar om ni som står på barrikaderna kör hela resan och inte åker på pirelli eller handlar skruv från Wurth t.e.x för annars faller hela eran kamp ihop minst sagt.

Personligen har jag gått en kamp för kalendrar här hemma (kontoret), men motståndsrörelsen segrade totalt här:(. Men kampen fortsätter och en vacker dag kanske jag får ha en med gammeltackor i garaget :D.
 
S
En elev som beter sig på det sättet på ett fartyg kommer förmodligen aldrig att bli accepterad av resten av besättningen, speciellt om det handlar om ett lastfartyg med liten besättning.
 
Ja, å det är verkligen tragiskt att det ska behöva va så 2011.
 
S
Noseone: Förmodligen vet du inget om hur det fungerar på en båt. Det är oftast (och bör vara) ett väl sammansvetsat gäng på en båt och ingen vill att en nykommling skall komma och diktera hur det ska vara på båten.
 
sommarstrom skrev:
Noseone: Förmodligen vet du inget om hur det fungerar på en båt. Det är oftast (och bör vara) ett väl sammansvetsat gäng på en båt och ingen vill att en nykommling skall komma och diktera hur det ska vara på båten.
Det är antagligen samma på alla arbetsplatser som domineras av män, man är rädd för att nya skall komma å veta bättre. Särskilt om det är en kvinna som är ny.

Lite mer moderna arbetsplatser har insett att även kvinnor är kompetenta nog att göra annat än att stå vid spisen hemma eller ligga på rygg.

Kalla det PK men det har inget att göra med att det är så speciellt att jobba på båt.

Förr så satt ju sådana kalendrar i var å varannan bilverkstad men nu när man har personliga mekaniker å går in till dennes arbetsplats så funkar det ju inte å ha bilder på lättklädda tjejer på väggarna.

Sammansvetsad kan en arbetsplats bli utan nakenbilder eller hur tror du det funkar i ett flygplan? Ska piloten dra upp lite nakenbilder i kabinen för att han å 2e piloten ska trivas?
 
S
Det var inte det med kalendrar jag menar, för mig spelar det ingen roll. Men det bör inte komma en lärling och diktera villkoren ombord.
 
S
Det är också stor skillnad att jobba på ett lastfartyg och ett flyg. Det är sällan ett sammansvetsat gäng på ett flyg när man jobbar med olika personer för varje tur, på ett fartyg däremot jobbar man oftast ihop 1 till 4 månader i sträck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.