A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du skarvar med en HE251 så kan du skippa skyddsledaren. Men titta lite närmare på lampsockeln ifall den mot förmodan inte kan anses vara dubbelisolerad.
En sak som slår mig nu så här i efterhand är att det bör ju bli exakt samma sak om jag behöll de lampor jag köpte från första början och bara satt dit en HE251 och en dragavlasstning för sladd. För va vitt jag ser i lamporna så är det inget som skiljer dem åt i konstruktionen. Exakt likadant med jord skyddsledaren på dem . Men ja då skall den ju vara dubbelissolerad ochså för att de skall va fritt fram. Så rent teoretiskt är de kanske ba onödigt och chansa på de gammla lamporna eftersom de nya levererades med strömbrytarsladd
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du skarvar med en HE251 så kan du skippa skyddsledaren. Men titta lite närmare på lampsockeln ifall den mot förmodan inte kan anses vara dubbelisolerad.
Måste även säga att de gamla lamporna ser bättre ut i kablarna..( den till vänster ). Och som du ser här på fotot så är det samma sorts skyddsjordskabel som sitter på gamla som den nya. Va skiljer dem egentligen åt kan man undra
 
  • Två olika lampor med skyddsjordskabel, nyare modell till höger och äldre till vänster på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det blev klart ganska tidigt i tråden att dessa lampor inte borde få säljas i Sverige. Så du får på egen hand göra bedömningen ifall de kan användas, med eller utan skyddsjord. Modellen för fast installation ser ut att ha lamphållare i metall medan den för stickpropp ser ut att vara i plast - mitt svar förutsatte det. Det kan dock fortfarande vara ok. Det ska mycket till ifall de har klantar sig så till sin grad med lampsockeln.

För att kunna bedöma den som dubbelisolerad får de enkelisolerade ledarna inte komma i kontakt med metallramen någonstans, utan sladdens mantel ska löpa hela vägen till lampsockelns anslutning där den avmantlas och ledarna ansluts, med lite säkerhetsavstånd till ledande delar. Det kanske går att ta isär lamphållaren och kika försiktigt. Dessutom har du en ledad del som man inte ska böja på alltför ofta.

Du har ju även alternativet att använda ett skyddsjordat sladdset till lampan (som då skarvas med HE253 istället), men det finns inga sladdströmbrytare som passar vad jag vet.
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror det blev klart ganska tidigt i tråden att dessa lampor inte borde få säljas i Sverige. Så du får på egen hand göra bedömningen ifall de kan användas, med eller utan skyddsjord. Modellen för fast installation ser ut att ha lamphållare i metall medan den för stickpropp ser ut att vara i plast - mitt svar förutsatte det. Det kan dock fortfarande vara ok. Det ska mycket till ifall de har klantar sig så till sin grad med lampsockeln.

För att kunna bedöma den som dubbelisolerad får de enkelisolerade ledarna inte komma i kontakt med metallramen någonstans, utan sladdens mantel ska löpa hela vägen till lampsockelns anslutning där den avmantlas och ledarna ansluts, med lite säkerhetsavstånd till ledande delar. Det kanske går att ta isär lamphållaren och kika försiktigt. Dessutom har du en ledad del som man inte ska böja på alltför ofta.

Du har ju även alternativet att använda ett skyddsjordat sladdset till lampan (som då skarvas med HE253 istället), men det finns inga sladdströmbrytare som passar vad jag vet.
Ja jag förstår... Men det är väl tur det finns jordfelsbrytare i de flesta hushåll då. För folk har nog i regel jätte ofta lampor som De är lite si och så med. För att inte tala om de gamla lamporna som säljs på loppisar. Som denna som ja köpte som hängt med mig ett tag.... Nåja nu är det dagens standard som gäller ...
 
  • Gammal vägglampa med ornament och röd lampskärm mot en mörk trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror det blev klart ganska tidigt i tråden att dessa lampor inte borde få säljas i Sverige. Så du får på egen hand göra bedömningen ifall de kan användas, med eller utan skyddsjord. Modellen för fast installation ser ut att ha lamphållare i metall medan den för stickpropp ser ut att vara i plast - mitt svar förutsatte det. Det kan dock fortfarande vara ok. Det ska mycket till ifall de har klantar sig så till sin grad med lampsockeln.

För att kunna bedöma den som dubbelisolerad får de enkelisolerade ledarna inte komma i kontakt med metallramen någonstans, utan sladdens mantel ska löpa hela vägen till lampsockelns anslutning där den avmantlas och ledarna ansluts, med lite säkerhetsavstånd till ledande delar. Det kanske går att ta isär lamphållaren och kika försiktigt. Dessutom har du en ledad del som man inte ska böja på alltför ofta.

Du har ju även alternativet att använda ett skyddsjordat sladdset till lampan (som då skarvas med HE253 istället), men det finns inga sladdströmbrytare som passar vad jag vet.
Fårse hur jag gör.. letat och letat i svenska shoppar men hittar inte mycke
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror det blev klart ganska tidigt i tråden att dessa lampor inte borde få säljas i Sverige. Så du får på egen hand göra bedömningen ifall de kan användas, med eller utan skyddsjord. Modellen för fast installation ser ut att ha lamphållare i metall medan den för stickpropp ser ut att vara i plast - mitt svar förutsatte det. Det kan dock fortfarande vara ok. Det ska mycket till ifall de har klantar sig så till sin grad med lampsockeln.

För att kunna bedöma den som dubbelisolerad får de enkelisolerade ledarna inte komma i kontakt med metallramen någonstans, utan sladdens mantel ska löpa hela vägen till lampsockelns anslutning där den avmantlas och ledarna ansluts, med lite säkerhetsavstånd till ledande delar. Det kanske går att ta isär lamphållaren och kika försiktigt. Dessutom har du en ledad del som man inte ska böja på alltför ofta.

Du har ju även alternativet att använda ett skyddsjordat sladdset till lampan (som då skarvas med HE253 istället), men det finns inga sladdströmbrytare som passar vad jag vet.
Vr tvungen att Göra ett test och bara prova skruva upp en gammal lampa från en loppis.. inköpt för något år sedan där de bara satt en kabel. så här får det ju inte se ut. Då de är en jordad stickpropp som bara är kopplad till en strömbrytare där lampan är helt i metall. Ingen jord heller. Om vi tar denna lampa som exempel. Hur skall denna lampa vara för att vara fullt godkänd? Dubbelisoolerad lampa och kontakt eller jordad lampa till jordad stickpropp?
 
  • Gammal metallampa med ojordad kabel och jordad stickpropp ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Att lampan har mycket metall i sitt hölje är egentligen inget skäl till att den måste skyddsjordas. Man kan uppnå dubbel isolering i alla fall. Kan man inte det så måste den skyddsjordas.

Vad är då dubbel isolering? Det finns inga generella mått på detta. I fallet med en lampa så är dubbel isolering lika med en lampsladd med sin ledarisolering och yttre mantel. Det kräver då att lampsladden utsätts för "normalt" slitage. Det krävs ju ingen ansträngning för att klippa av sladden trots sin dubbla isolering. Så t.ex lampor som har en tvär böj som kanske böjs ofta är en risk. Din loppislampa har ingen sådan böj, men ditt tveksamma fynd från fjärran östern ser ut att ha det.

En annan risk med dubbel isolering är lampor som har en inbyggd strömbrytare. Där måste ju kabeln avmantlas och avisoleras för att kunna anslutas. Det gäller där att exponerade ledare på något sätt hålls borta från metallstommen på lampan. Detsamma gäller lampsockeln, och lampor med flera ljuskällor där kabeln någonstans behöver förgrenas, ofta i ett trångt utrymme.

Så det krävs ibland ett tränat öga för att avgöra ifall en lampa kan betraktas som dubbelisolerad och därmed kan kopplas till en ojordad stickpropp. För ett loppisfynd kan man få en gammal lampa i näven som är av den gamla typen "klass 0" vilket innebär att den varken är dubbelisolerad eller skyddsjordad och endast får användas i rum som inte har någon kontakt med jord. Dessa behöver byggas om för att få användas överallt.

Man kan även tänka sig både och, att man gör lampan dubbelisolerad efter bästa förmåga och dessutom skyddsjordar den. Jag tror att jag har varit emot detta tidigare. Man har ju inte koll på läget om man tar till både hängslen och livrem. Så jag är tveksam. Men det kanske kan vara motiverat i vissa fall.

En JFB är däremot en stark rekommendation, alltid. Men den får inte användas för att göra en bristfällig lampa säker. Lampan i sig ska vara säker, så långt man kan bedöma. JFBn ska ta fall där det trots allt går fel.

Skyddsjordning kräver att lampan inte har rörliga delar, eller delar som har god kontinuitet. Man kanske i vissa fall behöver dra med en skyddsledare till flera olika delar av en lampa, delar där man bedömer att den dubbla isoleringen kanske inte är tillräcklig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att lampan har mycket metall i sitt hölje är egentligen inget skäl till att den måste skyddsjordas. Man kan uppnå dubbel isolering i alla fall. Kan man inte det så måste den skyddsjordas.

Vad är då dubbel isolering? Det finns inga generella mått på detta. I fallet med en lampa så är dubbel isolering lika med en lampsladd med sin ledarisolering och yttre mantel. Det kräver då att lampsladden utsätts för "normalt" slitage. Det krävs ju ingen ansträngning för att klippa av sladden trots sin dubbla isolering. Så t.ex lampor som har en tvär böj som kanske böjs ofta är en risk. Din loppislampa har ingen sådan böj, men ditt tveksamma fynd från fjärran östern ser ut att ha det.

En annan risk med dubbel isolering är lampor som har en inbyggd strömbrytare. Där måste ju kabeln avmantlas och avisoleras för att kunna anslutas. Det gäller där att exponerade ledare på något sätt hålls borta från metallstommen på lampan. Detsamma gäller lampsockeln, och lampor med flera ljuskällor där kabeln någonstans behöver förgrenas, ofta i ett trångt utrymme.

Så det krävs ibland ett tränat öga för att avgöra ifall en lampa kan betraktas som dubbelisolerad och därmed kan kopplas till en ojordad stickpropp. För ett loppisfynd kan man få en gammal lampa i näven som är av den gamla typen "klass 0" vilket innebär att den varken är dubbelisolerad eller skyddsjordad och endast får användas i rum som inte har någon kontakt med jord. Dessa behöver byggas om för att få användas överallt.

Man kan även tänka sig både och, att man gör lampan dubbelisolerad efter bästa förmåga och dessutom skyddsjordar den. Jag tror att jag har varit emot detta tidigare. Man har ju inte koll på läget om man tar till både hängslen och livrem. Så jag är tveksam. Men det kanske kan vara motiverat i vissa fall.

En JFB är däremot en stark rekommendation, alltid. Men den får inte användas för att göra en bristfällig lampa säker. Lampan i sig ska vara säker, så långt man kan bedöma. JFBn ska ta fall där det trots allt går fel.

Skyddsjordning kräver att lampan inte har rörliga delar, eller delar som har god kontinuitet. Man kanske i vissa fall behöver dra med en skyddsledare till flera olika delar av en lampa, delar där man bedömer att den dubbla isoleringen kanske inte är tillräcklig.
Tack för ditt välformulerade svar! Tar in och förstår det mesta här och det känns bra att lära sig lite om detta och få mer hum om basics och att då inte onödiga göra saker på egen hand som kan vara riskabla. Jag förstår vad du menar angående mina böjbara lampor. Känns inte så bra och om de nu hamnar uppe på väggen så kommer jag se till att ha dem i ett låst i ett läge och helst i hög höjd att man inte rör dem.Angående den här detaljen med att det inte finns jordade sladdställ så gör det mig ännu väldigt förvirrad. Jag hittade t.e.x ett jordatsladdställ här med brytare men har fått flera svar ovan att det inte skall finnas sådana. Och om jag nu tolkat detta rätt så finns det en risk att elen fortfarande går till lampan trots att brytaren slår av.
 
  • Vit anslutningsledning med strömbrytare och oskalade trådändar samt EU-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se där - det är första gången jag ser ett jordat sladdställ med strömbrytare. Det finns inga betänkligheter med att använda detta. Den bryter sannolikt endast ena polen vilket, beroende på hur stickproppen är vänd, kan göra att det alltid finns spänning fram till lampan och att nollan är bruten på "återvägen". Så fungerar det med alla dessa, och folk dör inte som flugor av sådana lampor. Skyddsjorden är ju intakt och bryts aldrig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se där - det är första gången jag ser ett jordat sladdställ med strömbrytare. Det finns inga betänkligheter med att använda detta. Den bryter sannolikt endast ena polen vilket, beroende på hur stickproppen är vänd, kan göra att det alltid finns spänning fram till lampan och att nollan är bruten på "återvägen". Så fungerar det med alla dessa, och folk dör inte som flugor av sådana lampor. Skyddsjorden är ju intakt och bryts aldrig.
Hehe såpass! Då har man bidragit med npgot nytt iallafall. Haha. Funderade först på att skaffa dessa men då är det väl bättre att köra med en skarvsladd med brytare till lamporna. Så man vet strömmen ändå är av. Blir ju samma sak bara att man stänger av dem på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.