Körde själv Platon + mekanisk fläkt, fungerade bra vart av med problemen. Men om jag skulle gjort det idag så skulle jag satsa på uppreglat golf för att kunna lägga mer isolering för att bli av med de kalla golven :).

Bytte hus för ca 6 månader sedan, nu har vi torpargrund vilket har betydligt varmare golv :)
 
  • Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
T TessanDoo skrev:
Väcker liv i en gammal tråd
Funderar själv på någon eventuell lösning för våra golv och det skulle vara intressant att höra om ni i tråden fortfarande är nöjda med era val av konstruktioner, tillverkare osv.

Vi har inga problem med golv eller platta idagsläget, förutom dom kalla golv som en oisolerad platta med isolering ovanpå ger, men planerar för några större renoveringar framöver och funderar då på om det kanske är lika bra att fixa golven om man ändå ska där och riva.

Jag bor kvar i huset. Ånger inte det uppreglade golvet en sekund. Passade ju på att lägga vattenburen golvvärme samtidigt, det ångest jag inte heller en endaste sekund
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
T
K kainu skrev:
Jag bor kvar i huset. Ånger inte det uppreglade golvet en sekund. Passade ju på att lägga vattenburen golvvärme samtidigt, det ångest jag inte heller en endaste sekund
Tack för svar Har nu mer eller mindre googlat mig trött på oisolerade plattor och golvvärme. Överlag verkar det ju inte vara att rekommendera pga den omvända fuktvandringen, även om jag hittar väldigt många som tycker att det funkat hos dom och ej upplevt problem. Har du ventilerade socklar?
 
T TessanDoo skrev:
Tack för svar Har nu mer eller mindre googlat mig trött på oisolerade plattor och golvvärme. Överlag verkar det ju inte vara att rekommendera pga den omvända fuktvandringen, även om jag hittar väldigt många som tycker att det funkat hos dom och ej upplevt problem. Har du ventilerade socklar?
ingen problem hos mig eftersom jag har ställt hela golvet på en uppreglad konstruktion. Om du tittar på bilderna i tråden så står hela golvet på plastdistanser vilket skapar ett mellanrum mellan plattan och det nya golvet. Till det är det kopplat en fläkt som byter luften under golvet konstant
 
  • Gilla
TessanDoo och 1 till
  • Laddar…
Uppreglad golv här också (Nivell) med 70mm cellplast och golvventilation och vattenburen golvvärme. Är inne på 10:e året, inga problem.
 
  • Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
K kainu skrev:
Om du tittar på bilderna i tråden så står hela golvet på plastdistanser vilket skapar ett mellanrum mellan plattan och det nya golvet. Till det är det kopplat en fläkt som byter luften under golvet konstant
Har man nån värmeväxlare på luften man suger ut från rummet via golvet?
Känns som det blir en energislukare att ha en fläkt som suger ut varm luft?
Eller blir det inte så farligt som det låter?
 
A A.Holm skrev:
Har man nån värmeväxlare på luften man suger ut från rummet via golvet?
Känns som det blir en energislukare att ha en fläkt som suger ut varm luft?
Eller blir det inte så farligt som det låter?
Nej, men man kan dra ner på mekanisk frånluft. Fläkten suger inte ut så stora mängder luft...
 
A A.Holm skrev:
Har man nån värmeväxlare på luften man suger ut från rummet via golvet?
Känns som det blir en energislukare att ha en fläkt som suger ut varm luft?
Eller blir det inte så farligt som det låter?
Teoretiskt bör det gå. Men hela poängen är att golvventilationen ska ta med sig fukten från plattan. Så luften man ska värmeväxla är delvis fuktig och inte lika varm. Jag har hygrostat kopplad till fläkten så den växlar mellan två förinställda hastigheter. Ingen idé att fläkta för fullt om luftfuktigheten är <70%.

Vi har högst normal elförbrukning för en 70-tals villa med tvåglasfönster (cca 13000kWh/år värme+annat), så det verkar inte gå åt så mycket extra energi.
 
  • Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.