Det framgår inte klart om betongplattan ligger på marken med eller utan diffusionstät plast. Jag gissar att du inte har någon plast och isåfall kan fuktvandringen bli rätt hög. Spaltbildning med platon och ventilerade socklar känns rätt för golvet, men jag skulle nog förbereda för att sätta in aktiv ventilation. Den svaga punkten tror jag nog kommer att bli syllarna. I och med att plattan ventileras via socklarna så kommer all ånga att passera nära syllarna vilket kan förvärra situationen. Fokusera på en smart konstruktion där och hindra fuktvandring upp genom väggarna. Se till att sockelspalten är rejäl (jag tillverkade mina socklar själv för att få rejäl och snygg öppning). Vet inte hur väggarna är uppreglade men försök att göra anslutningen mellan golvspalt och sockel spalt på ett sätt som får ångan att gå ut via socklarna och inte upp i väggregelverket. Dränk in syllarna, socklarna och annat trä i Boracol där du kommer åt.
 
  • Gilla
Lizzan1
  • Laddar…
Hej igen..

Vi har nu träffat en fukttekniker på polygon som är proffs på dessa oisolerade plattor.

Enligt honom går det inte att göra en sån konstruktion (isolering cellplast, golvvärmeslang, flytspackel) pga att vi kommer få exakt samma problem igen.

Vi är alltså tillbaks på nivell alternativet. Hur gjorde du konstruktionen? Jag kan bygga max 12cm överkant golvspån.
 
Hej kan man få någon kontaktinformation till fuktteknikern motro?
 
Polygon i Falun, Mikko hette han
 
Jag har räknat på den där typen av projekt.
Det som är kostnadsdrivande är att återställa golven, det är många kvadratmeter med reglar, skivor och golv.

Hur skulle du göra med syllen, behålla den gamla eller byta.

Om du byter, kan du lyfta upp syllen från plattan och på så sätt få fritt drag för ventilationen över hela plattan.

Nivell är inte ensamma, de har en konkurrent i Giha. Men jag vet inte vilket som är bäst.
 
Syllen är superfrisk så den blir kvar. Jag kommer att göra arbetet själv. Är osäker vilken typ av golvvärmekonstruktion jag ska ha
 
Alltså nivellgolv är ett golvsystem från företaget nivel. Man köper ett helt paket: http://www.nivellsystem.se/sv/privatkunder/golv.html 12 cm skall inte vara något problem. Tyckte fuktteknikern att ni skulle ha aktivt eller passivt ventilerat golv? Hur mycke fukt var det?
 
Jag vet att man köper paket. Vad man lägger för golvvärmesystem uppepå reglarna är däremot valbart.

Han föreslog inte aktivt ventilerat men jag tänker göra det. Känns som småpengar i sammanhanget.
 
Var det mögel eller bara lukt ni har problem med? Jag har lukt problem i två rum och byggarna säger att det räcker med platonmatta. Jag har dock endast flytande golv. (Golv direkt på plattan ingen isolering eller reglar).
 
Samt mycket lite fukt i plattan.
 
Problemet var att isoleringen säckat ihop och låg dikt an mot plattan. Där hade det bildats mögel som i sin tur avgav lukt. ImageUploadedByByggahus.se1363555343.932021.jpg
 
Våran platta är snustorr nu. Detta är dock inte så konstigt, det är torraste tiden nu. I sommar är den betydligt blötare
 
Vårt Nivellgolv ligger på mellan 13-16 cm p.g.a. sned platta men det finns en låg-byggande variant med lite mindre isolering. Ring Nivell och prata direkt med dem!
De var väldigt hjälpsamma när jag gjorde det... :)

Mvh,
Anders
 
Vad la du för golvvärmesystem
 
LK EPS16, allt för att minimera höjden... Du kan också välja Nivell med spårad spånskiva men eftersom vi lade klinker blev det enklare med EPS16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.