Hej!

Är ny här på forumet men har läst en hel del angående mitt problem med oisolerad platta på mark.

En lång historia kort. Vi köpte vårat hus 2008 i tron att det skulle vara OK eftersom det var varudeklarerat. Det var inte OK.

Vi behöver alltså byta ut golvkonstruktionen och har i princip bestämt oss för en konstruktion.
Det jag behöver hjälp med är synpunkter på den konstruktionen vi har tänkt oss.


Vart är vi nu?
----------------------------
Vi har precis brytit upp golvet och dammsugit plattan. Nedan ser ni hur det gick till

Det positiva är att syllen är supertorr. Jag har täljt loss en bit syll, lagt i en försluten plastpåse och tagit ut den ur huset. Det finns ingen lukt i syllen.
Problemet i vårat fall har antagligen varit isoleringen som legat direkt mot plattan.

Plattan uppfattas även den som torr. Detta säger iofs inte så mycket eftersom detta är den torraste perioden just nu.
Vi har borrat igenom plattan och det ligger enbart sand/singel som underliggande material. Dvs ingen isolering.

bild11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2706.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2709.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tänker vi göra?
--------------------------------------
Vi har idag direktverkande el med 2st Luft/Luft pumpar.
När vi ändå har brutit upp hela golvet så kommer vi lägga vattenburen golvvärme vilket medför att vi kommer att installera en Luft/Vatten Pump.

Här kommer min fråga.

Konstruktionen vi har tänkt oss är att:

1) lägga nån slags fiberduk,platonmatta eller liknande direkt mot plattan.
2) Isolera med 10cm Cellplast eller markisolering av nått slag.
3) Armeringsnät och naja fast golvvärmeslang.
4) Flytspackla in golvvärmeslangen ca 5cm kaka


Vad bör man tänka på?
Finns det någon risk med denna konstruktion?
Jag har läst om omvänd fuktvandring. Är det verkligen möjligt i en sån här konstruktion?
Räcker isoleringen ner mot plattan?
Har ni något tips som vi inte tänkt på?

Tacksam för svar!
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du tänkt ha för golv ovanpå?
Hade din platta varit helt jämn skulle du kunna lägga spårad cellplast med värmefördelningspåtar som är ett färdigt system. Nu är den ju inte det och frågan är hur bra det blir att lägga cellplast på ojämnt underlag och sedan gjuta på det. Jag hade nog försökt jämna av med flytspackel och lagt spårad cellpast. Frågan är om ni behöver flytspackel som tål fukt (och är dyr) eller om vanlig duger. Beror på hur mycket fukt det är.
Kanske börja med ca 10cm EPS betong och sedan gjuta in slangen ovanpå det?
 
Det kommer att bli ekparkett i större delen av huset.

Intressant synpunkt med ojämnheten i plattan. Får höra vad firman som skall flytspackla tycker.

Tror du isoleringen mot plattan räcker?
 
Hej! Jösses vilket omständigt jobb. Trist.

Funderade du någon gång att sätta in undertrycksventilation i huset? Det tar ju givetvis inte bort konstruktionsfelet, men det kan torka upp och transportera bort dålig lukt från de tryckade syllarna bland annat, vad jag har läst. Jag ska sannolikt låta anticimex sätta in ett sånt system i mitt hus. Men själv skulle jag hellre göra som du och bli av med kontruktionsfelet. Men då ett ventilationssystem är mycket billigare får det bli en sådan lösning (kostar ca 20.000 kr).

Exempelvis detta:
http://www.anticimex.com/Documents/Privattjänster/Ax_Ventilation_slutlig_L.pdf

Täcks dina kostnader av någon försäkring?
 
I mitt fall låg isoleringen direkt mot plattan. Den hade "säckat" ihop mellan de reglar som låg direkt mot plattan. Det hade aldrig funkat med en ventilation
 
Ok. Har du funderat på ventilerade golv från ex. Nivell? Fukt kan vandra upp under plattan och uppåt. Finns det något tätskikt under betongplattan? Min platta vilar på en plastfilm, men om den skyddar något efter 40 år är kanske tveksamt.

http://www.nivellsystem.se/sv/privatkunder/golv.html
 
http://www.nivellsystem.se/sv/privatkunder/ventilation/nar_behovs_golvventilation.html

"1.Platta på mark
En platta på mark kan släppa igenom stora mängder fukt. Bygger man golv på en sådan konstruktion bör golvet alltid ventileras. Fukt är ett vanligt problem hos äldre hus men även nybyggda hus utförs med för dålig fuktsäkerhet och har förmycket byggfukt kvar i konstruktionen. Med Nivells typgodkända ventilerade golv får man en garanterat fuktsäker konstruktion."
 
Nu är ju Nivell synerligen partiska när dom påstår att alla oisolerade plattor på mark behöver ventilerade golv, dom lever på att sälja sådana system.

Det är överhuvudtaget svårt att veta när man behöver ventilerat golv och om man behöver aktivt ventilerat eller om självcirkulerande räcker. Visst om man vill vara "säker" så är det bra men om man skall spendera 100-200 000 så vill man vara säker på att det är nödvändigt.

Jag funderar själv på ett liknande projekt och förmodligen kommer jag ta in någon som kan mäta fukt och göra en mindre utredning innan jag väljer lösning.
 
  • Gilla
Axel75
  • Laddar…
Vi var i samma sits förra våren. Dock hittade vi en liten (ca. 20x30cm) fläck med påväxt under golvspånet. Samma för oss att plattan och reglar i övrigt var torrt och fint.
Efter många funderingar hit och dit föll ändå valet på Nivell.

Det av två huvudorsaker; dels så ville vi vara 100% säkra på att inte få fukt/mögel problem i framtiden med två barn i huset och då vi samtidigt lade in vattenburen golvvärme och klinker (natursten) i hela nedre våningen. Dels beror det förstås på försäljningsvärdet, "70-tals hus" och "platta på mark" är något väldigt negativ i en bostadsannons. Ventilerat Nivell golv låter betydligt mycket bättre...
 
  • Gilla
Bajenzamba
  • Laddar…
Tror ni att nivell är en bättre lösning? Jag menar, hur ska det kunna komma fukt upp om man först har en diffusionspärr, sen cellplast?

Jag tror att nivell är säkert. Men jag ser inte att denna lösning ska vara sämre. För halva priset
 
Hur är väggarna gjorda? Står dom på plattan eller är reglarna ingjuta? Om du lägger diffusionsspärr stänger du in fukten i plattan och den kommer försöka leta sej ut upp i väggarna. Med ett ventilerat golv luftas fukten ut. Kan du få in diffusionsspärren under väggarna så är du antagligen ok. Om inte finns risk att fuktbelastningen på väggarna ökar.
 
Väggarna står på plattan.. Ser ut som det är drevat med isolering under. Tror du alltså att det blir mer fuktpåtryckning på just väggarna bara för att man gör denna konstruktionen?
Dom har ju blivit utsatta för exakt lika mycket fukt förut? Skulle det bli mer nu?

Tacksam för dina synpunkter
 
Tidigare låg ingen plast eller hur? Då kunde fukt ta sig upp genom golvet i någon utsträckning över hela golvytan.
Om du stoppar fuktvandringen över större delen av golvet kommer du öka fukthalten i plattan och det finns risk att du ökar fukten som vill ta sej ut i väggarna. Men allt beror ju på hur mycket fukt du har till att börja med. Står ditt hus på en kulle av någon dränerande jordart kan du göra nästan vad som helst. På en blöt leråker är det mycket jobbigare.

Beroende på hur mycket fukt man har finns det olika grader av åtgärder. Det kan räcka med att du ventilerar socklarna så att fukt närmast väggen kan luftas ut. Nästa steg att passivt ventilera hela golvet med platon. Sedan aktivt ventilerat Nivell/Granab system.

Det svåra är att veta vad man skall göra. Som jag ser det kan man:

1. Anse sej veta själv/chansa på en lösning och vara beredd på att man får göra om och göra rätt.
2. Ta i med hängslen och livrem och sätta in det bästa och säkraste som finns och ev lägga pengar på något som inte behövs.
3. Ta in en expert som med fuktmätning och erfarenhet kan rekomendera rätt lösning. Här tror jag det finns risk att en expert tar i för mycket för att ha ryggen fri. Har ingen koll på vad en sådan konsultation kan kosta men planerar att ta reda på det.

En enkel grej man kan göra är om man har grannar med liknande hus att fråga hur dom har gjort. Markförhållandena borde vara snarlika och ofta är husen byggda samtidigt med liknande tekniker.
 
Platonmatta, cellplast, golv (m ventilerade socklar) låter som ett fullgott system.

En lång historia kort. Vi köpte vårat hus 2008 i tron att det skulle vara OK eftersom det var varudeklarerat. Det var inte OK.
Varför bryter ni upp golvet? Är det pga dålig lukt?
Ska ni byta syll också?

Vi har också oisolerad bottenplatta på grus/singel, med cellplast och golvspån. Vet inte huruvida det ligger någon platonmatta underst, men jag betvivlar det. Inga problem såvitt vi märkt. Det är gjort någon gång på -80-talet. Vad jag dock har märkt när vi la in parkettgolv, (istf "orginal" plastmatta), är att det sviktar (bubblar) på ett par ställen. Jag vet inte, men jag tror att det beror på att plattan och ovanpåliggande isolering & golv inte är helt plana. Tunnare (14mm) flytande golv kräver nog helt plana undergolv. Alltså, som pelle242 skrev tidigare, se till att plattan är helt plan innan ni lägger in isolering & golv.
 
  • Gilla
Hasse__89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.