Three years ago, a friend decided to change the floor in the bathroom. Bathroom about 3-3.5 m2 Plastic mat replaced with electric heating tiles. After disassembling the mat, it turned out that the entire floor structure needs to be replaced. But... Electrician scheduled for Thursday, everything ready to pour screed, laid reinforcement mesh. I think I'll pour it on Friday and let it dry over the weekend. No, no, no... The electrician says he can't on Thursday, he will be on Monday. I say that I can lay the heating cable, but he insisted that he should do it. And tried to do it for a week. So every day he was called and every day he had a valid reason not to come today. He missed the job by a week. When he arrived, laying the cable took him maybe 1.5 hours with a break for a cigarette. Then he came to connect the thermostat and fan. Altogether maybe 4 hours. He lives nearby. And deleted... 14k SEC. including Bauhaus set for 1000 SEK. So nothing surprises me in this regard in Sweden.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Ibland är det viktigare att ha en bra kontakt som man kan lita på än att jaga billigaste material.
En hantverkare som kör ca. 100% påslag på material skulle inte jag lita på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
jag renoverade el i min gamla villa, 160kvm 2 våningar. Jordfelsbrytare, elcentral, nya trådar, nya uttag överallt. Det var 2016 iofs, men det kostade 55 000. mycket beror ju på materialval och funktioner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte ut all vår el i vårt hus byggt kring 1890. Huset är ca 280 kvm stort och vi valde att sätta Renova i hela huset.
Kabeldragningen är primärt utanpåliggande men vi har dragit en del på vinden eller i gamla metallrör. Den nya centralen är även flyttad till en annan plats.

Det exakta antal timmarna har jag inte riktigt koll på men på en höft 6-7 dagars arbete för 2 gubbar. Totalkostnad utan Rot på ca 130 000.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Satt i proportion till vad som skrevs i inledningen av tråden.

Det monterades idogt och effektivt i två veckor hos dig. För TS som då bor i ett storstadsområde, handlar det om arbetskostnad på många gånger mer, räknat per tid. Säkert 500 000 kr i månaden.

Tala om att tälja guld med kniv!

Ute på landet... Gäller absolut inte sådana kostnader för utförda arbeten.

Men nåt ska det väl till för att flytta till stan... Goda intäktsmöjligheter!

- Tar det lilla lugna här ute på bygden.
Hantverkare är dessutom måna om att ha jobb. Vilket helt klart påverkar timpriset.

Nån försöker visserligen att safta på har jag erfarit.
Koppla in en varmvattenberedare med två flexislangar och några kopplingar...
Två man och 20 km i resor. Fixat på 30 minuter.

1600 kr :sweat:. Den firman kommer aldrig mer in i mitt hus.
 
Redigerat:
Hej,

El är svindyrt och livsviktigt varför det kostar mer än man tror.
Jag betalade 30k för ett garage på 27kvm. Dom var där sammanlagt 8h uppdelat på 2 tillfällen. Hutlöst timpris men firman är supertrevlig, duktiga, gör fina jobb och kan varmt rekommenderas. Lätta att prata och resonera med. Kom ut direkt när jag senare fick problem.

Jag har stugan utanför Trosa i Södermanland.

(Arbetar själv med rekrytering och våra timpriser slår elektriker alla dagar i veckan på en normal rekrytering så jag kan tyvärr inte prata om dyra timpriser:surprised:)

Hoppas du hittar en bra, trevlig, duktig och yrkesstolt elektriker.

//Crippa
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Börjat intressera mig för forumet.

Anmärkningsvärt och genomgående när det gäller prissättning är att det är så stark beroende var objektet som ska renoveras, kompletteras o s v ligger.

I en storstad och en omkrets av kanske 10 mil, så kostar i stort sett en åtgärd mer än vad mitt hus skulle kosta vid en försäljning.

Leget, leget... Skulle Stockholmaren stolt säga.

Verkar som om alla tjänster, material, bilkostnader mm är saltade flera gånger om.
Och det är klart... Så länge kunden betalar.

Här ute på bygden, så hjälper vi varandra.
Men i en stad, är man väl rätt ensam?

Minns när jag ville ha än ett köksfönser, samtidigt skulle dessa monteras 15 cm lägre än tidigare. Alla tre i bredd.
Detta för att ordentligt kunna spana in dalgången nedanför varje morgon.
Ja, jag tycker det är fint när solen går upp. Och ett rådjur eller ekorre dyker upp.

Ursäkta... Tillbaks till tråden.

Lite råd från nån snickare, var allt.
Så satte jag igång på lediga stunder.
Kostade ett helt nytt fönster, lite färg på utsidan, gipsskivor på väggen och tapeter.
Gick på ca 8 kilo kronor, som det heter nuförtiden.
Man måste ju va mä.

Vad hade detta kostat i ett väl så tätt bebott område, med köpta tjänster?
50 - 100 000 kr?

Nu vill jag absolut inte att alla ska flytta till landsbygden, för då skulle det bli väl trångt här.

Men eget arbete är otroligt bra betalt.

Och råd finns på bl a detta forum.

En av grannarna är elektriker, en annan bl a bilmekaniker..
Vi hjälper varandra.
Det finns inget man blir rikare på än eget hantverksarbete. Du kan göra om tio ggr och ändå göra bra vinst och så lär man något förhoppningsvis
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bonzo2000 skrev:
Kan inte säga mycket om helheten då det är många okända faktorer, men det låter spontant väldigt mycket för eljobbet. Jag trådade om och satte in ny elcentral härom året och även om mitt hus är ca 30 kvm mindre än ditt så landade det på en dryg tiondel av priset, och jag tror inte ens jag fick några kompispriser på materialet.

[bild]
Men det där är inte ett helt hus, långt ifrån.
12 vägguttag och 5 st strömbrytare är ju kanske 2 rum ...
Och 100meter FQ räcker ju bara till ett par rum, ett helt hus likt ditt eller TS kommer dra 4-500 meter FQ.
Sen verkar du blivit rålurad på wago 221, du har fått betala för två hela förpackningar (totalt 75 st) men de har troligen bara använt typ 10-15 st.

Men inte så tokigt annars, några få prylar verkar ligga lite högt i pris (men inte galet högt), men de flesta väldigt OK.
Timpenningen var väl också, med dagens mått mätt, rätt OK.
Om antalet timmar verkar OK kan jag inte alls bedöma.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material) ....... Detta är ett hus på 109 kvadrat.
Ska all el göras om så kan man väl börja med att ta något på runt 1000:-/kvm som en grov tumregel.
Jag skulle tro att vettiga anbud från vettiga firmor kommer hamna i häraden 80-120kkr

Jag trådade om en stor lägenhet för ett par år sedan, den kan ha varit närmare 100kvm.
Nya uttag och strömbrytare överallt, och ny FK i befintliga rör överallt, och några få meter utanpåliggande dragning (av enkel karaktär) till ett par uttag. Köket gjordes också om helt. Men badrum och toa gjordes inget i.
Byte till ny central.
Detta ramlade ner på 32000 efter ROT, men allt gick väldigt smidigt, inga rörstopp alls eller annat krångel.
Och jag är rätt säker på att ingen skulle varit billigare än mig - faktiskt ,,,

I ditt fall snackades det lite om att spåra, även skrev du nytt fasadmätarskåp (varför?)
Så det skulle naturligtvis inte bli såhär billigt hos er. Räkna med att det finns nog ingen chans att det blir under 70', om jag fått rätt känsla för omfattningen (vilket naturligtvis är svårt såhär via ett forum).


Vad gäller offerter, så händer det att jag typ vägrar lämna, om det är väldigt svårt att uppskatta arbetstiden. En variant jag kört med ibland, efter att snackat med kunden och blivit överens om upplägget, är att jag ger ett fast pris på vissa delar av arbetet, och sen skriver vilka delar som kommer gå på löpande timpenning. Och då för man ju lämpligen en dialog med kunden just vid de momenten, dvs underrättar löpande om ifall allt går bra och lätt, eller om det stöter på problem, så kunden känner att han har nödstoppsknappen nära sig.
Men det hela är att det skulle bli rent löjliga summor på anbudet ifall man skulle ta i max för allt som är oförutsägbart på ett sådant jobb.
Så då är det bättre att förklara detta och meddela att man inte vill verka idiotisk och lämna ett sådant anbud, utan att det är bättre att arbeta på timme, med tät kontakt om vad som händer där ev krångel uppstår.
 
  • Gilla
Morgan Jacobsson och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det där är inte ett helt hus, långt ifrån.
12 vägguttag och 5 st strömbrytare är ju kanske 2 rum ...
Och 100meter FQ räcker ju bara till ett par rum, ett helt hus likt ditt eller TS kommer dra 4-500 meter FQ.
Sen verkar du blivit rålurad på wago 221, du har fått betala för två hela förpackningar (totalt 75 st) men de har troligen bara använt typ 10-15 st.

Men inte så tokigt annars, några få prylar verkar ligga lite högt i pris (men inte galet högt), men de flesta väldigt OK.
Timpenningen var väl också, med dagens mått mätt, rätt OK.
Om antalet timmar verkar OK kan jag inte alls bedöma.

Det var en sida till med lite material (bl.a. Blå, Brun och Gul/Grön FQ x 100m) men jag valde att skärmdumpa sidan med totalsumman på för att ge lite perspektiv mot TS's offererade pris på ¨280k.
Men det stämmer att mitt hus är litet med ca 75 kvm golvyta fördelat på tre rum på boendeplanet, och det gjordes bara förberedande arbeten på källarplan och övervåning (biyta om ca 100 kvm).

Vissa befintliga vägguttag var nyligen utbytta av tidigare ägare så de återanvändes.
Gällande tidsåtgången är jag säker på att han åtminstone varit på plats de timmarna (via loggen på hemlarmet). Om han satt i soffan och fikade halva dagarna kan jag såklart inte veta men tiden stämmer överens med vad han uppskattat så jag har inget att säga om det.

Han frågade faktiskt om jag ville köpa hem material själv, men jag valde att inte göra det då jag inte kände att det var värt besväret. Om det innebär att jag blev lurad på någon hundring för skarvklämmor som inte använts så är det inget jag ligger sömnlös över.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bonzo2000 skrev:
Om det innebär att jag blev lurad på någon hundring för skarvklämmor som inte använts så är det inget jag ligger sömnlös över.
Och det ska du inte göra. För det du fick verkar i överlag rätt vettigt.
Att någon råkar glömma bort att minska någon förpackningsstorlek på en rad eller två är nog inte helt ovanligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en totalt utbyte av all el i huset med ny elcentral. under våningen med ny elcentral och 6 uttag i källaren gick på på 130 000 kr utan ROT och 100 000kr med ROT. Huset är från 1919
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
W Wo0ntee skrev:
Jag gjorde en totalt utbyte av all el i huset med ny elcentral. under våningen med ny elcentral och 6 uttag i källaren gick på på 130 000 kr utan ROT och 100 000kr med ROT. Huset är från 1919
Hur många kvadratmeter, hur många rum etc?
Vad innebar totalt utbyte?
Klamrades nya kablar?, drogs det nya ledare i rör? spårades det in rör eller kablar? blev det nya uttag och strömbrytare?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur många kvadratmeter, hur många rum etc?
Vad innebar totalt utbyte?
Klamrades nya kablar?, drogs det nya ledare i rör? spårades det in rör eller kablar? blev det nya uttag och strömbrytare?
4 rum på undervåningen på 90m2 och 3 rum i källaren.
Vad betyder totalt byte av av all el för dig?
För mig betyder att det gjort allt från ny central jordfelsbrytare och automatsäkringar, nya kabel stammar, nya VP-rör, klamrade kablar, nya uttag och brytare. Allt är bytt finns ingen av det gamla kvar
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
Drog om allt i villa 160 m2 inkl ny central, det hamnade på 90 tkr löpande, exkl fräsning och rördragning. Allt mtrl inräknat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.