H HEM2121 skrev:
Den dyraste vill inte ha jobbet alt. tagit i med råge för alla oförutsedda problem.
Ta in fler offerter. Fråga släkt, vänner, bekanta, grannar om de kan rekommendera någon. Bra hemsidor kan alla ha, bilder kan tas från andras arbete osv. Googla!
Man kan aldrig kontrollera för mycket! Seriösa företag förstår det!
Gå in på allabolag.se, kolla när de startade, F-skatt, momsreg. Ring skatteverket och kolla dem om de har skulder. Ring även kronofogden. Skriv hantverksavtal, glöm inte vite om de inte är klara i tid, dokumentet finns på konsumentverkets hemsida,
Ta det på löpande timpeng. Köp in materialet själv men kontrollera med företaget att det du köper är ok för dem, i tanke på kvalitet så att garantin gäller. Man kan inte köpa t.ex. en kran ”no namn” för då står inte företaget för garantin.
Får du tag i en seriöst företag så lägger de på 10%-15% på materialet på deras inköpspris om de köper in materialet. Vilket är ok, det kostar att köpa och hämta material.
Tagit i med råge?
Jo jag tackar ja, tagit i höjd med att huset skulle brunnit ner och de är tvugna att återställa det?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Tagit i med råge?
Jo jag tackar ja, tagit i höjd med att huset skulle brunnit ner och de är tvugna att återställa det?
Ja, det finns de hantverkare som drömmer. Fick offert på 1,5 m rör, en böj och 2 byglar, frilagt, bara att sätta dit, 8300,00 drygt. Svarade de fick från mig var, somna om och dröm vidare. Jobbet gjordes av en annan, inget lågprisföretag för 3000,00.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Som jag nämnde i början av tråden behövde jag få vräka ur mig lite. Det är jättesvårt att försöka navigera bland byggfirmor när priserna skiljer sig så radikalt. Ibland kan det vara skönt att bara få lite medhåll och förståelse. Vad jag glömde att nämna i trådstarten var att alla andra offerter har sagt 50-100k för elen, så 285 känns helt klart orimligt. Folk har svarat lite hur jag ska tänka kring kontakten med byggfirmor och även gett exempel på vad de själva betalade för liknande arbete (även om jag förstår att förutsättningarna kan ha varit helt annorlunda).
Det räcker för mig.

S snickar skrev:
Jag är ganska trött på sådana här trådar.. Att det är ett stort spann på dina offerter absolut. Men vi vet ingenting om ditt hus eller förutsättningar.
Vad förväntar du dig egentligen av denna tråden?
Det jag glömde nämna i tråden var att alla andra offerter vi fått in legat på 50-100k så 285 sticker verkligen ut.

Men du jämför äpplen och päron tror jag. För offerten ovan är en omtrådning och centralbyte med lite tillkommande jobb.

Det du ska ha är ju något annat då du börjar prata om fräsning. För är det fräsning så låter det som att du även ska komplettera också och inte bara trådbyte?
Så vi skulle verkligen behöva få veta mer i detalj vad du frågat om för att kunna ge en vägledning.[/QUOTE]
 
MrJay
B Bonzo2000 skrev:
Så är det säkert. Men Bauhaus kommer sällan ut och felsöker en fredag kväll kl 20 när jag fått knas i en lysarmatur. Dessutom gjorde han det utan att ta betalt för det.

Ibland är det viktigare att ha en bra kontakt som man kan lita på än att jaga billigaste material.
Nu är jag säkert biased då jag har egna elektriker men jag misstänker att om det är knas så är det något elektrikern gjort och inte kabeln som helt sonika gått av. I så fall hade jag förväntat mig att han åker ut och fixar, ”förhållandet” med din elektriker är 100% business så varför smöra genom att betala onödigt högre priser?
 
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
Kan vara skönt att skriva av sig lite.

Alltid svårt med priser utan att ha sett projektet men låter dyrt. Men bara en sån sak som priset på uttag kan skilja jättemycket. En firma kör billigaste uttagen från amazon och den andra firman kör Renova med ram, med ahlsell listpriser. En firma kör EKK med TC och andra firman kör EKRK med TKK genom hela huset. Stor skillnad på pris, timmar och resultat.
 
R
Hej,

alla offerter under säg 1.2 miljoner är glädjeofferter och du kommer att ångra dig om du väljer dom.
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
 
  • Gilla
Sporris
  • Laddar…
Börjat intressera mig för forumet.

Anmärkningsvärt och genomgående när det gäller prissättning är att det är så stark beroende var objektet som ska renoveras, kompletteras o s v ligger.

I en storstad och en omkrets av kanske 10 mil, så kostar i stort sett en åtgärd mer än vad mitt hus skulle kosta vid en försäljning.

Leget, leget... Skulle Stockholmaren stolt säga.

Verkar som om alla tjänster, material, bilkostnader mm är saltade flera gånger om.
Och det är klart... Så länge kunden betalar.

Här ute på bygden, så hjälper vi varandra.
Men i en stad, är man väl rätt ensam?

Minns när jag ville ha än ett köksfönser, samtidigt skulle dessa monteras 15 cm lägre än tidigare. Alla tre i bredd.
Detta för att ordentligt kunna spana in dalgången nedanför varje morgon.
Ja, jag tycker det är fint när solen går upp. Och ett rådjur eller ekorre dyker upp.

Ursäkta... Tillbaks till tråden.

Lite råd från nån snickare, var allt.
Så satte jag igång på lediga stunder.
Kostade ett helt nytt fönster, lite färg på utsidan, gipsskivor på väggen och tapeter.
Gick på ca 8 kilo kronor, som det heter nuförtiden.
Man måste ju va mä.

Vad hade detta kostat i ett väl så tätt bebott område, med köpta tjänster?
50 - 100 000 kr?

Nu vill jag absolut inte att alla ska flytta till landsbygden, för då skulle det bli väl trångt här.

Men eget arbete är otroligt bra betalt.

Och råd finns på bl a detta forum.

En av grannarna är elektriker, en annan bl a bilmekaniker..
Vi hjälper varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Naten och 6 till
  • Laddar…
För många år sedan byggde jag en sommarstuga i Roslagen. En arkitekt trimmade ritningarna och guidade oss i utvalet av underentreprenörer.

Han sa följande;
Om du frågar 5st byggare om offert så kommer 2st av dessa att ge dig skyhöga priser. Dessa är troligen fullbokade och hinner inte göra jobbet och sätter därför ett så högt pris att du inte väljer dem - men om du ändå gör det så är priset satt så högt satt att de då kan prioritera ditt jobb över de andra jobben (som de redan har). 2st kommer att ge dig något som ser ut som ett billigt lockpris men skala ner innehållet för att kunna kompensera med dyra utökningar. 1st (av 5) kommer att ge dig ett rimligt pris och på ett rimligt scope.

Slutsats; det gäller att fråga många och länge … och både veta och speca vad du verkligen vill ha. Lämna inte specen ’öppen’.

Jag valde till slut en byggare som inte var Stockholms-baserad (utan 50 mil bort), som bodde med sina 2 kilar i husvagn 4d/vecka och som köpte minimalt med material lokalt (allt kom med lastbil, även detta 50 mil bort). Hade nog dessuom 15 avstämningar med byggaren (innan de startade) om innehållet i varje moment. Slitigt och tjatigt … men de höll sin budget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Så kan en slipsten dras(y)
 
Bra jämförelse där. Vi har kontaktat 10 byggfirmor. 3 offerter har varit skyhöga. 2 har varit för billiga. Några skickade aldrig offerter och gick upp i rök. Sen återstår en liten liten skara med vad som förhoppningsvis är en rimlig offert.

M Meyo skrev:
För många år sedan byggde jag en sommarstuga i Roslagen. En arkitekt trimmade ritningarna och guidade oss i utvalet av underentreprenörer.

Han sa följande;
Om du frågar 5st byggare om offert så kommer 2st av dessa att ge dig skyhöga priser. Dessa är troligen fullbokade och hinner inte göra jobbet och sätter därför ett så högt pris att du inte väljer dem - men om du ändå gör det så är priset satt så högt satt att de då kan prioritera ditt jobb över de andra jobben (som de redan har). 2st kommer att ge dig något som ser ut som ett billigt lockpris men skala ner innehållet för att kunna kompensera med dyra utökningar. 1st (av 5) kommer att ge dig ett rimligt pris och på ett rimligt scope.

Slutsats; det gäller att fråga många och länge … och både veta och speca vad du verkligen vill ha. Lämna inte specen ’öppen’.

Jag valde till slut en byggare som inte var Stockholms-baserad (utan 50 mil bort), som bodde med sina 2 kilar i husvagn 4d/vecka och som köpte minimalt med material lokalt (allt kom med lastbil, även detta 50 mil bort). Hade nog dessuom 15 avstämningar med byggaren (innan de startade) om innehållet i varje moment. Slitigt och tjatigt … men de höll sin budget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Lägga nytt tak på 38 årigt gammalt schingel.
Ingen snikvariant utan med strö- och bärläkt.

Letade rätt på en pensionerad snickare, pratade med en byggsäljare och plöjde nätet efter information.

Frågade två firmor om troligt pris. 250 - 300 000 kr. Obs landsbygdspris!

Det blev motivationen för mig.
Spara upp till 150 000 kr på eget arbete.
Köpte allt material. Och körde igång.
Totalt kostade det under 100 000 kr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
För 20år sedan kostade en elinstallation till en normalstor villa på 125m2 runt 150K kr. Saker har ju blivit dyrare under de 20åren...men om offerten hade varit på 175-225K kanske vi legat nära verkligheten...tyvärr många företag så om har svårt att balansera kostnader/materielpåslag o chansar istället.
 
MrJay MrJay skrev:
Nu är jag säkert biased då jag har egna elektriker men jag misstänker att om det är knas så är det något elektrikern gjort och inte kabeln som helt sonika gått av. I så fall hade jag förväntat mig att han åker ut och fixar, ”förhållandet” med din elektriker är 100% business så varför smöra genom att betala onödigt högre priser?
Men lilla hjärtat, jag skriver ju att det var fel i en armatur. Det hade alltså inget med elektrikerns tidigare arbete att göra.

Dessutom har du ingen aning om hur jag känner min elektriker. Vi lärde känna varandra genom jobbet och har varit bekanta i 10 år innan jag anlitade honom.

Jag förstår att det går emot gängse praxis här på forumet att faktiskt vara nöjd med en hantverkare men du får helt enkelt acceptera att jag är det. Jag förstår faktiskt inte varför du ens har en åsikt om det?
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
Aaaaah.... Då har Du haft god tid att värdera elektrikerns kunskaper.

Bara att gratullera(y);)

Skillnad om man måste hitta en på studs...
Det osar direkt dyyyyyrt o kanske inte bästa jobbet i bland...
 
Ser nu att jag borde valt inriktning El för typ 50 år sedan... Med tanke på timmpenning som glatt betalas.


Men Elektronik gav dagligt bröd och stor hobbyverksamhet det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.