Hej!

Har under dagarna fått en offert gällande Daikin luft/vatten värmepump.

Offerten efter rot går på 100 000 kr

Man installerar:
1. EHVX04S18C3V
2. ERLQ011C

Har redan en elpanna och alla rören finns där.
Samtidigt vill dom att jag bygger den platå där pumpen ska stå på.

Ser ut som att firman tar 40 000 att installera. Låter mycket
Är detta pris ok eller är det för högt?

Enligt denna rådgivare så var Daikin pumpar bland bättre kvalitét?

Tacksam för svar!

MVH

MAlisan

PS: Detta är i Göteborg
 
Har du tagit in offerter från andra ? Ctc luft vatten t.ex?

mvh
 
Pratade med en firma idag som erbjöd sig att installera Nibe, och snubben menade på att jag kunde få bergvärme för 100 000 kr. För hus på 164 kvadrat tyckte han att en elpanna på 8 kwh räckte. Är Nibe bra produkt? Räcker 8kwh för ett så stort hus? Vilka märken är bra, tycker att alla dessa företag baktalar märken,beroende vilka dom jobbar med.
 
Malisan74 skrev:
Pratade med en firma idag som erbjöd sig att installera Nibe, och snubben menade på att jag kunde få bergvärme för 100 000 kr. För hus på 164 kvadrat tyckte han att en elpanna på 8 kwh räckte. Är Nibe bra produkt? Räcker 8kwh för ett så stort hus? Vilka märken är bra, tycker att alla dessa företag baktalar märken,beroende vilka dom jobbar med.
Nibe är en stor (störst?) och välkänd aktör på den Svenska marknaden.

Sen fattar jag inte om du pratar om elpannor eller bergvärme? En elpanna på 8kW räcker effektmässigt om huset inte är väldigt dåligt isolerat. Bergvärme med samma effekt är inte lika självklart.

Du blandar för övrigt ihop effekt och energimängd, kW vs kWh.
 
Jag fick en Thermia Atec för färre pengar än så, i och för sig 1,5 år sedan. firman var Green Peak Energi i sävedalen - bra att ha att göra med!
Har ganska liknande förutsättningar som du.
 
Någon som vet vad nibe bergvärme kan gå på i Göteborg? Husetve på 164 kvm?
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Hade du inte redan fått pris på 100000 kr ?
 
Aldrig fått offert utan per telefon sa han att man kan få bergvärme för 100 000
 
Har tyvärr ingen koll på priset men kan man få bergvärme för ungefär samma pris så tycker jag valet är enkelt vp håller troligtvis längre samt när man ska byta har man hålet kvar.
 
Låter otroligt billigt tycker jag. Bara värmepumpen kostar väl ca 60k. Skulle du få borrning och all installation för 40k, känns väldigt tveksamt!
 
Skulle nog tippa 30-40 kkr mer för bergvärme än för luft/vatten efter ROT. Men det gäller att ta in riktiga offerter.

Är priserna jämförbara så är valet ändå inte alldeles självklart. Har man ett lyhört hus vill man kanske hellre ha kompressorn på utsidan. Annars är nog bergvärme roligare i längden.
 
vectrex skrev:
Låter otroligt billigt tycker jag. Bara värmepumpen kostar väl ca 60k. Skulle du få borrning och all installation för 40k, känns väldigt tveksamt!
Nibe 1226 8 kw finns för 42500 kr på nätet så 60000 kr ska man inte ge.
 
Låter detta rimligt för en installation i Göteborg av luft/vatten pump?
Värmepump:
Daikin Altherma LT Q011C
Inomhusdel:
Daikin Altherma EHVH16S26C9W
Hydrobox:
Daikin inbyggd i pannan

Kan inte hitta vad dessa delar kostar att köpa separat.

Totalpris inkl installation och moms samt ROT-avdrag: 100 000 kr.

(Pris utan ROT-avdrag: 128 500:- kr)
 
Har du nära till berget? Vad har dina grannar för uppvärmning?

Mvh
 
peternicklas
Om du nu har en elpannan, varför inte köpa en Nibe F2040 samt en SMO 5 för runt 43000:- plus installation på kanske runt 10000:-?? Denna dockar du till din elpanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.