Någon firma som var här nämde något om att man kunde spara kanske 5-10% på löpande gentemot hans fasta offert. Den har jag inte fått ännu...
 
magnu skrev:
...han som jobade mest var noggrann men höll på säkert två, tre, fyra dagar med att bara försöka förstå hur han skulle installera golvbrunnen med Purusplattan.....
Tog mig ca 2 h att riva ut gammal, regla om, laga gammal fuktskada och montera ny brunn med platta, och jag är ekonom :)
 
Man får börja med att utgå från att de kan sitt jobb - referenser.
Sedan ska man ha en exakt ritning, så att hantverkarna slipper gissa hur man vill ha det och slipper göra om vissa delar om det uppstått missförstånd.
 
Fick en ny offert igår på 171900:-. I den var materialkostnaden 41000:- och därmed var arbetskostnaden 130000:- Dvs 65000:- efter rot.

Med deras timpeng på 535:- blir det 242 arbetstimmar vilket är fullständigt vansinnigt. Till denna offert kommer vvs med en summa på nästan 30000:- för arbete ink material.

Vvs kostnaden ser jag inget konstigt med. Där var arbetskostanden 17000:- innan rot och materialkosnaden för inkoppling, vattenburen golvvärme, inbyggt säkert vatten och toa fixtur var 21000:-

Däremot så finner jag ingen logik i byggfirmornas offerter. Den ena är värre än den andra och alla verkar göra sitt bästa för att vara dyrast.

Som det ser ut nu så gör jag inte arbetet själv så kommer jag köra löpande då deras beräknade tidsåtgång är fullstänigt vansinniga.
Den första firman som ville ha 80000:- för materialet var rimliga i arbetstid. Dom andra har rimliga materialkostnader och vansinnigt många arbetstimmar....
 
Man tar väl igen på gungorna det man förlorar på karusellen? Summan verkar ju konstant så antingen är alla i konspiration mot dig eller så är det så verkligheten ser ut?
 
Och summan av det hela blir antagligen att dom förlorar på både gungor och karusell. Nä, en lågkonjuktur utan rot är vad vi behöver....Först då verkar vi få rimliga priser.....tyvärr....
 
Thomas Lundquist
scar69 skrev:
Och summan av det hela blir antagligen att dom förlorar på både gungor och karusell. Nä, en lågkonjuktur utan rot är vad vi behöver....Först då verkar vi få rimliga priser.....tyvärr....
Men vilka har råd att betala då när arbetslösheten bromsar allting?
Vad tycker du är ett rimligt pris att få badrummet renoverat?
 
scar69 skrev:
Däremot så finner jag ingen logik i byggfirmornas offerter. Den ena är värre än den andra och alla verkar göra sitt bästa för att vara dyrast.

Som det ser ut nu så gör jag inte arbetet själv så kommer jag köra löpande då deras beräknade tidsåtgång är fullstänigt vansinniga.
Den första firman som ville ha 80000:- för materialet var rimliga i arbetstid. Dom andra har rimliga materialkostnader och vansinnigt många arbetstimmar....
Marknadesekonomi kallas det, tillgång o efterfrågan. Just nu verkar det som byggföretag väljer bland kunder. :cool:
 
Ja och frågan är dessutom vad för pris eller arbete du får av det första företaget på löpande om du inte köper material till deras priser.

Högst troligen är det inte alls så att de är villiga att jobba för den timpenningen utan förtjänst på materialet.

Helt rätt att jämföra offerter men sen är det bara att göra jobbet själv, skippa renoveringen helt eller betala det som en seriös firma "kräver". Andra lösningar finns ibland men alltför ofta blir dessa mer dyrköpta läxor i längden med undermåligt slutresultat
 
Thomas Lundquist skrev:
Men vilka har råd att betala då när arbetslösheten bromsar allting?
Vad tycker du är ett rimligt pris att få badrummet renoverat?
Dom som har arbete har råd. Dessutom bromsar inte arbetslösheten mitt renoveringsbehov :)

En rimlig arbetstid för att renovera ett badrum på 4kvm bör ligga lågonstans runt 140-160 timmar. Även det kan vara högt räknat.

Att ligga på 240 timmar går inte. Hur ska där vara jobb åt en gubbe 8 timmar om dagen i 6 veckor.
 
kinglolle skrev:
Ja och frågan är dessutom vad för pris eller arbete du får av det första företaget på löpande om du inte köper material till deras priser.

Högst troligen är det inte alls så att de är villiga att jobba för den timpenningen utan förtjänst på materialet.

Helt rätt att jämföra offerter men sen är det bara att göra jobbet själv, skippa renoveringen helt eller betala det som en seriös firma "kräver". Andra lösningar finns ibland men alltför ofta blir dessa mer dyrköpta läxor i längden med undermåligt slutresultat
Antagligen så vill dom ha den förtjänsten på materialet. Ett annat sätt är att ha en mer normal förtjänst runt 15% som många andra firmor tar.

Helst vill jag ju ha en seriös firma och jag betalar gärna rätt pris men dom ska inte blåsa folk med överpriser på 40-50000:-

Finns det inga seriösa firmor gör jag jobbet själv och det klarar jag säkert att utföra under 240 timmars arbetstid:)
 
Hej.

Tänkte höra om de offerter som ni fått är inklusive moms eller ej? Tänker tex. på första inlägget där de hade fått en offert på 155000.

Vi har fått en offert på ett 3,5m2 badrum med arbetskostnad på 95000 inkl. moms.

I detta ingår VVS, El samt uppbyggnad av badrummet.

Material är utöver detta. Hur ser det ut tycker ni?
Är det högt räknat? ca 190 timmar.
 
Kan inte tänkte mig att någon firma lämnar offert exklusive gentemot en privatperson..
 
Hej.

Så resonerade vi också när vi fick timpriset på 400, sedan visade sig det vara exkl. moms och så blev det 500 per timme.

Vad kan vara rimligt i tidsåtgång för att göra ett badrum på 4m2 inkl. el och VVS, kan 190 timmar stämma?

Har försökt att söka men får inte upp några svar som passar.

Vi har ungefär 120h för uppbyggnad av badrum, sedan 20 på VVS och lika mycket på El och rivningsarbete.
 
Ett företag MÅSTE tydligt påvisa ett pris inkl moms. Om ni fått ett pris och sen upptäckt via faktura att moms tillkommer så har företaget gjort fel, jag tror t o m att ni rättsligt har rätt att betala det "lägre" priset om ni kan bevisa att det aldrig framkommit att det var utan moms (eller att företaget inte kan bevisa att pris inkl moms eller att det tydliggjorts ordentligt att moms tilkommer). Det finns nog dom här på forumet som vet det där bättre, det enda jag vet som företagare är att jag SKA visa priser inkl moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.