Problemet är att du jobbar mot fast pris. Då ser man till att ta i som leverantör, för att inte gå back på jobbet.

Jag har en idé, som jag inte har provat själv.

Börja med att göra en perfekt ritning, med placering av alla armaturer mm. Komplett med en materialspecifikation.

Sedan går du till en välrenommerad större rörfirma och ber om namnen på de tre personerna som de helst gör badrumsrenovering tillsammans med.

Sen träffar du dessa tre personer och diskuterar dina underlag.

Avslutningsvis beställer du på löpande räkning med takpris. Du kan begära att få olika arbetsmoment specificerade i ditt avtal.
 
Runt 100000:- tycker jag själv är rimligt för arbete + undermaterial. Så därmed kommer fler offerter begäras in. Och leker man med tanken så borde rimligtvis arbetskostnaden vara runt 60-70000:-

För övrigt är det ju självklart att alla ska tjäna pengar men man ska väl inte stjäla dom vilket det känns som att vissa företag i princip gör...
 
Håller med ovan.

Vårat badrum på 7kvm gick på ca 145' varav ca 55' var inredning (allt nytt), elmaterial samt kakel/klinker. Ca 65' var arbete.
 
magnu skrev:
Problemet är att du jobbar mot fast pris. Då ser man till att ta i som leverantör, för att inte gå back på jobbet.

Jag har en idé, som jag inte har provat själv.

Börja med att göra en perfekt ritning, med placering av alla armaturer mm. Komplett med en materialspecifikation.

Sedan går du till en välrenommerad större rörfirma och ber om namnen på de tre personerna som de helst gör badrumsrenovering tillsammans med.

Sen träffar du dessa tre personer och diskuterar dina underlag.

Avslutningsvis beställer du på löpande räkning med takpris. Du kan begära att få olika arbetsmoment specificerade i ditt avtal.

Jag är inne på samma linje som du, att köra löpande. Ska räffa en hantverkare nästa vecka för att diskutera saken.

Att dom kommer gå back på detta arbete är helt omöjligt. Priset var ju 155000:-, utav detta var uppskattningsvis arbetskostnad 75000:- och därmed blir materialkosnaden 80000:-

Skulle nu arbetet dra ut på tiden och tex kosta 95000, då sjönk kostnaden för materialet till 60000:-. Det är detta jag tycker är helt sjukt.

Om vi leker med tanken att arbetet skulle dra ut på tiden så kommer jag fram till att för dom 155000:- offerten var på och med en rimlig materialkosnad så hamnar man på ca 230 arbetstimmar för 4 kvm. Det är en gubbe 8 tim/per dag i nästan 6 veckor.

Jag räknade såhär, 155000-40000 i material=115000 i arbetskostnad.
115000/500 per timme=230 tim

Självklart får/ska dom ta i lite extra när det är fasta priser men det ska ju vara en rimlig summa. Är det så att dom är så att dom inte kan räkna rätt utan bara drar till med en summa som felar på 40000:- , då är dom i fel branch.

Som dom räknar nu så hamnar hela mitt rotavdrag oavkortat rakt ner i deras ficka. Och så tror dom att man ska tycka det är bra när min kostnad sjunker efter rot:@
 
gadu^ skrev:
Håller med ovan.

Vårat badrum på 7kvm gick på ca 145' varav ca 55' var inredning (allt nytt), elmaterial samt kakel/klinker. Ca 65' var arbete.
Det verkar som ett vettigt pris :)
Du verkar ha betalat runt 25000:- för undermaterialet.
 
magnu skrev:
Problemet är att du jobbar mot fast pris. Då ser man till att ta i som leverantör, för att inte gå back på jobbet.

Jag har en idé, som jag inte har provat själv.

Börja med att göra en perfekt ritning, med placering av alla armaturer mm. Komplett med en materialspecifikation.

Sedan går du till en välrenommerad större rörfirma och ber om namnen på de tre personerna som de helst gör badrumsrenovering tillsammans med.

Sen träffar du dessa tre personer och diskuterar dina underlag.

Avslutningsvis beställer du på löpande räkning med takpris. Du kan begära att få olika arbetsmoment specificerade i ditt avtal.
Jo, vi har testat. Jag har en detaljritning, exakt var rör kommer ut, allt skall stå etc. Utöver detta har jag en detaljbeskrivning av hur vi vill ha det, osb bakom våtrumsskivor, då badrummet är under 15 kvm vill vi betala för våtrumsskivor i hela, elen exakt utmärkt, golvkonstruktion, elvärmegolv najad på armeringsnät, primer på 22 mm golvspån mm mm . Detaljrikt på nivå väggbocksfixturer....

INGEN entreprenör av de vi haft hemma hos oss har velat ta jobbet, min hobby teori är att de förstår att jag förstår hur man bygger enligt bkr och således förlorar de chansen att fuska.....det är min personliga tolkning.
 
....eller så förstår de att vi är nogranna, men de får ju betalt löpande? Så, det faller ju......
 
Byggis1976 skrev:
....eller så förstår de att vi är nogranna, men de får ju betalt löpande? Så, det faller ju......
De kanske anar en besvärlig kund. Vi som är noggranna kan nog vara det ibland.
 
Byggis1976 skrev:
Jo, vi har testat. Jag har en detaljritning, exakt var rör kommer ut, allt skall stå etc. Utöver detta har jag en detaljbeskrivning av hur vi vill ha det, osb bakom våtrumsskivor, då badrummet är under 15 kvm vill vi betala för våtrumsskivor i hela, elen exakt utmärkt, golvkonstruktion, elvärmegolv najad på armeringsnät, primer på 22 mm golvspån mm mm . Detaljrikt på nivå väggbocksfixturer....

INGEN entreprenör av de vi haft hemma hos oss har velat ta jobbet, min hobby teori är att de förstår att jag förstår hur man bygger enligt bkr och således förlorar de chansen att fuska.....det är min personliga tolkning.
Samt att de förlorar chansen att "lura" dig gällande materialkostnaden..... Att hantverkare vill ha en extra marginal när de jobbar på fastpris har jag förståelse för. Att de dessutom ska ha en bra marginal på material är också ok. Däremot tycker jag att det gränsar till bedrägeri när de som i TS fall "hittar på" materialkostnader som i själva verket inte finns. Någon annan förklaring har inte jag med tanke på att de uppskattat materialet till 80 000 kr.

Så med din detaljbeskrivning förstår det att de varken kan fuska eller "hitta på" materialkostnader och därför är du inte lika intressant som kund;)

/Krille
 
Jo, det verkar vara besvärligt för de vi mött hittils att inte få chansen till extrasaker och fusk? Men vi har erbjudit löpande 550kr/h mot prisuppskattning....men som sagt.........svårt är det.

Jag är konsult själv och jag är oftast jättenöjd med löpande, man skriver upp när man kommer, jobbar noggrant och skriver ut sig......jag fuska aldrig då jag tar ok betalt för mina tjänster och får betalt för nedlagt tid. Å andra sidan fuskar jag inte och får min tid signerad av kunden varje vecka........

Jag jobbar dock inte i byggbranchen.....
 
Byggis1976 skrev:
INGEN entreprenör av de vi haft hemma hos oss har velat ta jobbet, min hobby teori är att de förstår att jag förstår hur man bygger enligt bkr och således förlorar de chansen att fuska.....det är min personliga tolkning.
Det finns gott om entreprenörer...

Jag hade nog försökt med att få tag på en projektledare som håller ihop det.

Men annars, kör samma fulspel själv.

Se till att teckna avtal, med färdigdatum och vitesklausuler enligt standard. Ange att jobbet ska ske enligt löpande räkning. Enligt avtalet ska du inkomma med ritning senare.
Prata lite om vilken färgsättning du vill ha och badrumsmöblerna. Låt entreprenören berätta för dig om BKR.
I ditt avtal ska entreprenören ha specificerat sitt materialpåslag.

Sedan är det frågan om det är värt att reta vvs-montören genom att köpa material själv eller om det bara är att svälja förtreten och kasta iväg ett par tusenlappar extra på VVS-materiel. Jag lutar åt det senare. Samma sak gäller elektrikern.
 
Firman som ville ha 155´ totalt där ca 80´ för materialet kan inte förklara sin höga materialkostnad så dom är borta ur leken. Dessutom blev dom sura när jag ifrågasatte materialkostnaden.

Nästa firma ville ha 145´ för renoveringen där 115´ var arbetskostnad och därmed var materialkostnaden 30´. Och i denna offert inging inte vvs arbetet med tillhörande material.

När jag tog upp den höga arbetskostnaden fick jag reda på att timdebiteringen var 550:-/tim

115000/550 blir 210 timmars arbete exklusive vvs.

Jag gav honom erbjudandet att titta över offerten om den av någon anledning hadeblivit fel. Han ville inte ändra den för det var det var den kostnaden han hade kommit fram till.

Denna entreprenör gick det dock att resonera med utan problem. Jag sa att jag ville ha ett ärligt svar på frågan om den totala arbetstiden på ca 160 timmar skulle räcka för både vvs, snickare, elektriker, och kakelsättare så blev svaret att det borde gå.

Dock ficka jag köra löpande avtal med redovisning av tid och materialkostnad. Han trodde att materialkostnaden kunde gå upp mot 35´om vi körde löpande istället för 30´ som det var i offerten.

Därmed minskade arbetskostnaden till ca 88´ om denna entreprenör anlitas och arbetstiden blir 160 timmar.

Nu är antagligen 160 timmars arbete också högt räknat. Jag tror att den mest rimliga arbetstiden bör ligga någonstans 100-120 timmar.

Fler offerter är på väg in och nu talar jag om att jag vet vad som är rimligt och är dom inte rimliga åker dom oavkortat i pappersinsamlingen.
 
Nu säger jag inte att detta gäller alla men....

Vi hade ett fastpris på 100.000 ca med ett företag för byggnation på ca 12 kvm (inte inredning). De var två pers och ibland röris, elektriker o målare - så vissa stunder var de 3-4 per hemma hos oss. Det var sommar så vi kollade till bygget ofta. Det tog dem 12 veckor. De var hemma hos oss varje dag o jobbade, minst halvdagar. Vi vet inte varför det tog så innerlig tid....me ddet gjorde det. hade vi haft det på löpande hade vi bilivit ruinerade 500kr/h* 2 * 4h/dag * 60 = 240.000

Det intressanta var att det var fast pris med förseningsviten som de accepterade.......

...han som jobade mest var noggrann men höll på säkert två, tre, fyra dagar med att bara försöka förstå hur han skulle installera golvbrunnen med Purusplattan....

:)
 
Man ska ha löpande med takpris. Det är det bästa avtalet att köpa på. Det är dessutom det sämsta att sälja på.
 
Jo, alt löpande med uppskattat pris då man är medveten att det uppskattade priset får max gå upp 15procent - och kommer troligtivs göra det då......problemet med detta, som man iofs också kan få vid fast preis beroende av hur specat det är är alla tilläggsarbeten som alltid läggs på.....har varit med om tillägg på att mer fix än beräknat gick åt osv osv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.