Vilka regler gäller om du vill sätta upp en övervakningskamera vid huset? Vad ska du köpa och hur mycket kostar det? Vi har undersökt marknadsutbudet och vilka regler som gäller.


Du kan läsa artikeln här: Övervakningskamera - regler, utbud, priser
 
Är inte hundra på vad reglerna säger. Men har för mig att du inte får filma på allmän plats.
Annars, när det gäller kamera, så kan du rigga upp en äldre iPhone som övervakning, med en gratis app som ger dig en notifikation så fort de är rörelse på tomten.

Skall själv göra det snart :cool:
 
I
Så här tänker jag. Det är ganska dyra saker det där, stöldbegärligt. Och om de blir stulna, vad har man då haft för nytta av dem då?
Är det inte vettigt om informationen lagrades på internet i stället för i en lagringsenhet?
Vad finns att välja på då?
 
Jag har en dlink dcs932. Den kan både maila bilder och skicka via ftp vid rörelse. Den är inte superstabil dock, ibland slutar den att skicka bilder och måste startas om... Kan ha blivit bättre med senaste firmware, nu har den gått som tåget sen 4 juli.
 
Redigerat:
Excel
Med GPS störare har jag hört att man kan slå ut billiga larm från verisure och sector? Är det bättre att skaffa eget trådbundet larm för ca 15-20 tkr med bra kamera eller ett övervakningssystem som i artikeln?
 
  • Gilla
JohanP88
  • Laddar…
Om larmet använder GSM (inte GPS) så kan det störas ut så att det inte kan kontakta larmcentralen/husägaren. Men detta kan även gälla trådbundna larm. Numera är det många som inte har gammal fast telefoni och då är det GSM eller bredband som gäller. Och bredbandet måste ha el för att fungera. Och elen går ofta att stänga av i elskåpet på utsidan.

En störsändare kan även användas för att slå ut kommunikationen mellan sensorerna och centralenheten och då är naturligtvis ett trådbundet larm att föredra.

Så bäst är då ett trådbundet larm som kan rapportera genom bredband och UPS som håller fiberconverter/modem och router igång vid strömavbrott. Samt 4G backup ifall tjuvarna saboterar fiberskåpet som tyvärr är rätt synligt vid gatan.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
I
osiris skrev:
Jag har en dlink dcs932. Den kan både maila bilder och skicka via ftp vid rörelse. Den är inte superstabil dock, ibland slutar den att skicka bilder och måste startas om... Kan ha blivit bättre med senaste firmware, nu har den gått som tåget sen 4 juli.
Jag har också D-link men 930. Har några st som täcker hela huset invändigt, så om någon börjar mixtra med ett fönster så tittar kameran på dem.
Men som sagt, jag vill att det ska skickas ut på nåt moln på nätet. Man skulle kunna göra det, om jag fattade infon rätt när jag köpte dem, har dock inte klurat ut hur ännu, har å andra sidan inte varit särskilt energisk heller.
Rörelsedetektor hade de väl också.
Men tror att blotta åsynen av kamerorna kan vara avskräckande.
 
ion skrev:
Jag har också D-link men 930. Har några st som täcker hela huset invändigt, så om någon börjar mixtra med ett fönster så tittar kameran på dem.
Men som sagt, jag vill att det ska skickas ut på nåt moln på nätet. Man skulle kunna göra det, om jag fattade infon rätt när jag köpte dem, har dock inte klurat ut hur ännu, har å andra sidan inte varit särskilt energisk heller.
Rörelsedetektor hade de väl också.
Men tror att blotta åsynen av kamerorna kan vara avskräckande.
Den ansluter ju till "molnet" och ger enkel åtkomst över internet men jag tror inte att dlink erbjuder någpn lagring av bilder i molnet...
 
mydlink heter deras molntjänst, de första sökträffarna på "dlink moln" ;)
 
PeterStrandberg skrev:
mydlink heter deras molntjänst, de första sökträffarna på "dlink moln" ;)
Jag vet - men lagrar den bilder?
 
Jag vet inte heller :surprised: men video är ju en serie bilder :)
 
Om tjuvarna springer runt med störsändare och börjar anstränga sig med att ge sig på markskåp, fiberbrunnar och dylikt så känns det som att ett enkelt inbrott för snabba pengar är långt förbi. Det värsta tänkbara scenariot går alltid att fantisera sig fram men i ärlighetens namn så tror jag inte att den genomsnittlige inbrottstjuven springer runt med utrustning som man hittar i NCIS så att säga. Men man vet förstås aldrig. ;)


Efter att ha bråkat med billiga CCTV-kameror med tillhörande huvudenheter så blev jag less och bytte ut rubbet på företaget mot Axis-kameror och en Linuxserver som sköter film- och bildhanteringen samt maskning och kvalitétsinställningar. Detsamma har jag gjort i sommarstugan med en utomhuskamera från Axis. Samtliga kameror funkar klanderfritt oavsett väder och vind, bra ljuskänslighet och bildkvalité. UPS finns tillgängligt och åtminstone sommarstugedatorn har en upptid på ett par år nu. Allt från katter, rävar och rådjur till jehovas vittnen och bönder som tar genvägar har fångats på bild. :D
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Enda haken med det upplägget är att en bra Axis utomhuskamera kostar 12000kr....:)
 
Squall Leonhart skrev:
Om tjuvarna springer runt med störsändare och börjar anstränga sig med att ge sig på markskåp, fiberbrunnar och dylikt så känns det som att ett enkelt inbrott för snabba pengar är långt förbi. Det värsta tänkbara scenariot går alltid att fantisera sig fram men i ärlighetens namn så tror jag inte att den genomsnittlige inbrottstjuven springer runt med utrustning som man hittar i NCIS så att säga. Men man vet förstås aldrig. ;)
"Only the paranoid will survive".

Ingen vet nog egentligen vad den genomsnittlige inbrottstjuven är men en allt större del utgörs av östeuropeiska ligor som har en betydligt större kompetens än pundartjuvar. Och störsändare är inte NCIS, det är Alibabateknik.
Dock är frågan i sig snart överspelad, polisen kommer ändå inte för de är upptagna med annat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Jag vet inte heller :surprised: men video är ju en serie bilder :)
Jo, men jag har inte hittat någonstans där mydlink cloud lagrar video heller. Kanske har tittat för dåligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.