ok, lin och pasta har jag. SKa se om jag imorgon (allt stängt idag) kan finna en sådan med iaf 2 bar tryck så att jag kan ha något högre tryck än 1.0
Expansionskärlet gör väl att rörsystemet ut mot elementen håller ett visst tryck?
 
M
Expansionskärlet ser till att systemet bibehåller trycket under temperaturförändringar. Säkerhetsventilen ser till att systemet inte får ett högre tryck än vad som är lämpligt när temperaturen stiger.
 
ja ok, får bli Hornbach imorgon, hoppas de har detta. Bauhaus ligger närmare men de har ingen personal som kan något =/
 
  • Gilla
Othahaiti
  • Laddar…
Krilleman
Det ser ju ut som en helt vanlig utvändig R15 säkerhetsventil med 1,5 bars öppningstryck.
Denna har alla VVS-butiker på lager.

Men du hittar nog ingen med liknande mutter på utloppet. Alla idag har gänga eller klämringskoppling. På utvändiga R15 varianten är klämringskoppling vanligast, likt bifogade bilden.

R15 säkerhetsventil med blå topp och klämringskoppling för 1,5 bars öppningstryck.
 
ok tack!
 
Nu har jag stött på patrull, varken hornbach, bauhaus eller rörshoppeb hade denna! ��
Kan någon vänligen länka till en hemsida där jag kan köpa denna samt rätt eventuella övergångar, klämring osv.
Gärna 2 bar ventil.
 
Varför vill du höja systemtrycket?

Om det är rätt dimensionerat från början så finns det ingen vinst i att höja trycket.

Länk till passande ventil fick du i tidigare inlägg av mig.

Annars så kan du kolla om butikerna har en säkerhetsventil med R20 istället.
Tabell över rördimensioner med tidigare benämningar och mått i millimeter både utvändigt och invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänker att det är den storleken utan bussningen.
 
Japp! Den passar rakt av (y)

Du får kapa skvallerröret under bef klämring, det ser ut som att du kan kröka om röret lite så det går i nya ventilen.

Mutter och klämring ingår i den länkade.
Och lin å pasta hade du ju redan.

Vill du vara riktigt seriös så lägger du till en 15 stödhylsa också.

Inte helt nödvändig då det är noll tryck i röret.
 
aha du menar att den delen av skvallerröret som går in i ventilen idag kommer vara förbrukad när jag drar ut den? Måste den kapas ?
Hursom, nu vet jag ang ventilen (y)
 
  • Gilla
Rauski
  • Laddar…
Krilleman
Din befintliga koppling har ju invändig gänga på kopplingen till skvallerröret. Den nya har utvändig gänga med "vanlig" klämring.

Lossar du på din befintliga mutter och kapar precis innan konan så kan du trä av muttern och på detta sättet sparar du så mycket rör som möjligt. Då kan du antagligen bara sticka i ditt rör i den nya säkerhetsventilen och dra åt efter du gängat i den i bussningen!

(y)
 
jahapp, tack alla!

Beställde de där som jarling länkade till, hoppas de dyker upp innan helgen!
 
Redigerat:
Glöm inte återkoppla i tråden sen :)
 
jamen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.