De fungerar mot överspänningar mellan fas och nolla och i förekommande fall potentialutjämnas mot skyddsjorden.

Phonesafe 2 och 4 skall dessutom kompletteras med ett Phonesafe 1 slutskydd då det är ett mellanskydd.

Phonesafe funkar säkert upp till en viss nivå men jag skulle inte sätta min tilltro till det om det inte har potentialutjämning dvs jordanslutning.
 
Myrlejon skrev:
Jag har nu fått en offert till vårt nybygge från elektrikern:

"Installation av överspänningsskydd:
Detta ingår
-Grovskydd på inkomande ledning.
-Överspänningsskydd på inkommande tele
-2st finskydd på valfri gruppledning
-Installation av ovanstående utrustning.
Detta till en kostnad av 5430:- + moms 25%= 6788:-"

Behöver jag gå vidare och ta reda på vilka komponenterna är, jag kan ingenting om el eller låter detta rimligt?
Bra pris.

Men mellanskyddet finns ej med.

Bor du på landet eller lite mer centralt?

Grov skydd behövs ej i "vanliga" villa områden.
 
el_richard skrev:
Bra pris.

Men mellanskyddet finns ej med.

Bor du på landet eller lite mer centralt?

Grov skydd behövs ej i "vanliga" villa områden.
Vi bor i ett mindre samhälle ca 1500 invånare. Huset under uppbyggnad ligger ytterst i området bredvid en transformator station (nybyggd). Vi har mycket åska i området så redan idag har vi vissa problem med utslgna modem, dator etc. Vet inte om det blir bättre eller sämre i det nya området. Så menar du att grovskyddet bör bytas till et mellanskydd istället? Eller kommer det att fungera med grov och finskydd men är "för mycket". Svara gärna ni som vet för imorgon kommer elektrikern.:confused:
 
Luftledning fram till huset, då brukar man använda grov+mellan vid mätaren och finskydd i elcentralen. Jordkabel från transformatorn, då brukar det räcka med mellan och finskydd.
 
Det är jordkabel från transfomatorn. Innebär detta att det är fel med grov+fin. Måste jag be dem byta? Eller är det bara onödigt mycket men fungerar? Jag kan inget om detta så jag är tacksam för svar.
Vill ju inte ha flera döda datorer för då kan ju inte hänga på forumet:D
 
Läs mitt inlägg #23 igen. Ett grov+finskydd gör att finskyddet belastas hårdare då grovskyddet lämnar högre restspänning. I extermfall kan finskyddet gå sönder med resultatet att du bara har grovskyddet vilket då kanske inte räcker vid nästa blixtnedslag. Har du inte luftledning mellan huset och transformatorstationen så skulle jag välja mellan+fin.
 
Tack för det svaret då skall jag prata med dem imorgon!!
 
En till fråga 1

Elsafe (2) har en signallampa som indikerar felfritt skydd. Jag antar att felmoden är
kortslutning mot potentialutjämning. Elsafe säger att man skall använda sig av 4 st
skydd då man har TN-S system (Verkar vettigt), men säger inget mer. Signal lampan
lyser dock inte för skyddet som sitter mot nollan (kan man räkna ut med arch...et). Min
fråga är hur dom har tänkt att man skall kunna upptäcka felaktigt 0-skydd. Om skyddet
bryter igenom misstänker jag att man heltenkelt har får ett TN-C system utan någon
som helst indikation på detta - går heltenkelt inte att upptäcka utan att man plockar veck
skyddet och mäter på det. Verkar helt absurt! Eller skall man koppla bortledaren till 0-skyddet
till fas - men då har man ju en högohmig huvudsäkring i vägen!
Har "X"safe produkternas grundare någon som helst täckning för deras teknologi, eller är det ett
hokus-pokus företag med produkter liknande de som säjs på TV-shop?

MVH/Jonas
 
"Tänkte inte på det" sa nog han som konstruerade skyddet när det började användas för TN-S.

Hur stor nytta man har av neutralledarens skydd beror på hur långt från skyddet som PE - N separeringen sitter. Görs den i samma skåp har man inte mycket nytta av den.
 
Lite info bara...

Jag installerade Surge Controller V20-C kolla in. www.obo-bettermann.com.

Fick hjälp av en elektriker. installerade oxå ett skydd på inkommande tele.

Överspänningsskyddet: 1385:- ink moms.
Tele: 1987:- ink moms.

Har funkat bra hitills... fick 15% rabatt av Länets.

Bor nära stan och alla ledningar finns i backen.
 
pefo skrev:
"Tänkte inte på det" sa nog han som konstruerade skyddet när det började användas för TN-S.

Hur stor nytta man har av neutralledarens skydd beror på hur långt från skyddet som PE - N separeringen sitter. Görs den i samma skåp har man inte mycket nytta av den.
Sitter 150 m ifrån skyddet, kanske inte troligt att det går men i allafall! Dom verkar inte helt seriösa - får
höra om de svara på min mail-fråga.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.